Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
4311
rok szkolny
2006/2007

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Motywowanie uczniów poprzez dramę

Termin "drama" pochodzi z greckiego "drao" i oznacza "gram", "przedstawiam". Istotą dramy jest fikcyjna sytuacja, w której uczniowie przedstawiają coś, co nie jest naturalne i realne w danym miejscu i czasie. Podstawowymi aktywnościami są tu odgrywanie ról i dyskusja. Drama jest blisko związana z teatrem poprzez użycie tych samych narzędzi, w szczególności improwizacji i pantomimy, jednak korzyści czerpie z niej z niej głównie aktor (uczeń), a nie widownia. Technika ta nie została stworzona po to, by zamienić uczniów w aktorów, ale by budzić w nich pewność siebie i chęć komunikowania się.

Ćwiczenia oparte na dramie są głównie używane jako wprowadzenie do lekcji, przerywniki i gry. Jednakże drama może być wykorzystywana dużo bardziej efektywnie. Dyskusje, dialogi, odgrywanie ról, symulacje, gry, referaty i czytanie sztuk to aktywności oparte na dramie. Inne ciekawe pomysły to śpiewanie, rymowanie, pantomima, improwizacja (np. tworzenie własnych dialogów, czy też skracanie lub wydłużanie dialogów), tongue twisters.

Jednym z głównych zadań nauczyciela jest zainteresowanie i zaangażowanie ucznia przedmiotem. Drama wydaje się być pomocna w motywowaniu uczniów. Nie ma tu miejsca na stereotypowe odpowiedzi i z góry ustalone dialogi. Ćwiczenie może przebiegać za każdym razem nieco inaczej. Oczywiście możemy przewidzieć jakie zwroty i słowa będą użyte, ale język to tylko część aktywności. Pozostała część to rezultat kreatywności, wyobraźni, osobistego zaangażowania i współpracy naszych wychowanków. Właśnie te czynniki sprawiają, że drama jest dla uczniów atrakcyjną formą zdobywania wiedzy. Aby zainteresować uczniów nauczyciel powinien kreować zaskakujące sytuacje, które pobudzałyby ich wyobraźnię, sytuacje wymagające szybkich rozwiązań. Smak przygody i podejmowanego ryzyka z pewnością pozytywnie wpłynie na zainteresowanie naszych wychowanków przedmiotem.

Pozostaje pytanie, co z uczniami nieśmiałymi, którym brak asertywności? Nauczyciel może zachęcić ich do mówienia w obcym języku przez odgrywanie scenek, ról, oraz głośne czytanie. Doświadczenie mówi, że nieśmiali uczniowie chętniej wypowiadają się, kiedy wcielają się w jakąś rolę, przyjmują nową tożsamość.

Podsumowując powyższe rozważania można stwierdzić, że ćwiczenia oparte na dramie z pewnością uatrakcyjniają lekcje języka obcego, a tymsamym pozytywnie wpływają na motywację uczniów. Być może przyjacielska atmosfera i zabawne, ciekawe ćwiczenia sprawią, iż nawet uczniowie, u których brak motywacji jest oczywisty, zaangażują się w pracę grupy.

Joanna Sosin


Zaświadczenie online



numer online: 88 gości

reklama