Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
4602
rok szkolny
2007/2008

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Integracja w grupie dziewcząt starszych

Pracując z grupą starszych dziewcząt wiele czasu zajmowała mi wnikliwa obserwacja moich wychowanek. Wiek dojrzewania, zmienne nastroje, wybuchy emocji, reakcje nieadekwatne do sytuacji utrudniały pracę nad integracją grupy. Zaczęłam więc poszukiwać sposobów na odreagowanie napięć, a jednocześnie integrację grupy. Duża pomocą stało się dla mnie prowadzenie na co dzień gier i zabaw psychologicznych. Zauważyłam też, że zwykłe codzienne czynności, na które dzieci nie zawsze mają ochotę, ukazane w formie zabawy stają się przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem. Chcąc stworzyć zintegrowaną grupę musiałam najpierw poznać wszystkich jej członków. Dzięki pracownikom zespołu poznawałam diagnozy psychologiczne, sytuacje rodzinną, szkolną i zdrowotną moich podopiecznych, co pozwoliło mi stworzyć pierwszy obraz danej osoby. Ale to wciąż za mało. Wiele tygodni obserwacji życia, na co dzień coraz bardziej wskazywało mi drogę do lepszego poznania poszczególnych dziewczyn.

W swojej pracy prowadzę wiele rozmów indywidualnych, ponieważ w takim kontakcie dziewczyny mają więcej odwagi, zdobywają się na szczerość mówią o swoich sukcesach i porażkach. Pogadanki wychowawcze to kolejny element prowadzonych głównie z całą grupą, aby jasny komunikat trafił w tym samym czacie do wszystkich. Ważne sprawy z życia grupy omawiane są na tzw. zebraniach grupowych, gdzie każda z wychowanek może podzielić się swoimi spostrzeżeniami i uwagami. Zauważyłam jednak, że dziewczęta wolą mniej oficjalne spotkania, np. podczas wykonywania prostych codziennych czynności chętnie omawiają dotyczące nich sprawy, siedząc przy herbacie snują plany i marzenia dotyczące swojej przyszłości, przygotowując wspólnie posiłki w aneksie kuchennym, rozmawiają o tym co przyniósł im kolejny dzień.

Wychowanki w okresie dorastania często są rozdrażnione i kłótliwe, a czasem złośliwe w stosunku do innych. Wychowawca musi wykazać się niezwykła elastycznością, aby odnajdywać się w różnych niejasnych sytuacjach. Musi przekonywać, że tylko razem tworzymy jedna całość, rodzinę, że należy się wspierać w dobrych i złych chwilach. Czasem spacer, herbata wystarczą, aby rozładować negatywne emocje, innym razem trzeba wielu rozmów i spotkań, aby dziewczyny znowu zaczęły razem współpracować.

Zdarza się, że czasem wychowawca musi zareagować natychmiast tu i teraz. Jednak musi pamiętać o tym, że jutro jest nowy dzień i nie należy bez końca przypominać, co złego dziecko zrobiło wczoraj.

Jak najczęściej staram się tez w czasie codziennych zajęć stosować gry i zabawy psychologiczne. Dostarczają one świetnej zabawy budują poczucie własnej wartości, uczą prawidłowej komunikacji, uruchamiają procesy myślowe, a także emocje. Gry i zabawy pomagają stworzyć atmosferę równości, która wynika z relacji miedzy uczestnikami, ze wspólnej zabawy i z dobrej woli.

Ogromnym sprzymierzeńcem w procesie integracji grupy mają wszelkiego rodzaju wyjścia, wyjazdy, wycieczki.

mgr Natalia Pudełko
Centrum Wsparcia Dziecka i Rodziny "Przystań"
w Pszczynie


Zaświadczenie online



numer online: 182 gości

reklama