Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
5026
rok szkolny
2007/2008

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Ćwiczenia grafomotoryczne u dzieci w wieku przedszkolnym

W rozwoju dzieci przedszkolnych w okresie czwartego, piątego roku życia zaczynają pojawiać się różnice indywidualne u dzieci dotyczące rozwoju sprawności manualnej. Jedne rysunki są bardzo ubogie, schematyczne, inne bogate w szczegóły. U jednych dzieci rysunki są dokładne bogate w szczegóły u innych mało staranne, literki nie mieszczą się w liniaturze.

Wreszcie jedne dzieci rysują chętnie i piszą dużo inne tego nie lubią wcale. Różnice takie zależą od wielu czynników:
- ogólnego rozwoju umysłowego dziecka
- doświadczeń w rysowaniu
- ogólnej sprawności ruchowej
- rozwoju elementarnych funkcji percepcyjno-motorycznych zaangażowanych w czynności rysowania i pisania
- sprawności funkcji wzrokowych (zaburzenia percepcji wzrokowej)
- napięcia mięśniowego (wzmożone lub zbyt małe)
- lateralizacji (leworęczność).

Usprawnianie grafomotoryczne zaczynamy od najprostszych proponuję następujące ćwiczenia:
- rysowanie patykiem na piasku,
- mazanie zmoczonym palcem w farbie po papierze,
- odciskanie zamalowanej farbą dłoni, stóp,
- obrysowywanie dłoni i stóp,
- "malowanki - niespodzianki" pod nieobecność dziecka rysuje się coś świecą, dziecko pokrywa farbą kartkę,
- rysowanie wg szablonu.

Przy takich zajęciach dziecko rozluźnia mięśnie, pokonuje lęk i ma wrażenie, że się bawi, a nie rysuje. Można też dziecku zaproponować rysowane wyliczanki lub rysowane wierszyki.
- ćwiczenia kształtujące nawyki ruchowe związane z kierunkiem pisania.
od początku wyrabiamy u dziecka kierunek pisania od lewej do prawej strony, wskazujemy mu drogę:
- rysowanie szlaczków rozpoczętych od lewej strony,
- kreślenie linii pionowych (z góry w dół) i poziomych (z lewej do prawej)
- ćwiczenia w rysowaniu okręgów i spirali w obu kierunkach.
- ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo - ruchową.
- zamalowywanie obrazków
- kalkowanie
- łączenie kropek,
- rysowanie po śladzie
- kończenie szlaczków
- odwzorowywanie rysunków zgodnie ze wzorem
- utrwalenie poprawnego odtwarzania liter(Litery b, p, d, m, n, u są podobne po względem kształtu, ale inaczej ułożone w przestrzeni).
- lepienie liter z plasteliny, modelowanie z drutu, wycinanie z papieru,
- wodzenie palcem po liniach wyciętych z papieru ściernego,
- rysowanie liter na tackach z piaskiem,
- układanie wyciętej litery w różnych pozycjach,
- wyszukiwanie w tekście liter,
- segregowanie obrazków z daną literą,
- łączenie litery z wyrazem,
- kojarzenie kształtu litery z nazwą obrazka,
- pisanie litery z komentarzem (piszę b jak buty),
- kalkowanie litery.

Przedstawiłam tylko wybrane ćwiczenia dla dzieci w wieku przedszkolnym, które stosowałam w pracy z dziećmi.

Pamiętać należy, że aby ćwiczenia przyniosły skutek muszą być wykonywane systematycznie i w atmosferze życzliwości, poczucia sukcesu.

Nie możemy wykonywać ćwiczeń z dzieckiem na siłę pamiętajmy o atmosferze zabawy, gdyż są to ćwiczenia niezwykle męczące dla niezbyt jeszcze silnej rączki przedszkolaka.

Renata Tomaszewska
Przedszkole Miejskie nr 175
w Łodzi


Zaświadczenie online



numer online: 116 gości

reklama