Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
42
rok szkolny
2002/2003

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Matematyka na wesoło

Scenariusz zajęć integracyjnych w formie konkursu

Opracowany przez nauczycieli matematyki Szkoły Podstawowej nr 32 w Białymstoku:
mgr Agnieszkę Rutkowską
mgr Joannę Kołos-Monachowicz

WSTĘP

Publikacja ta jest opisem opracowanej przez nas formuły konkursu matematycznego. Daje on możliwość wspaniałej zabawy uczniom z poziomów wiekowych klas IV, V, VI. Nazwałyśmy go "Matematyka na wesoło", gdyż proponowane zadania są w formie rebusów, krzyżówek, gry planszowej - czyli zabaw matematycznych. Celem naszego konkursu jest popularyzacja matematyki wśród uczniów, złamanie powszechnie panującej zasady, że matematyka jest trudna i nudna oraz uświadomienie dzieciom, że przy rozwiązywaniu zadań matematycznych można się dobrze bawić. Zajęcia te integrują zespoły klasowe, angażują nie tylko uczniów uzdolnionych matematycznie, ale również uczniów mających trudności z matematyką.
Konkurs ten został na stałe wpisany w plan pracy szkoły. Po trzyletnich doświadczeniach w organizacji tego typu konkursów stwierdzamy, że cele zostały zrealizowane. Przełamałyśmy niechęć uczniów do matematyki.
Mamy nadzieję, że zadania zebrane w tej publikacji będą inspiracją dla innych nauczycieli w tworzeniu własnych konkursów, niekoniecznie matematycznych.

Scenariusz zajęć dla każdego ciągu klasowego jest taki sam, zmienia się tylko zakres materiału, którego dotyczą zadania.

Czas trwania zajęć - 2 godziny dla każdego ciągu klasowego.

CELE ZAJĘĆ :
- popularyzacja matematyki wśród uczniów ,
- zachęcenie nie tylko zdolnych uczniów do przedmiotu,
- uświadomienie uczniom, że matematyka może być pretekstem dobrej zabawy,
- rozwijanie umiejętności zdrowej rywalizacji.

PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ :

Uczniowie:
- każda klasa przygotowuje przebranie i prezentację zgodnie z nazwą grupy (załącznik nr 1),
- chętni uczniowie przygotowują dekorację sali i rekwizyty do gry planszowej (około 30 hula-hop, piłeczki, kosz i kolorowe prostopadłościany z numerami pól ),
- z każdego ciągu klas jeden chętny uczeń przygotowuje strój czarodzieja,
- każda klasa na zajęcia przynosi : klej, nożyczki, kredki, mazaki i dwa brystole.

Nauczyciele prowadzący:
- domino "kwiatek" klasa IV ( załącznik nr 2) - po jednym dla klasy,
- domino "wielbłąd" klasa V (załącznik nr 3) - po jednym dla klasy,
- tangramy klasa VI (załącznik nr 4) - po 13 tangramów dla klasy, każdy w innym kolorze,
- krzyżówki: klasa IV (załącznik nr 5), klasa V (załącznik nr 6), klasa VI (załącznik nr 7) - po jednej dla klasy na papierze A-3,
- hasła do rebusów : klasa IV (załącznik nr 8), klasa V (załącznik nr 9), klasa VI (załącznik nr 10),
- zadania do gry planszowej: klasa IV (załącznik nr 11), klasa V (załącznik nr 12), klasa VI (załącznik nr 13),
- plansze z liczbami dla czarodzieja (załącznik nr 14),
- plansze z punktacją,
- karty odpowiedzi dla jury,
- nagrody dla zwycięzców.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Sprawdzenie obecności i przydzielenie punktów (jeśli klasa jest obecna w 100% to otrzymuje 30 punktów, jeżeli nie, to otrzymuje tyle punktów ile jest osób obecnych).
2. Ocena przebrania klasy (klasa otrzymuje tyle punktów, ile jest osób przebranych plus od 0 do 10 punktów za pomysłowość stroju).
3. Prezentacja klas (od 0 do 20 punktów).
4. Domino klasy IV i V (za każdy poprawnie ułożony klocek 1 punkt), Tangram klasy VI (zadanie polega na ułożeniu największej ilości wielokątów wypukłych, każdy wielokąt musi być zbudowany z 7 tanów tego samego koloru, za każdy poprawny wielokąt klasa otrzymuje 1 punkt, czas pracy - 15 minut).
5. Krzyżówka klasy IV, V, VI (za każdą poprawną odpowiedź 1 punkt plus 3 punkty za hasło, czas pracy - 15 minut) - w tym czasie jury sprawdza domino i przyznaje punkty.
6. Rebus (od 0 do 15 punktów, czas pracy - 15 minut) - w tym czasie jury sprawdza krzyżówkę.
7. Występ czarodzieja - w tym czasie jury sprawdza i ocenia rebusy.
8. Gra planszowa:
Zasady gry :
a) W grze bierze udział jedna osoba z klasy (musi mieć długopis i kartkę do wykonywania obliczeń).
b) Kolejność gracze ustalają poprzez rzut dwiema kostkami do gry.
c) Każdy z uczestników wybiera sobie stopień trudności poprzez rzuty 4 piłeczek do kosza (wybór pytań za 2 , 3 lub 4 punkty zależny jest od ilości wrzuconych piłeczek do kosza).
d) Jeżeli gracz rozwiąże zadanie prawidłowo, to przesuwa się o tyle pól do przodu za ile punktów było pytanie, jeżeli źle, to cofa się o tyle pól do tyłu, na starcie nie ma cofnięć. Istnieje możliwość skorzystania z podpowiedzi klasy, jeśli klasa udzieli poprawnej odpowiedzi gracz zostaje na swoim miejscu.
e) Na każde zadanie uczestnicy gry mają 3 minuty. Zadania rozwiązują na podłodze - na kolanach, zakończenie pracy sygnalizują powstaniem.
f) W każdym zestawie pytań jest pusta karta - premia , która oznacza, że zawodnik bez rozwiązywania zadania przesuwa się o określoną ilość pól do przodu.
g) Klasa może zmienić zawodnika tylko przed losowaniem zadań.
h) Gracz musi tak dobierać pytania, aby wejść dokładnie na metę, nie może jej przekroczyć.
i) Gra kończy się gdy pierwszy gracz wejdzie na metę.
j) Każda klasa otrzymuje liczbę punktów równą numerowi pola na którym stoi przedstawiciel klasy.

9. Podsumowanie wyników i wręczenie nagród.

ZAŁĄCZNIK NR 1

NAZWY KLAS :
IV A - liczby naturalne
IV B - liczby rzymskie
IV C - jednostki długości
IV D - jednostki masy
IV E - wyrażenia dwumianowane
IV F - liczby dziesiętne
IV G - wielokąty
V A - kwadraty
V B - prostokąty
V C - równoległoboki
V D - romby
V E - trapezy
V F - latawce
V G - trójkąty
VI A - graniastosłupy
VI B - prostopadłościany
VI C - ostrosłupy
VI D - liczby wymierne
VI E - liczby całkowite
VI F - wyrażenia algebraiczne
VI G - potęgi

(...)

Pełna wersja pracy z 14 załącznikami dostępna na naszej płycie CD

Bibliografia:
1. " Matematyczny czar par " - Jolanta Piekarska, Halina Pulchny
2. " Szczęśliwa 7" - gra planszowa
3. " Metody aktywizujące w edukacji" - Jadwiga Krzyżewska

Joanna Kołos-Monachowicz
Agnieszka Rutkowska
Szkoła Podstawowa nr 32 w Białymstoku


Zaświadczenie online



numer online: 117 gości

reklama