Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
3887
rok szkolny
2006/2007

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Trudności w uczeniu się uwarunkowane zaburzeniami spostrzeżeń słuchowych

Za percepcję dźwięków odpowiedzialny jest analizator słuchowy. Jego budowa obejmuje:

  • receptor bodźców (ucho);
  • drogę doprowadzającą bodźce (nerwy słuchowe);
  • część korową mózgu, gdzie dokonuje się analiza i synteza odbieranych dźwięków.

    U poszczególnych jednostek występują duże różnice indywidualne w zakresie percepcji słuchowej. Jedni wykazują się dużą możliwością w identyfikacji wysokości dźwięków. Inni lepiej różnicują barwę dźwięku, czy strukturę rytmu. Odrębną własnością percepcji słuchowej jest zdolność prawidłowego różnicowania dźwięków mowy ludzkiej. Umiejętność tę określa się mianem słuchu fonematycznego-fonetycznego (inaczej słuchu mownego).

    Słuch mowny, wg L. Karczmarka, to zdolność wyodrębniania i identyfikowania dźwięków mowy. Wyodrębnianie odnosi się do słuchowej analizy i syntezy wyrazu (słuch fonematyczny), identyfikacja zaś dotyczy różnicowania i utożsamiania oraz wymawiania poszczególnych dźwięków mowy (słuch fonetyczny).

    Słuch fonematyczny wyprzedza w rozwoju ontogenetycznym dojrzewanie słuchu fonetycznego; dziecko wcześniej uczy się różnicować głoski słuchowo niż je realizować.

    (...)

    Pełna publikacja...


    REKLAMA

    Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.

    Aby pobrać daną publikację wpisz jej numer:
    i naciśnij > > >

    UWAGA:
    Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.

    Elżbieta Jagodzińska


  • Zaświadczenie online



    numer online: 58 gości

    reklama