Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
4739
rok szkolny
2007/2008

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Śpiew, taniec i muzyka - wspomaganie aktywności muzyczno-ruchowej dzieci 3-6 letnich

Chciałabym zachęcić wszystkich nauczycieli przedszkoli do zwiększenia w swoich grupach wiekowych ilości ćwiczeń i zabaw muzyczno ruchowych. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważny jest ruch. Ruch jest najistotniejszym przejawem rozwoju człowieka, jest naturalnym środkiem komunikacji. Zajęcia muzyczno-ruchowe stwarzają wielkie możliwości rozwojowe dla dzieci, szczególnie w wieku przedszkolnym.

Dzięki włączeniu w tok zajęć ruchowych muzyki, ruchy dzieci stają się bardziej płynne i harmonijne. Ułatwia to dzieciom rozwijanie i wzbogacanie ich inwencji twórczej. Muzyka w sposób magiczny jest w stanie otworzyć wnętrze dziecka, pozwala mu przeżywać ją, a zarazem odkrywa ich własne uczucia i emocje. Dzięki temu dziecko może coraz lepiej wyrażać samo siebie w formie jak najbardziej naturalnej dla człowieka, czyli w ruchu. Ponadto dzięki ćwiczeniom z partnerem dziecko uzyskuje łatwość nawiązywania kontaktów z rówieśnikami oraz poznaje własne możliwości ruchowe jak i partnera. W efekcie dziecko wyzbywa się kompleksów i zahamowań, a nabiera większej pewności siebie i staje się bardziej otwarte. Takie cechy i zachowania dziecko przenosi na inne formy jego działalności w przedszkolu. Duży nacisk kładzie się na to, aby dziecko nie tylko odwzorowywało czynności ale samo je wymyślało. Niezaspokojenie potrzeby ruchu może doprowadzić do zaburzeń emocjonalnych dzieci. Dlatego też postanowiłam wyjść naprzeciw potrzebom moich wychowanków. "Jeżeli chcemy, żeby dziecko mogło spełniać siebie, należy mu pozwolić na wyrażanie siebie". Należy zorganizować trochę wolnej przestrzeni w sali, a jeżeli to możliwe, wykorzystać salę gimnastyczną lub hol aby stworzyć dzieciom więcej przestrzeni do ruchu, ćwiczeń i zabaw muzyczno-ruchowych. W ramach poszukiwania nowych i ciekawych form i metod zainteresowała mnie metoda wychowania muzycznego Carla Orffa.

Carl Orff (1895-1982) - niemiecki kompozytor i pedagog, stworzył nowy kierunek, w którym godne miejsce zajęło wychowanie przez ruch z towarzyszeniem słowa, rytmu i muzyki.

Jak pisze Carl Orff "wszystkie przeżycia wczesnego wieku, wszystko co w dziecku zostanie obudzone i rozwinięte, pozostaje mu właściwie przez całe życie". W jego metodzie występują wszystkie formy działalności muzycznej:

  • gra na instrumentach perkusyjnych (instrumentarium Orffa),
  • ruch przy muzyce,
  • tworzenie muzyki,
  • śpiew,
  • słuchanie muzyki (również klasycznej).

    W systemie C.Orffa rytm jest punktem wyjścia, a realizacja ruchowa muzyki punktem docelowym. Metoda ta jest odbierana przez dzieci z wielkim entuzjazmem. Jest jedną z najskuteczniejszych metod prezentacji muzyki w przedszkolu.

    W swojej pracy skutecznie stosuję tę metodę już od dwóch lat (ukończyłam roczne Studium Wychowania Muzycznego Carla Orffa w Akademii Muzycznej w Warszawie). Wprowadzałam elementy tej metody zaczynając od prostych ćwiczeń i zabaw, stopniowo je wzbogacałam coraz to bogatszym materiałem muzycznym. Przeprowadziłam wiele zajęć otwartych z rodzicami tą metodą. Wszyscy uczestnicy (dzieci i rodzice) brali aktywny udział w zajęciu i byli bardzo zadowoleni i zauroczeni muzyką oraz spontanicznością ruchową swoich pociech.

    Poniżej przedstawiam jeden ze scenariuszy zajęć zrealizowanych w moim przedszkolu...

    Scenariusz...


    REKLAMA

    Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.

    Aby pobrać daną publikację wpisz jej numer:
    i naciśnij > > >

    UWAGA:
    Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.

    Edyta Sitek
    Przedszkole nr 95 im. Króla Maciusia I
    w Warszawie


  • Zaświadczenie online



    numer online: 164 gości

    reklama