Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
4537
rok szkolny
2007/2008

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Niekonwencjonalne techniki plastyczne

Nazwy technik plastycznych przyjęto od materiałów i narzędzi używanych w pracy. Wyodrębniamy techniki: rysunkowo - graficzne, malarskie i przestrzenne.

Rysowanie patykiem na podkładzie z klejówki.

Przygotowanie klejówki: do garnka z gotującą wodą wlewamy mąkę najlepiej żytnią rozrobioną w zimnej wodzie i mieszamy ciągle drewnianą łyżką. Po krótkim gotowaniu uzyskujemy klej, tzw. klajster. Wlewamy go do naczynia i wsypujemy farbę w proszku, taką jakiej używa się do malowania ścian. Na dwie części objętościowe klejudajemy jedną część farby. Malujemy grubym lub płaskim pędzlem szczecinowym, dość szerokim całą powierzchnią kartki papieru. Podczas malowania pędzel należy prowadzić w jednym kierunku. Teraz szybko, póki klejówka nie wyschnie - rysujemy patykiem ściętym w łopatkę. Podczas rysowania na patyku zbiera się farba, którą wycieramy w ściereczkę. Niektóre płaszczyzny własnej kompozycji można zapełniać kreskami, kropkami itp. tworząc tym samym rozmaite faktury. Zamiast patykiem można rysować kawałkiem grzebienia, można też w jednej kompozycji użyć i patyka i grzebienia. Uzyskuje się w Etn sposób dodatkowe efekty fakturalne.

Rysowanie farbą wyciskaną z trąbki papierowej.

Kawałek papieru pergaminowego zwijamy w trąbkę, sklejamy ją i obcinamy jej koniec tak, aby powstał mały otworek. Z mąki gotujemy klajster, mieszamy go z kruszona kredą. Wlewamy łyżką farbę do trąbki z papieru i zawijamy górną część. Przez wyciskanie farby z trąbki wykonujemy różne rysunki na ciemnym papierze.

Rysowanie swobodną nitką

Potrzebny jest ciemny papier i białe, grube płótno lub cienka włóczka oraz lej roślinny. Układamy na papierze konturową sylwetkę zwierzęcia, roślinki itp. Gdy już jakiś kształt nam się udał, smarujemy nitkę klejem i przyklejamy ją do papieru przyciskając lekko palcami.

Wydrapywanka

Arkusz brystolu zamalowujemy farbami np. w trzech kolorach czystych o słabych walorach (nieregularne plamy lub pasy). Gdy brystol jest suchy pocieramy całą jego powierzchnię świecą (położyć świecę bokiem na papierze i pocierać nią papier wzdłuż, w poprzek i ruchem obrotowym). Malujemy znowu całą powierzchnię papieru czarnym tuszem. Podczas malowania wychodzą wciąż kolorowe plamy, a tusz jakby rozbiega się. Na zupełnie wyschniętym papierze można teraz wydrapywać kompozycję gwoździem oraz innymi tego typu narzędziami. W ten sposób zdrapana zostaje warstwa tuszu i świecy, a na czarnym tle ukazują się kolorowe linie i plamy.

Malowanie klejówką trocinami

Dla uzyskania w kompozycji malarskiej grubej faktury albo tylko wprowadzenia do niej pewnych partii o szorstkiej grubej fakturze - nabieramy do słoika klejówkę, dodajemy do niej trochę trocin i po wymieszaniu malujemy płaskim pędzlem.

Mozaika odbijana patykiem

Do wykonania tej mozaiki nadają się nieduże formaty papieru. Mieszamy w niewielkiej ilości wody farbę akwarelową i maczamy w tym płynie koniec patyka o przekroju kwadratowym lub okrągłym. Następnie odciskając kwadraciki na kartce papieru, zapełniamy ją tworząc kompozycję. Oprócz akwareli można stosować plakatówkę o konsystencji śmietanki.

Wycinanka z papieru nakłuwana

Z brystolu wycinamy wprost bez rysowania ołówkiem rozmaite sylwetki. Wyciętą sylwetkę kładziemy na warstwę ligniny grubą przynajmniej na 1 cm. Następnie dużym ostrym gwoździem przekłuwamy sylwetę w różnych miejscach. Nakłucia będą tworzyły fakturę wzbogacając kształt lub wprowadzając dekoracyjny podział.

Formowanie ze staniolu, metalowej folii

Łączymy kawałki staniolu ze sobą zakładając jeden na drugi i ugniatając palcami. Formować można figury ludzkie i zwierzęce lub fantastyczną architekturę w otoczeniu fantastycznej roślinności.

Kolograf

Wprowadza w świat sztuki czarno-białej. Na tekturową lub bardziej sztywną powierzchnię niezbyt dużych rozmiarów naklejamy kompozycję tkanin o różnej, wyraźnej fakturze. Gotową kompozycję smarujemy pędzlem umaczanym w tuszu (robimy to dość szybko, aby tusz nie zdążył wyschnąć), następnie przykładamy czystą kartkę z bloku i równomiernie przyciskamy dłonią. W ten sposób powstają odbitki jak w prawdziwej grafice.

Frottage - pocieranie

Nakładamy miękki papier na różne rodzaje faktur, np.: tekturę falistą, podeszwę tenisówki itp. i pocierając ołówkiem uzyskujemy odbitki tych faktur. Papier można dowolnie ustawiać w trakcie pocierania. Ilość odbitek na tym samym papierze jest dowolna. Teraz przystępujemy do wydobycia np.: pejzażu lub innej kompozycji. Jeżeli ma to być pejzaż to szukamy w naszych odbitkach fakturowych czegoś co przypomina element pejzażu, np.: podłużne odbitki z tektury falistej mogą stanowić las, płot lub coś innego, a odbitka tenisówki przypomina korony drzew lub kwiaty. Tak więc należy tym samym ołówkiem najlepiej miękkim wydobyć bardziej widocznie te elementy kompozycji. Dorysowujemy następnie w świadomy sposób drogę, korony pozostałych drzew oraz inne elementy, których brak w naszym odczuciu dla ogólnej czytelności kompozycji.

Barwny collage

Kolaż jest techniką polegającą na komponowaniu obrazów z różnych materiałów i tworzyw naklejanych na płótnie lub papierze. Niektóre fragmenty kolażu można dorysować lub domalować farbami.

Collage z ostrużyn

Strugając kredki ołówkowe nie wyrzucamy ostrużyn do kosza. Po zebraniu pokaźnej kolekcji kolorowych ostrużyn (im dłuższe, tym lepsze) układamy z nich dowolną kompozycję, którą naklejamy wikolem na kartkę z bloku rysunkowego. Obrazek uzupełniamy rysunkiem, elementami z papieru kolorowego lub dowolnymi materiałami. Bardzo dobrze prezentują się ostrężynowe motywy roślinne - kwiaty i korony drzew.

Collage z bibuły

Mieszamy klej roślinny lub wikol z wodą i smarujemy nim kartkę z bloku technicznego. Na kartkę nakładamy kawałki bibuły gładkiej lub gufrowanej (kolorowe fragmenty mogą nachodzić na siebie) w formie dowolnej kompozycji. Następnie moczymy pędzel w mieszance kleju z wodą i przyciskamy bibułę do podłoża tak aby namokła a jednocześnie przekroiła się. Gotową pracę pozostawiamy do wyschnięcia.

Monotypia

Do jej wykonania potrzebne są: płytki ze szkła lub metalu, farba drukarska lub artystyczna oleina, wałek gumowy oraz papier. Monotypia może być jednobarwna lub wielobarwna. Chcąc uzyskać monotypię jednobarwną należy położyć farbę na szkło i rozprowadzić ją dokładnie wałkiem lub pędzlem, a następnie położyć na farbę cienki papier (nie należy go przyciskać palcami). Na kartce rysujemy ołówkiem lub długopisem, wtedy na odwrotnej stronie odbijają się linie w kolorze farby.

Do monotypii kolorowej używamy artystycznych farb olejnych. Na płytce malujemy pędzlem obrazek, a następnie przykładamy papier, na którym odbije się namalowany obraz.

Ażury solne

Ażur to dekoracja składająca się z wielu otworów występujących obok siebie i przybijających na wskroś płaszczyznę.
- z masy solnej uformuj wałeczki i ułóż z nich kompozycję, używając jako podkładki tektury owiniętej folią,
- pamiętaj o smarowaniu miejsc łączenia wodą,
- powierzchnię wałeczków możesz ozdobić, wygniatając wzory różnymi narzędziami,
- pozostaw ażur do wyschnięcia,
- pomaluj całą pracę bejcą do drewna i zaczekaj aż wyschnie,
- przygotuj złotą pastę, mieszając około 1/2 łyżeczki bezbarwnej pasty do butów z jedną łyżeczką złotego proszku,
- nabierz na palec odrobinę pasty i przetrzyj wystające powierzchnię ażuru,
- po wyschnięciu możesz utrwalić pracę, spryskując ją lakierem do włosów.

Literatura
1. Gloton R., Clero C.: "Twórcza aktywność dziecka", WSiP W-wa 1996r.
2. Lewicka J.: "100 technik plastycznych", NK W-wa 1967r.
3. Karp Cj.: "Wychowanie plastyczne w szkole podstawowej", PZWS W-wa 1969r.
4. Zborowski J.: "Rozwijanie aktywności twórczej dzieci", WSiP W-wa 1986r.

mgr Anna Antoniuk


Zaświadczenie online



numer online: 42 gości

reklama