Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
3335
rok szkolny
2005/2006

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

"Dzień Wiosny w Europie" w Szkole Podstawowej nr 3 w Tucholi

Począwszy od szkoły podstawowej należy przygotowywać uczniów do bycia obywatelami Zjednoczonej Europy i rozwijać w nich poczucie przynależności i tolerancji wobec innych. Cieszy mnie to, że w mojej szkole panuje atmosfera sprzyjająca inicjatywom proeuropejskim. Moja szkoła jest twórcza i od zawsze oferuje uczniom różne możliwości rozwoju zainteresowań.

W roku szkolnym 2004/2005, gdy ruszyła kolejna edycja projektu "Dzień Wiosny w Europie" za aprobatą i wsparciem pani dyrektor wspólnie z koleżanką Beatą Szmelter zarejestrowałyśmy naszą szkołę na stronach projektu, by wziąć udział w tej wyjątkowej europejskiej inicjatywie. Organizatorem projektu jest European Schoolnet przy wsparciu Komisji oraz Parlamentu Europejskiego. Polskim szkołom w przygotowaniach do udziału w projekcie pomagała Interklasa

Pracę rozpoczęłyśmy od zapoznania z ideą projektu i wyjaśnienia uczniom, czym jest "Dzień Wiosny w Europie". Uczniowie dowiedzieli się, że inicjatywa ta stanowi niepowtarzalną okazję dla rozwoju aktywności młodych Europejczyków. Następnym krokiem było wspólne podjęcie decyzji o wyborze zajęć, które chcieliśmy zrealizować (konkursy, zawody, wystawy, etc.) Uczniowie mogli wybrać któreś z zajęć proponowanych na stronie internetowej zaprosić do współpracy ekspertów, dziennikarzy lub podać własne propozycje. Skontaktowałyśmy się z panią Haliną Bednarz - doradcą pedagogicznym "Dnia Wiosny", która wspiera organizację projektu i pośredniczy w przekazywaniu informacji pomiędzy szkołami z danego kraju, a organizatorami. Otrzymaliśmy kilka podpowiedzi i inspiracji. Do udziału w projekcie włączyliśmy nauczycieli, wychowawców, koła zainteresowań, uczniów oraz rodziców.

Projekt realizowany był w sześciu klasach w ciągu tzn. "Tygodnia Europejskiego" z punktem kulminacyjnym w pierwszy dzień wiosny. Zrealizowaliśmy wiele interesujących przedsięwzięć. Ciekawym zadaniem z punktu widzenia kształtowania świadomości europejskiej było przygotowanie wizytówek państw europejskich w formie gazetek klasowych. Zadanie dotyczyło wszystkich klas. Ogromnym zainteresowaniem wśród kl.VI cieszyło się wykonanie dowolną techniką karykatury znanego sławnego Europejczyka. Nie mniejszym powodzeniem cieszył się konkurs na budowę pracy przestrzennej, przedstawiające znane budowle i zabytki europejskie. Bardzo pożytecznym przedsięwzięciem z punktu widzenia budowania tożsamości narodowej i regionalnej było zorganizowanie stoiska i wystawy pt. "To co my Polacy wnosimy do Europy". Uczniowie mieli też okazję napisać ciekawy list lub miniprzewodnik zachęcający do odwiedzenia Tucholi. Emocjonującym zadaniem okazał się "Zespołowy Konkurs Wiedzy o Unii Europejskiej" przeznaczony dla szóstoklasistów. W dniu kulminacyjnym zorganizowano Korowód Europejski, w którym uczestniczyli wszyscy uczniowie naszej szkoły. Każda klasa przygotowała elementy charakterystyczne dla danego państwa, transparenty, wiosenne kwiaty. Z wielkim entuzjazmem przyjęto Euro-Playback Show i największe przeboje europejskie. Projekt obejmował również "Europejskie Zmagania Sportowe".

Uczniowie, którzy wyróżnili się swoją pracą i wykonali najlepsze prace otrzymali dyplomy i nagrody. Z całą pewnością cały projekt przyniósł wiele pozytywnych efektów. Uczniowie pogłębili wiedzę o krajach UE, poznali symbole narodowe krajów należących do UE, przybliżyli sobie sylwetki znanych Europejczyków, poszerzyli wiedzę o zabytkach Europy, mieli możliwość wyboru zainteresowań, by wykazać się w różnych dziedzinach wiedzy: plastycznej, muzycznej, technicznej i sprawnościowej.

Cały projekt został zrealizowany zgodnie z planem. Wzbudził on zainteresowanie wielu uczniów, nauczycieli a także rodziców. Realizacja projektu wpłynęła na wizerunek szkoły. Największym efektem naszej pracy było powstanie w wyniku konkursów folderów i innych środków dydaktycznych. Wszyscy uczestnicy projektu czuli się współtwórcami odpowiedzialnymi za efekty. Realizacja programu wpłynęła również moim zdaniem na poprawę atmosfery pracy dzięki zaangażowaniu wielu nauczycieli oraz zmianę stylu pracy nauczycieli, coraz częściej pracujących metodą projektów. Sukcesem było to, że udało się w pełni zrealizować projekt i zainteresować nim środowisko lokalne - pisano o nas w prasie, wspominano w telewizji regionalnej.

ilustracja
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 w barwnym korowodzie ulicami miasta

ilustracja
Zwycięzcy konkursu pt. "Znane budynki i zabytki europejskie"

Aneta Landmesser


Zaświadczenie online



numer online: 123 gości

reklama