Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
3136
rok szkolny
2005/2006

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Propozycje ćwiczeń i zadań rozwijających sprawności językowe (do samodzielnej pracy)

Czytanie

"Powinniśmy umieć czytać teksty pod kątem ich ogólnej treści, nie zaś składających się nań słów" - Lucyna Gołębiewska "O giętkości języka". Wiedza Powszechna, Warszawa 1998.

1. Przede wszystkim należy wybrać dobry tekst. Nie taki, który znudzi nas po 5 minutach. Ważne, by nie był on zbyt długi, co zniechęca do czytania. Można czytać wszystko - od anglojęzycznych "brukowców" do literatury pięknej. Odradza się jednak czytanie dzieł klasycznych (np. Szekspira) z uwagi na trudny i przestarzały język.
2. Zabierając się za czytanie określ limit czasu, jaki na to czytanie chcesz poświęcić. Co za dużo, to niezdrowo ;)
3. Czytaj na miarę swoich możliwości. Zacznij np. od odczytywania ze zrozumieniem podpisów pod obrazkami. Nie sięgaj do słownika przy każdym nieznanym wyrazie - spróbuj ograniczyć się do sprawdzania tylko tych słów, które konieczne są do zrozumienia treści ogólnej.
4. Z dłuższego tekstu wypisz słowa, które Twoim zdaniem są ważne, ciekawe, przyciągnęły Twoją uwagę. Spróbuj odgadnąć ich znaczenie. Może narysować skojarzenie? Łatwiej je potem zapamiętasz.
5. Próbuj odgadywać, o czym jest tekst na podstawie załączonych obrazków czy tytułów. Podkreślaj słowa - klucze (te, które często się powtarzają lub są wypisane wytłuszczoną czcionką).

Pisanie

Pisać można to, co się chce, kiedy się chce i na byle czym ;)

1. Przepisywanie jest żmudnym zajęciem, ale czasem przynosi dobre efekty w zapamiętaniu pisowni. Przepisuj np. fragmenty listów, przepisy kulinarne itp.
2. Pisanie można połączyć z czytaniem - można streszczać własnymi słowami przeczytane teksty, można pisać plan przeczytanego tekstu; już samo spisywanie nowych słówek jest pisaniem! Przygotowując sobie samodzielnie "fiszki" ze słówkami też uczymy się pisać.
3. Można połączyć pisanie ze słuchaniem. Słuchaj kasety, radia, TV i zapisuj usłyszane słowa. Na początku będzie ich kilka, ale z czasem zauważysz, że zapisujesz ich coraz więcej.
4. Pisz pamiętnik. W małym notesiku notuj to, co chcesz - byle w języku angielskim. Korzystaj ze swej wiedzy - pisz, co planujesz, co się wydarzyło, co aktualnie robisz - dzięki temu przypomnisz sobie gramatykę (układ zdania, czasy, stopniowanie przymiotników, formy czasownika).
5. Jeśli pamiętnik Cię nie interesuje (z różnych powodów) - planuj swój następny dzień z kartką w ręku i angielskim w głowie. Zapisuj ważne rzeczy na kartce i noś ją następnego dnia - o niczym nie zapomnisz, a jednocześnie powtórzysz lub nauczysz się nowych słów.
6. Słówka staraj się zawsze zapisać w kontekście (w zdaniu). Unikniesz wtedy niewłaściwego ich użycia.
7. Możesz wypisać sobie ze słownika interesujące Cię słowa. Zapisz je na kartce - wraz z przykładowym zdaniem, z drugiej strony zapisz tłumaczenie. Łatwiej zapamiętuje się słowa, które nam się podobają niż te, które dla nas są nieważne.

Mówienie

Najlepiej rozmawiać z drugą osobą. Ale jeśli nie ma takich możliwości:

1. Gadaj sam z sobą. Może nie w kolejce do okienka bankowego (bo co ludzie sobie o Tobie pomyślą), ale np. podczas sprzątania domu - nazywaj czynności, które wykonujesz, nazywaj rzeczy, które dotykasz. Możesz sobie później uprzyjemnić czas sprzątania wymyślając swoje historie. Mów o tym, co będziesz robić, co już zrobiłeś.
2. Aby sprawdzać swoją wymowę możesz nagrywać swoje wypowiedzi na kasetę. Będziesz mieć okazję posłuchać swojego głosu z nieco innego punktu. Nagraj, posłuchaj, przeanalizuj, jakie błędy popełniłeś, czy dobrze zaintonowałeś?
3. Łącząc mówienie z czytaniem możesz głośno streścić przeczytaną wcześniej treść. Najlepiej w połączeniu z nagrywaniem :)

Słuchanie

By lepiej rozumieć mowę trzeba słuchać, słuchać i jeszcze raz słuchać!

1. Na samym początku słuchanie połącz z oglądaniem (np. serialu angielskiego, show, wiadomości). Spróbuj skupić się nie na słowach, ale na komunikatach niewerbalnych - gestach, mimice twarzy, języku ciała. O czym jest oglądany (i słuchany!) program? Czy mówiący jest zdenerwowany? Zakochany? Zmęczony?
2. Ponieważ niektóre programy mogą być za trudne (np. wiadomości podawane szybko i skrótowo), spróbuj określić, czego będziesz słuchać. Na przykład słuchaj pod kątem: nazw państw wymienianych w informacji, liczb, nazwisk. Później stopniowo podnoś poprzeczkę.
3. Pamiętaj, by zawsze najpierw słuchać, a dopiero potem czytać! Niech treść będzie dla Ciebie niespodzianką, którą potem można sprawdzić. Notuj, spróbuj przewidywać ogólną treść na podstawie zlepków słów, niedokończonych zdań.
4. Słuchając, zatrzymaj od czasu do czasu taśmę i spróbuj przewidzieć ciąg dalszy. Możesz sobie też wynotować słowa, które - jak sądzisz - powinny się pojawić.
5. By ćwiczyć wymowę i intonację, używać opcji stop klatka i powtarzaj ostatnie zdanie (efekt papugi). Później spróbuj tego samego, ale już bez zatrzymywania nagrania (efekt echa).
6. Możesz też iść do kina na film anglojęzyczny. Jednak nie rezygnuj z czytania tłumaczenia (szkoda by było, jeśli film jest naprawdę dobry ;) ). Słuchaj i czytaj - słowa zaczną się wydawać znajome. A jeśli jesteś bardziej zaawansowany - potraktuj to jako możliwość sprawdzenia tłumacza - czy był wierny oryginałowi, czy też potraktował to lekko.

"Powtórka jest matką nauki".

Powtarzać należy każde nowe słowo czy zasadę. Spróbuj zasady powtarzania:
Najpierw powtarzaj słowo (wymowę, znaczenie, pisownię, użycie w kontekście) codziennie przez tydzień; następnie raz w tygodniu, a potem - raz na miesiąc. Co jakiś czas trzeba robić gruntowne powtórki.

Niektórzy są wzrokowcami i wszystko oznaczają własnymi kodami, używając przy tym różnobarwnych pisaków. Ty też możesz spróbować, tylko opracuj najpierw swój kod. Np. czasowniki - zielone, rzeczowniki - czerwone itp.
Dozwolone jest wszystko, byle tylko forma nie przerastała treści.

Przydatne strony internetowe do nauki języka angielskiego (czasem i innych języków):

  • www.ang.pl
  • www.angielski.edu.pl
  • www.slowka.pl
  • www.hellomagazine.com
  • www.bbc.co.uk

    mgr Sylwia Krause
    Szkoła Podstawowa nr 4 w Radlinie


  • Zaświadczenie online



    numer online: 141 gości

    reklama