Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
329
rok szkolny
2002/2003

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Pracując przy biurku nie zapominaj o kręgosłupie i mięśniach

Nadeszła era komputerów, w której ludzie całymi godzinami siedzą w niewygodnych pozycjach, w dusznych pomieszczeniach. Niepokojąco rozwija się zjawisko hipokinezji (ograniczenie ruchu), które prowadzi do odwapnienia układu kostnego, zaburzeń w jego ukrwieniu co objawia się bolesnością kręgosłupa, zaniedbaniem w rozwoju gorsetu mięśniowego tułowia, utrudnia utrzymanie właściwej pozycji kręgosłupa. Dodatkowo na dolegliwości kręgosłupa wpływają złe proporcje pracy, nauki, wypoczynku. inne problemy związane z pracą w bezruchu to:
- utrudnianie racjonalnego wykorzystania spożytych pokarmów,
- otyłość,
- upośledzenie krążenia wieńcowego,
- zmniejszenie się siły mięśniowej,
- zwiększenie ryzyka uszkodzeń stawów.

Na przekór potrzebom swojego organizmu człowiek przestał się wsłuchiwać w sygnały informujące go o jego potrzebach, w tym też o konieczności wykonywania ruchów jako naturalnej potrzebie organizmu, a jednocześnie źródle jego zdrowia. Stwierdzono, że kilkudniowy bezruch zmniejsza wydolność o 13-20%. Dr. Oczko powiedział, że "ruch może zastąpić niemal każde lekarstwo, ale wszystkie leki razem wzięte nie zastąpią ruchu". Reforma oświaty opiera się między innymi na filozofii personalistycznej Mouniera, która mówi, że istotą kształcenia jest ukierunkowanie rozwoju -uczeń się uczy, a nauczyciel wspiera go w tym działaniu. Najważniejszą siła napędową rozwoju człowieka jest motywacja wewnętrzna, wyrastająca z poczucia odpowiedzialności za siebie. Tylko ona może przygotować młodego człowieka do adekwatnego funkcjonowania w zmieniającej się rzeczywistości. Konieczne jest wyposażenie ucznia w niezbędne dyspozycje instrumentalne-wiedza, umiejętności, sprawność, nawyki, motywacje, przekonanie. Uczeń w życiu codziennym musi umieć zastosować postawy i umiejętności, których nauczył się w szkole. Młodzież powinna być aktywna, twórcza, samodzielna, odpowiedzialna w trosce o swoje zdrowie i ciało. Nauczyciel wychowania fizycznego musi uświadomić młodzieży, że ponosi pełną odpowiedzialność za beztroski, niehigieniczny tryb życia. Młodzi ludzie muszą nauczyć się zdrowo żyć i w maksymalnym stopniu unikać sytuacji zagrażających zdrowiu. Systematyczna aktywność ruchowa to ważna część higienicznego stylu życia, to protest i ucieczka od uciążliwości współczesnej cywilizacji. Najzdrowszym i najskuteczniejszym lekarstwem na choroby społeczne, jest ruch na świeżym powietrzu. W europie różne formy aktywności ruchowej są bardzo popularne. W Polsce obraz ludzi dbających o swoje zdrowie jest ciągle jeszcze rzadkością. Wynika to z braku tradycji, powszechnie panującego wstydu, mylnego przekonania, że poważnemu człowiekowi nie przystoi aktywny wypoczynek.
Trzeba przekonać społeczeństwo, że do najważniejszych metod zapobiegających powstawaniu problemów zdrowotnych jest kinezy profilaktyka- czyli leczenie ruchem.


REKLAMA

Przed przystąpieniem do pracy przy biurku należy pamiętać o przyjęciu prawidłowej pozycji:
- stopy całe oparte o podłogę (podnóżek),
- uda ustawione poziomo,
- oparcie krzesła podpiera odcinek lędźwiowy kręgosłupa,
- łokcie swobodnie oparte na biurku.

Po około godzinnej pracy przy komputerze, przy biurku należy zrobić przerwę na wykonanie kilku ćwiczeń.

1.Siedząc, wykonaj skłon w przód, aż poczujesz rozciągnięcie mięsni pleców. Staw skokowy, kolanowy i biodrowy ustaw pod kątem 90 stopni, mięśnie szyi rozluźnione, głowa swobodnie zwisa w dół. Wytrzymaj 10 sek.

2.Siedząc na krześle, złącz stopy, wyprostuj tułów chwyć dłońmi za siedzisko krzesła. Wykonaj 3x w prawo i 3x w lewo bardzo wolne krążenia głowy, zaznaczając wyraźnie pozycje "przód, bok, tył".

3.Siedząc na krześle wykonaj 3x w prawo i 3x w lewo, krążenia barków, sięgając ramionami daleko w tył i w dół.

4.Siedząc na krześle, unieś kolano do góry , przyciągnij je chwytając oburącz, do wyprostowanego tułowia. Po 10 sek. Zmień nogę.

5.Siedząc, załóż prawą nogę na lewą, lewą ręką chwyć udo prawej nogi, prawą ręką chwyć oparcie krzesła. Wykonaj mocny skręt tułowia w prawo. Po10 sek. powtórz ćw. w lewo.

6.Splatając dłonie przed sobą, wykonaj 5x w każdą stronę, krążenia nadgarstków.

7.Opierając dłonie o blat, podnieś wyprężone palce, unosząc je do góry przez 10 sek.

8.Usiądź wygodnie (plecy proste), dłonie ułóż na udach, zamknij oczy, skupiając się na oddechu. Mocno zmarszcz czoło, potem się uśmiechnij wyobrażając sobie, jak z czubka głowy przez twoje ciało spływa strumień spokoju.

9.Spleć palce obu dłoni i połóż je z tyłu głowy. Odchyl łokcie do tyłu i uciśnij potylicę. Przy wydech zmniejsz nacisk. Powtórz 5x.

10.Wydychając powietrze, odwróć głowę przez lewe ramię, podczas wydechu przyklejając język do podniebienia odwróć głowę do pozycji wyjściowej. Powtórz po 3x w obie str. Ćwiczenie jest bardzo pomocne przy przemęczeniu oczu.

Hildegarda Iwanicka
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Ornontowicach


Zaświadczenie online



numer online: 95 gości

reklama