Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
3181
rok szkolny
2005/2006

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Wykorzystanie technologii komputerowej w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym

Dziecko w wieku przedszkolnym charakteryzuje się ogromnym dynamizmem w przyjmowaniu wiedzy oraz zdobywaniu społecznego doświadczenia. W przedszkolu dzieci nabywają wiedzę z kilku dziedzin, w szczególności treści związane z wychowaniem umysłowym, moralno-społecznym, estetycznym, a także treści kształtujące pojęcia matematyczne i przyrodnicze. Dziecko nabywa wiele umiejętności i wiadomości o otaczającym go świecie, kształtuje swoją osobowość, próbuje rozumieć i akceptować uczucia innych.

Aby należycie przygotować wychowanków do życia w rozwijającym się świecie, należy zaznajomić ich z obsługą komputera i sposobami wykorzystania technologii komputerowej już na etapie edukacji przedszkolnej.

Dla małego dziecka komputer to wspaniała zabawka, która rozmawia, chwali, reaguje na błędy, zachęca do zabawy, podpowiada, powtarza po kilka razy jedno ćwiczenie, jeśli nie zostało wykonane prawidłowo. Komputer "nie zdenerwuje się" mimo kolejnych potknięć ucznia, "nie będzie się śmiał", powtórzy wielokrotnie to samo zadanie, gdy zajdzie taka potrzeba.

Dla większości moich wychowanków przedszkole to jedyne miejsce, gdzie na tym etapie edukacji mogą się zetknąć z komputerem, dlatego staram się przekazać im jak najwięcej informacji które w przyszłości mogą się im przydać w szkole. Zajęcia przeprowadzam w godzinach popołudniowych, dla tych, którzy mają ochotę w tym momencie popracować. W tym miejscu należy podkreślić, iż w grupie mogą znaleźć się dzieci, które nie chcą brać udziału w takich zajęciach. Może to być spowodowane lękiem przed czymś nowym, nieznanym, czy nawet przed reakcją rówieśników na jego niepowodzenie. Należy wtedy w umiejętny sposób delikatnie zachęcić dziecko do współpracy. Z czasem nabierze ono odwagi i chęci do zdobywania nowych doświadczeń.

Rozpoczynając zajęcia w miesiącu październiku zaznajamiam przedszkolaków z obsługą komputera (włączanie, wyłączanie). Następnie dzieci poznają proste programy, takie jak Microsoft Word, czy Paint, przy pomocy którego mogą np. napisać swoje imię, czy narysować prosty rysunek. Kiedy dzieci posługują się już w sposób swobodny myszką i klawiaturą zaczynam wprowadzać proste programy edukacyjne takie jak:

  • Idę do szkoły
  • Klik uczy zasad ruchu drogowego
  • Klik uczy liczyć w zielonej szkole
  • Klik uczy czytać
  • Między nami literkami
  • Multimedialny świat Jana Brzechwy
  • Matematyczne przygody
  • Poznaję literki

    Należy jednak pamiętać o tym, iż zbyt częste wykorzystywanie gier może wywołać wręcz odwrotny, niepożądany skutek. Stosujmy więc wszelkie gry z umiarem. Lepiej niech dziecko pozna obsługę prostych programów komputerowych, a zdobytą w ten sposób wiedzę wykorzysta później w praktyce.

    Dzięki temu, iż w naszym przedszkolu mamy możliwość korzystania z Internetu bardzo często wzbogacam swoje zajęcia dydaktyczne o informacje, czy zdjęcia ściągnięte z różnorodnych witryn Internetowych. Dzięki temu moi wychowankowie dowiadują się, iż w ten właśnie sposób można pozyskać odpowiedzi na wiele nurtujących pytań.

    Wiele radości przynosi też dzieciom oglądanie prezentacji multimedialnych przygotowanych przeze mnie w programie Microsoft Power Point. Ich szczególną zaletą jest możliwość wielokrotnego wykorzystania nagranej na dyskietce prezentacji w kolejnych latach pracy. Ciekawymi tematami mogą okazać się:
    - Kobiety świata
    - Zwiastuny wiosny
    - Mini galeria sztuki - polscy malarze
    - Zwierzęta w ZOO
    - Zawody naszych rodziców

    I wiele innych. To zależy tylko od naszych potrzeb i możliwości. Doceniając pozytywne czynniki wypływające z pracy dziecka z komputerem w edukacji przedszkolnej chciałabym na zakończenie podkreślić, że:

  • z komputera należy korzystać wtedy, gdy jest potrzebny do spełnienia określonych funkcji dydaktyczno-wychowawczych,
  • treści przekazywane bądź utrwalane za pomocą komputera powinny wiązać się bezpośrednio z zajęciem i jego celami,
  • czas pracy powinien być dokładnie zaplanowany,
  • sprzęt komputerowy i zaplanowane do wykorzystania programy powinny być sprawdzone i przygotowane wcześniej,
  • gry i programy z jakich korzysta nauczyciel muszą być odpowiednie do wieku i zainteresowań dziecka.

    mgr Agnieszka Małecka
    Przedszkole w Mykanowie


  • Zaświadczenie online



    numer online: 107 gości

    reklama