Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
4054
rok szkolny
2006/2007

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Rola telewizji w życiu uczniów klas III i VI

Przy pomocy wychowawców przeprowadziłam anonimową ankietę wśród uczniów klas III i VI nt. roli telewizji i komputera w ich życiu. W ankiecie wzięło udział 31 uczniów. Wszyscy odpowiedzieli na 10 pytań.
Seriale najczęściej wymieniane przez uczniów nadawane są w poszczególne dni od poniedziałku do piątku, niektóre codziennie, w godzinach 17.00-20.00. Czy jest wam znana treść tych filmów? Czy są to filmy przeznaczone dla dzieci? Czy zawsze film nie zawierający scen drastycznych czy erotycznych jest filmem dla dzieci? Warto zastanowić się nad tymi pytaniami.
W szkole zauważa się przejawy agresji wśród uczniów. Odpowiedzią na te zachowania jest popularność tzw. "filmów akcji", które według ankiety ogląda ponad 1/2 uczniów, w tym większość chłopców. Filmy te oglądają uczniowie w różnych godzinach, także w późnych godzinach wieczornych. Ponadto przywiązują się oni do pewnych stałych godzin.
Oprócz filmów uczniowie oglądają wiele innych programów, głównie sportowych i rozrywkowych i kryminalnych. Dużą popularnością cieszą się teleturnieje.
Ogółem nasi uczniowie znają wspólnie tytuły około 25 seriali. Tytuły fimów oglądane przez nasze dzieci to : M jak miłość, Pierwsza miłość, Plebania, Rodzina zastępcza, Fala zbrodni, Detektywi, Kryminalni, Skazany na śmierć, 4400, W-11.
Z analizy ankiety wynika, iż uczeń ogląda średnio 3-4 seriale w ciągu tygodnia. Do tego dochodzą jeszcze inne filmy, filmy wideo i gry komputerowe.
Uczniowie przychodzą na pierwsze lekcje często niewyspani, nadpobudliwi. Dotyczy to także uczniów rozpoczynających naukę na drugiej zmianie. Często przychodzą oni do szkoły po kilkugodzinnym seansie filmowym i prowadzą dyskusje nt. obejrzanych programów (na lekcjach i przerwach). Uczniowie posiadający komputer korzystają z niego przede wszystkim w celu zabawowym. Korzystanie czasowe z komputera jest różne. Dla porównania zadałam pytanie o ilość przeczytanych książek w bieżącym roku szkolnym. 2/5 uczniów przeczytała trzy książki. Jak widzimy, rola telewizji w życiu ucznia jest ogromna. Jest to w wielu wypadkach kilka godzin dziennie obcowania z tym środkiem wychowującym. Moim celem nie jest ukazanie wpływu telewizji i komputera na dziecko, choć jest on wyraźnie widoczny. Musimy to zauważyć i z tym się liczyć. Są filmy i programy pouczające i wpływające wychowawczo na młodego odbiorcę, dzięki którym poszerza on swoją wiedzę, uczy się rozwiązywać problemy, dobrze się bawi. Ale ten wpływ może mieć także działanie antywychowawcze, jeśli nie jest odpowiednio kontrolowany przez rodzica. Wielu uczniów ma problemy z pisaniem i czytaniem - wtedy całą odpowiedzialność zrzuca się na szkołę. Nawet najlepszy nauczyciel nie jest w stanie pomóc dziecku, któremu rytm dnia wyznacza telewizor i brak kontroli ze strony rodziców.
Zainteresowanie się dzieckiem w domu, poświęcenie mu czasu, wybiórcze traktowanie telewizji - to zadania rodziców, które pomogą w normalnym funkcjonowaniu dziecka w szkole.
A przecież o dobro dziecka chodzi nam - rodzicom i nauczycielom - przede wszystkim.

(...)

Pełna publikacja wraz z ankietą...


REKLAMA

Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.

Aby pobrać daną publikację wpisz jej numer:
i naciśnij > > >

UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.

mgr Barbara Olech
Zespół Szkół W Suchej


Zaświadczenie online



numer online: 110 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: