Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
4817
rok szkolny
2007/2008

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Internet a wychowanie

Zagadnienie relacji wychowania Internetu należy do najbardziej aktualnych tematów współczesnej kultury. Niniejszy artykuł stanowi zaledwie próbę zasygnalizowania problemu. Współczesny młody człowiek w coraz młodszym wieku jest poddawany oddziaływaniu multimedialnemu. Tradycyjne formy wychowania oraz oddziaływania są zastępowane przez obraz i dźwięk docierający ze srebrnego ekranu, przez kolorowe czasopisma. Telewizja, kasety wideo, gry komputerowe wyparły czytanie bajek, książek dla dzieci oraz tradycyjne gry i zabawy. Media i środki techniczne coraz częściej zastępują drugiego człowieka jako partnera dialogu, komunikowania się i wzajemnej interakcji. Internet stał się jednym z najbardziej powszechnych mass mediów i umiejętność korzystania z niego jest pożądanym walorem współczesnego człowieka.

W swoim codziennym życiu ludzie często naśladują przekaz telewizyjny, władza telewizji rozszerza się, inkorporuje ona w świat upozorowania coraz to nowe sfery rzeczywistości, wysysa rzeczywistość z rzeczywistości, oplątuje ją siecią wytworzonych we własnych ramach wyobrażeń i odniesień. Mass media oferują iluzje, które bardzo często zastępują współczesnemu człowiekowi prawdziwe doświadczenia i problemy. Sprawiają, iż człowiek żyje w zaczarowanej, wykreowanej przez media rzeczywistości, nafaszerowanej pseudo-wydarzeniami. Nowe media, nowe technologie multimedialne poprzez rozwój i zakres korzystania z nich przez dziecko stały się dominującym ogniwem środowiska wychowawczego, określając jego charakter, specyfikę i przemiany.

Od odpowiedzi na pytanie, jaka powinna być właściwa relacja między wychowaniem a środkami masowego przekazu, a w tym również Internetu, zależy być może przyszły kształt naszej cywilizacji i kultury. Zjawisko masowego rozwoju Internetu mające wymiar globalnego procesu ma również odniesienie do naszej polskiej rzeczywistości początku XXI wieku. Swoje strony internetowe zakładają firmy prywatne, instytucje, agencje rządowe. Duża liczba polskich szkół dysponuje bazą komputerową i ma dostęp do Internetu. Coraz więcej polskich dzieci na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych zgłębia tajniki obsługi sprzętu komputerowego. Posiadanie dobrej klasy komputera jest marzeniem większości polskich dzieci i młodzieży. To właśnie komputer znajduje się na pierwszym miejscu listy oczekiwanych prezentów z okazji np. I Komunii, Bożego Narodzenia, urodzin, i choć jest to zakup kosztowny, rodzice starają się spełniać marzenia swoich dzieci traktując ten sprzęt jako swoistą inwestycję w ich przyszłość. Zdają sobie sprawę, że - obok znajomości języków obcych - właśnie obsługa komputera należy do grupy najbardziej pożądanych przez przyszłych pracodawców umiejętności.

(...)

Pełna publikacja...


REKLAMA

Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.

Aby pobrać daną publikację wpisz jej numer:
i naciśnij > > >

UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.

mgr Beata Bagińska


Zaświadczenie online



numer online: 88 gości

reklama