Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
10 dowolnych celów edukacyjnych zajęć w formie operacyjnej i opracowane do tego odpowiednie ćwiczenia dramowe, poprzez które można owe cele zrealizować
1. Cele: wzajemne poznanie się i integracja grupy.
Ćwiczenie. Dzieci, siędząc w kręgu, wypowiadają kolejno swoje
imiona oraz nazwę zwierzątka, które chciałyby mieć. Imię dziecka i nazwa zwierzątka muszą zaczynać się tą samą literą. Mogą to być również ulubione owoce lub warzywa. Kolejne dziecko,
zanim się przedstawi, musi powtórzyć to co powiedzieli jego poprzednicy.
2. Cel: wyrabianie umiejętności wspólnego działania.
Ćwiczenie. Potrzebny będzie mały przedmiot dla każdego dziecka. Osoba prowadząca zabawę podaje komendy: "w lewo",
"w prawo" - dzieci zgodnie z poleceniem podają swoje przedmioty. Każdy uczestnik podaje przedmiot np. w prawo, jednocześnie
otrzymując inny z lewej. W międzyczasie osoba prowadząca
zmienia kierunek podawania - kto nie zorientuje się w porę i będzie miał dwa przedmioty odpada z gry.
3. Cele: odczuwanie przyjemności, spowodowanej życzliwym nastawieniem do innych i życzliwością innych w stosunku do siebie.
Ćwiczenie. Osoba prowadząca pokazuje dzieciom, mówiąc"Przesyłam uśmiech dziecku, które siedzi obok mnie po prawej stronie" - dotyka ramienia tego dziecka i uśmiecha się, patrząc mu
w oczy. Następnie dzieci przekazują sobie uśmiech w ciszy,
dotykając ramienia kolegi (koleżanki) z prawej strony i uśmiechają się.
4. Cel: rozładowanie napięcia emocjonalnego.
Ćwiczenie. Dzieci wraz z osobą prowadzącą tworzą krąg. Stają
na palcach, następnie kucają udając, że podnoszą np. kamień.
Wstają, ważą go w rękach. Wdychają powietrze nosem, odchylają rękę do tyłu, jakby przygotowywały się do rzutu. W czasie
rzutu, wypuszczają powietrze wymawiając głoskę "Uuuuuuu".
5. Cele: rozwijanie umiejętności wyrażania i rozpoznawania emocji,
wyrażanych werbalnie.
Ćwiczenie. Zadaniem każdego dziecka stojącego w kręgu jest
wypowiedzenie swojego imienia, w sposób podany przez osobę
prowadzącą np. wesoło, smutno, ze złością, z gniewem itp. Dzieci
wypowiadają imiona po kolei, zgodnie z ruchem wskazówek
zegara.
6. Cele: uświadomnienie potrzeby dawania i umiejętności przyjmowania.
Ćwiczenie. Dzieci siadają w kółku jedno za drugim z lekko ugiętymi nogami. Każde dziecko kładzie ręce na plecach kolegi siedzącego z przodu i zaczyna wykonywać okrężne ruchy od środka kręgosłupa na zewnątrz, z góry na dół. Potem masuje ramiona
i szyję. Podczas wykonywania tego ćwiczenia, można słuchać relaksującej muzyki.
7. Cele: akceptowanie ciała innych, przełamywanie barier związanych z wzajemnym dotykaniem się.
Ćwiczenie. Dzieci ustawiają się parami. Każda z par musi tak poruszać się (chodzić, tańczyć), żeby stale utrzymywać kontakt fizyczny. Muszą przy tym stale zmieniać części ciała, którymi się
dotykają. Dzieci same mogą wymyślać, którą częścią ciała można się jeszcze dotknąć. Podczas wykonywania tego ćwiczenia
dzieci nie mogą porozumiewać się słownie.
8. Cele: koncentracja uwagi na wykonywanym zadaniu, budowanie
pozytywnych relacji w grupie, uświadomnienie sobie sytuacji
osób niewidomych.
Ćwiczenie. Na środku sali siada dziecko, które będzie "myszką".
Pozostałe dzieci będą "kotkami" i siadają w kręgu w odległości
od "myszki" 10 kroków. "Myszka" udaje, że śpi i ma zamknięte
oczy. "Kotki" siedzące na obwodzie koła starają się podejść
na czworaka do "śpiącej myszki". Muszą to robić bardzo cichutko i ostrożnie, aby nie obudzić "myszki". Jeżeli "myszka" usłyszy jakiś odgłos, wskazuje palcem kierunek, z którego on dochodzi i skradający się "kotek" musi wrócić na swoje miejsce. Jeżeli jakiemuś "kotkowi" uda się podejść do "myszki" wygrywa i zamienia się z nią rolami.
9. Cel: rozwijanie stosunków interpersonalnych.
Ćwiczenie. Przy piosence odpowiedniej do maszerowania, dzieci
chodzą po sali i znajdują osobę, z którą utworzą parę. Podają
sobie rączki albo obejmują się. Spacerują razem, mogą usiąść
i porozmawiać, położyć spać misia. Mogą wykonywać różnego
rodzaju czynności, aby tylko realizowały je wspólnie.
10. Cele: niesienie pomocy innym, kiedy są w potrzebie, odczuwanie przyjemności z niesienia pomocy.
Ćwiczenie. Na środku sali staje dziecko, które będzie "liskiem".
Wokół niego, w kręgu ustawiają się dzieci, które będą
"gąskami". "Gąski" zaczynają chodzić w kółku, a "lisek" próbuje
wciągnąć jedną z nich do środka kręgu. Podsumowując zabawę rozmawiamy na temat: Jak czułeś się w roli "liska", a jak
w roli "gąski"? Można urozmaicić grę wybierając spośród dzieci
osobę, która będzie miała za zadanie ratowanie "gąski wciąganej
przez "liska".
Marta Deptuła
Przedszkole Niepubliczne "Akademia Krasnoludków"
w Warszawie