Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
4417
rok szkolny
2006/2007

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Internet jako źródło materiałów nauczyciela języka niemieckiego

Obecnie większość nauczycieli języka obcego ma prawo do własnego wyboru materiałów dydaktycznych, szkoły nie narzucają generalnie podręcznika wiodącego. Właśnie w internecie można znaleźć mnóstwo konspektów, propozycji, pomysłów, rad, a przede wszystkim tekstów z zadaniami i ćwiczeniami. Nauczyciel za pomocą internetu dysponuje szybkim i wygodnym dostępem do różnych odwołań w książkach metodycznych czy dydaktycznych. Wszystkie materiały z dziedziny gramatyki, leksyki czy kultury są aktualne, a zatem praktyczne do zostosowania na lekcji. Materiały pochodzą najczęściej z organizacji, uniwersytetów, a także są nadsyłane przez indywidualnych nauczycieli.

Lektorzy mają zatem możliwość skorzystania z tekstów w języku obcym, są to dydaktyzowane teksty, a więc opracowane, skrócone lub teksty, sformułowane w oryginalnym, autentycznym języku niemieckim. Wszystkie teksty można z łatwościa integrować z innymi tekstami, a nawet elementami graficznymi.

Informacje o faktach i politycznych, historycznych czy kulturowych wydarzeniach można znaleźć na oficjalnych stronach rządowych, ambasad czy poszczególnych związków.

Nauczyciel może traktować internet jako poboczne źródło materiałow, jako dodatek lub uzupełnienie do prowadzącego podręcznika.

Przykładowo na stronie www.goethe.de nauczyciel znajdzie prawdopodobnie wszystkie aspekty, potrzebne do pracy na lekcji języka niemieckiego.

Na stronach wydwanictw można obejrzeć przegląd podręczników m.in Kompass Deutsch, Moment mal (Langenscheidt), Stichwechsel (Klett), Stufen International, Tangram, em, Themen neu (hueber). Na stronie internetowej znajduje się dokładny opis wszystkich częći podręczników, a także metody pracy, propozycje ze względu na wiek i stopień zaawansowania ucznia. Dodatkowo każdy podręcznik zawiera następujace elementy:
a) materiały: testy kwalifikacyjne, organizacje dialogów, zabawy językowe, ćwiczenia słownictwa lub gramatyczne, powiązane z zagadnieniami poszczególnych rozdziałów. Ćwiczenia są online lub do ściagnięcia czy wydruku, przygotowane w dwóch formatach: Word i Pdf. Ćwiczenia są bardzo różnorodne, dopasowane do różnego wieku ucznia, jego poziomu zaawansowania, konkretnej sprawności językowej, a także fachowego słownictwa, z podziałem na dziedziny (prawo, ekonomia). Część ćwiczeń przeprowadzona jest z użyciem nowoczesnych metod czy sprzętu: głośniki. Ogrom dodatkowych informacji na tematy sztuki, społeczeństwa, nauki, mediów, oczywiście w języku niemieckim.
b) Nadesłane prace, zadania i propozycje lekcji przez nauczycieli języka niemieckiego z całego świata np: listy czasowników, pytania do tekstów, gry: domino, lotto.
c) Linki do stron artykułów, audycji, wywiadów, które ze względu na podobieńswo tematyczne można także wykorzystać na zajęciach. W celu zasięgnięcia porad występują także odwołania do instytucji: DaF Portal, Zentrale für Unterrichtsmedien, Institut für deutsche Sprache. Tutaj znajdziemy aktualności o powstających materiałach dydaktycznych, a także forum, w którym nauczyciele wymieniają się doświadczeniem. Strony organizacji Deutscher Akademischer Austauschdienst DAAD, Fachverband Deutsch als Fremdsprache FaDaF, Verband Deutscher Lehrer im Ausland, Der Internationale Deutschlehrerverband IDV informują o odbywających się spotkaniach, przedsięwzięciach, konferencjach czy stypendiach.

Większość materiałow to naprawdę fascynujące pomysły i bardzo ciekawe ćwiczenia. Z pewności wprawadzą duże urozmaicenie i zainteresowanie uczniów, należy jednak wystrzec sie bezkrytycznego powielania wszystkich materiałow, należy je najpierw sprawdzić i dopasować do swoich uczniów, ich celów i potrzeb. Szczególną ostrożnośc należy zachować przy internetowych słownikach, gdyż te nie są jeszcze w pełni rozbudowane ani profesjonalne.

Każdy nauczyciel w dzisiejszych czasach powinien choć raz skonfrontować sposób prowadzenia swojej lekcji z możliwościami, jakie oferuje nam internet. Komputer i internet ma obecnie miejsce na każdym kroku życia, a więc powinien znaleźć się także w szkole, na naszej lekcji.

Anna Trynkler


Zaświadczenie online



numer online: 133 gości

reklama