Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
3942
rok szkolny
2006/2007

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

"Mandala" - zabawa dla każdego !

Co to jest mandala? - troszkę teorii...

Mandala to słowo brzmi tajemniczo, wyraża zawieranie się w sobie wszystkich rzeczy, jakie istnieją na świecie. Najczęściej terminem mandala nazywa się geometryczne rysunki, które zachwycają swoją symetrią. Można powiedzieć, że mandala to święty krąg lub magiczne koło, pojęcie wywodzi się z Dalekiego Wschodu, ma zastosowanie m. in. w architekturze (renesansowa Kopuła Bazyliki Św. Piotra w Rzymie). Mandala ma najczęściej kształt koła, kwadratu albo koła wpisanego w kwadrat. Na wschodzie mówią że mandala jest kwadraturą koła. Często przypisuje się mandali wiele właściwości np. energetyzujące, relaksujące, wyciszające, uspokajające, terapeutyczne w leczeniu nerwic oraz zaburzeń psychicznych. Zwykle mandala składa się z wzorów, które wskazują drogę do środka. Jedni twierdzą, że tym środkiem jest nasze wnętrze, psychika; inni, że to środek świata.

ilustracja

Funkcje mandali

  • rozwijają zdolności manualne dziecka (kształcą motorykę dłoni)
  • umożliwiają poznanie i utrwalenie liter alfabetu oraz cyfr (funkcja dydaktyczna)
  • kształcą pamięć wzrokową
  • łączą w sobie funkcje relaksacyjne i poznawcze
  • pozwalają na wypracowanie własnego stylu pracy
  • uczą dobierania kolorów, kształtów
  • umożliwiają nauczycielowi realizowanie własnych koncepcji dydaktycznych.

    Malować, lepić czy...?

    Najpopularniejszą formą pracy z mandalą jest jej kolorowanie.

  • do malowania używamy jak najwięcej kolorów
  • kolory dobieramy według własnego uznania: kontrasty, barwy ciepłe, zimne, jasne, ciemne
  • pamiętajmy, że wszystkie mandale są ładne, nie ma nieciekawych, nieefektownych
  • w celu stworzenia miłej atmosfery można włączyć muzykę.

    Chciałabym zaproponować inne rozwiązania wykonania mandali. Tworzenie poprzez wypełnianie koła różnymi dostępnymi materiałami, wycinanie, układanie mozaiki geometrycznej, wyklejanie resztkami tkanin, wyklejanie różnymi ziarnami na podkładzie z plasteliny bądź w zakrętce od słoika czy też na płycie kompaktowej, tackach jednorazowych.

    Mandala daje także duże możliwości diagnozujące dziecko, uwzględniając zastosowane kolory, kształty, połączenia kolorów, rodzaje zastosowanych linii. Aby zajęcia z mandalami przyniosły oczekiwany efekt, należy zachować odpowiednią kolejność działań. Oto przykład:
    1. potrzebne materiały, narzędzia i przybory przygotować wcześniej na stolikach, aby nie rozpraszać później dzieci.
    2. przygotowujemy odpowiedni nastrój - uczestnicy siedzą w kole i słuchają muzyki relaksacyjnej z dłońmi na kolanach odwróconymi wewnętrznymi stronami w górę, oczy mają zamknięte.
    3. wyciszamy muzykę - zrelaksowane dzieci mogą przez chwilę wpatrywać się w karty z mandalami lub wyobrażają sobie, co za chwilę wykonają
    4. rozpoczynają pracę techniką wybraną przez nauczyciela (zapobiegnie to zamieszaniu w wyborze narzędzi pracy, pozostanie nastrój, w który uczestnicy zostali wprowadzeni).
    5. zorganizowanie wystawy prac lub prezentacja i omówienie wykonanej mandali.
    W czasie pracy można włączyć cichutko muzykę relaksacyjną.

    A to ciekawe...?

    Mandale nie koniecznie trzeba wykonywać w pomieszczeniach. W czasie wycieczek, biwaków, obozów, rajdów może to być jedno z zadań do wykonania z darów lasu, natury.

    Mandale można układać:

  • na plaży wykorzystując mokry piasek, muszle, wodorosty
  • w lesie z szyszek, żołędzi, patyków
  • nad rzeką z kamieni
    Zapewniam, że uczestnicy zabawy będą chętnie wykonywali zadanie. Na początek można zaproponować wykonanie symetrycznego wzoru o kształcie koła, a dopiero później wprowadzić pojęcie mandali. Dzieci zapewne zaskoczą nas swoją pomysłowością i swobodną interpretacją.

    Zalety stosowania mandali

    Jak wynika z obserwacji nauczycieli i psychologów, technika mandali:

  • uspokaja i wycisza również dzieci nadpobudliwe psychoruchowo
  • ułatwia koncentrację,
  • prowadzi do wytrwałości i konsekwencji w działaniu,
  • sprzyja wewnętrznej integracji.
  • zwiększa aktywności dzieci nieśmiałych, biernych, poprzez radość tworzenia otwierają się, stają się odważniejsze i bardziej komunikatywne w stosunku do rówieśników
  • łagodzi napięcia, nieporozumienia i agresję wśród dzieci(specyficzna atmosfera, jaka wytwarza się podczas malowania).

    Systematyczna praca z okrągłymi obrazami wspomaga rozwój dziecięcej osobowości, poprawia się także zdolność zajmowania się samym sobą. Nadpobudliwe dzieci, które nie potrafią usiedzieć na miejscu uspokajają się, inne, które sprawiają wrażenie bezwolnych, niechętnych do działania - przeciwnie - dzięki pracy z mandalą staja się bardziej energiczne, aktywne.

    Nie koniecznie samemu trzeba tworzyć wzory mandali, można korzystać z gotowych szablonów dostępnych na stronach internetowych np. www.edupix.pl, www.mandale.info, www.interklasa.pl. W księgarniach można kupić ciekawe publikacje:

    Mandala może posłużyć jak już wspominałam do nauki, dekoracji pomieszczeń, zabawy. Zachęcam do zorganizowania wystawy prac naszych podopiecznych jest to sposób na wymianę doświadczeń, zainteresowania innych nową techniką. Przy okazji można zorganizować kiermasz, na którym nasz zastęp sprzedając swoje prace może zarobić pieniążki na biwak, obóz. A może z okazji świąt, oprawione prace wręczyć przyjaciołom harcerstwa? Pomysłów na wykorzystanie mandali może być wiele, wszystko zależy od naszych chęci - robienie mandali to wspaniała zabawa nie tylko dla zuchów ale i starszych harcerzy. Zapraszam do zabawy!!!

    Bibliografia:
    1. www.mandale.info
    2. www.interklasa.pl
    3. Mandala - sposób na odprężenie i wyciszenie dla dzieci w wieku przedszkolnym, Praca zbiorowa, Wyd. Jedność
    4. Mandale - Cztery pory roku Georg Bemmerlein Wyd. WIR
    5. Mandale do dekoracji klasy Georg Bemmerlein Wyd. WIR
    6. Mandale literowe - część 2. Litery pisane Monika Kraszewska Wyd. WIR

    Izabela Hejna
    Szkoła Podstawowa nr 4 w Radlinie


  • Zaświadczenie online



    numer online: 76 gości

    reklama