Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
4981
rok szkolny
2007/2008

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Cała Polska czyta naszym przedszkolakom

ilustracja

Liczącą blisko 10 lat Fundacja ABC XXI - Cała Polska Czyta Dzieciom jest organizacja pożytku publicznego. Realizowana przez nią od 2001 roku kampania o tym samym tytule jest egzemplifikacją pewnej koncepcji dotyczącej zmiany zachowań i postaw osób dorosłych, którym zależy na szeroko pojętym dobru polskich dzieci. Wyrosła ze szlachetnych pobudek dobra publicznego potrzeba wielowymiarowej troski o najmłodsze pokolenie ma potwierdzenie również w misji kampanii: to deklaracja "wspierania zdrowia psychicznego, umysłowego oraz moralnego dzieci i młodzieży przez działania oświatowe, edukacyjne, organizacyjne, promocyjne i lobbystyczne".(1) Także wyodrębnione szczegółowe cele kampanii podkreślają prospołeczny charakter zobowiązań fundacji, jakim jest przede wszystkim "uświadomienie znaczenia, jakie ma głośne czytanie dziecku dla jego rozwoju psychicznego, umysłowego i moralnego oraz wyrobienie w rodzicach i opiekunach nawyku codziennego czytania dzieciom."(2) Kampania ta uświadamia nam ogromne znaczenie czytania dziecku dla jego rozwoju. Naukowcy i praktycy zgodnie twierdzą, że czytanie dziecku na głos uczy je języka i myślenia, rozwija pamięć i wyobraźnię, przynosi wiedzę i wzorce moralnych zachowań, wzmacnia samouznanie.
Już od najmłodszych lat ważną rolę w rozwoju i wychowaniu dziecka przypisujemy kontaktom z książką. Wielka wrażliwość na słowa i obrazy w dzieciństwie powoduje, że przeżycia te pozostają w pamięci na wiele lat.
Oprócz emocjonalnego aspektu, kontakt z książką ma ogromne znaczenie dla rozwoju intelektualnego dziecka. Ileż nowych zjawisk, spraw niedostępnych bezpośredniemu poznaniu przybliża książka. Wzbogacają wiedzę dziecka o świecie, ale jednocześnie rozwijają wyobraźnię, uczą myśleć i mówić, bo zawierają wzory pięknego literackiego języka, budzą poczucie estetyki poprzez wartościowe artystyczne ilustracje.
Codzienne, głośne czytanie dzieciom to trwały element w mojej pracy dydaktycznej. Wiersze, piosenki, opowiadania urozmaicają i wzbogacają przedszkolne zajęcia. Dzieci lubią książki, a jeszcze bardziej, gdy się im czyta. Czekają na porę, gdy siądę na tym samym miejscu, wezmę do ręki książkę i rozpocznę lekturę. Gdy zbliża się ta pora sami już te miejsce przygotowują, wtedy są zadowolone i szczęśliwe. Zadowoleni są również rodzice, że w czasach, kiedy króluje telewizja i komputer uczę zamiłowania do lektury. Wspólne lektury przynoszą zadziwiające efekty. Dzieci coraz dłużej potrafią się skupić i skoncentrować, wzbogacają swój świat, rozwijają wyobraźnię, słownictwo itd. Wzrasta zainteresowanie książką, tekstem pisanym, pojawiają się pierwsze próby czytania i zabawy słowami.
Codzienny kontakt z książką umożliwiam poprzez zorganizowany, kolorowy, przytulny i kącik książki. Tam układają rymowanki, tworzą wyliczanki, próbują układać krótkie bajki, opowiadania, dialogi.
Codziennie czytamy wybrane przez nich wiersze, bajki, baśnie, opowiadania. Dzieci mają swoje ulubione utwory, swoich ulubionych bohaterów.

Tak więc czytajmy dużo, głośno i wszędzie tam, gdzie tylko nadarzy się okazja. Wspólne lektury przynoszą zadziwiające efekty. Dzieci coraz dłużej potrafią się skoncentrować, wzbogacają swój świat, przeżycia, wrażenia, rozwijają wyobraźnię.

Włączając się w akcję "Cała Polska czyta dzieciom", w mojej grupie (dzieci 6-letnie) nie tylko ja czytam dzieciom codziennie, ale angażuję w to inne osoby.

Zachęciłam rodziców do czytania nie tylko w swoim domu ale również w przedszkolu dla całej naszej grupy przedszkolnej, nie tylko dla swojego dziecka ale również dla jego kolegów i koleżanek.

Na moje zaproszenie odpowiedziało wiele chętnych mam i tatusiów, którzy przychodzili na umówione zajęcia, by w sali przeczytać dzieciom wybraną bajkę. Dla niektórych rodziców wiązało się to z wielką tremą, ale trud nie poszedł na marne, gdyż dla dzieci takie spotkanie to szczególne przeżycie!
Na podstawie wysłuchanej bajki dzieci mogły później rozwiązywać różne zagadki i inne zadania związane z losami poznanymi bohaterami. Do naszego przedszkola przychodzą również czytać zaproszeni goście, jak również goście, którzy niespodziewanie odwiedzają naszą placówkę nie odmawiają naszym wychowanka przeczytania bajki.

Akcja ta odniosła niebywały sukces w naszym małym wiejskim środowisku, zrobiło się o niej tak głośno, że rodzice we własnym zakresie do naszego przedszkola zapraszają członków dalszej swojej rodziny, znajomych jak również sąsiadów, którzy już nie maja swoich dzieci w wieku przedszkolnym. Np. Jedna z mam przyprowadziła swoją ciocie, która jest siostrą zakonną w innej parafii i to w cale nie takiej bliskiej Kadłuba, przyszła Ona ze swoją bardzo pouczającą i realistyczną bajką o dzieciach w wieku przedszkolnym i ich koledze Urwisie.

Uwieńczeniem każdej przeczytanej bajki jest zrobienie przeze mnie ilustracji do niej farbami Window color i przyklejenie go na lamperii w holu przedszkola, przez co utrwalam dzieciom ich tytuł i treść danej bajki. Ilustracje te zdają egzamin, gdyż dzieci naprawdę pamiętają tytuły usłyszanych bajek, a jeśli któreś zapomni to inny przedszkolak mu przypomni, a nie wszystkie przeczytane bajki były dzieciom znane.

ilustracja

Nasze przedszkole codziennie 15 minut czyta dzieciom bajki, zazwyczaj o stałej porze. Kiedy podczas Rady Pedagogicznej poprosiłam moja Panią dyrektor o wyrażenie zgody na przyłączenie się do akcji "Cała Polska Czyta Dzieciom" wyraziła ona wielką aprobatę z chęci uczestniczenia przeze mnie i mojej grupy w tak poczytnej akcji. Pani dyrektor bardzo dobrze zna pozytywne czynniki tej całej akcji i wie, że posiada ona tylko dobre aspekty dla dziecka ale i nie tylko dla niego ale i dla całego naszego przedszkola, gdyż przybliży kontakt rodzica nie tylko ze swoim dzieckiem podczas pobytu w przedszkolu ale również z nauczycielkami. Przybliży to współpracę między przedszkolem a rodzicami. Akcja ta uświadamia nam dorosłym, że współczesny świat jest dla dzieci często trudny i nieprzyjazny. Pośpiech i stres, ignorowanie ich potrzeb psychicznych i umysłowych, brak czasu i wszechobecność telewizji powodują, że coraz więcej dzieci ma problemy emocjonalne.

Przypisy:
1 - Secomska - Rozenbaum, M. (2004). Cała Polska Czyta Dzieciom, W: BN (red.), Ogólnopolska konferencja: Dziecko i książka (s.50), Warszawa: Biblioteka Narodowa
2 - Ibidem, (s.51)

mgr Karina Swierzy
Przedszkole Publiczne nr 5
w Strzelcach Opolskich


Zaświadczenie online



numer online: 37 gości

reklama