Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
5260
rok szkolny
2007/2008

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Odpoczynek dziecka w porze poobiedniej

Wystarczająca ilość snu i nawyk regularnego zasypiania mają podstawowe znaczenie dla fizycznego i psychicznego zdrowia i rozwoju dziecka, dla jego nauki i harmonijnego życia w przyszłości.

Dużo odporniejsze, bardziej zrównoważone i szczęśliwsze są dzieci, które od wczesnego dzieciństwa mają prawidłowo ustalony i utrwalony nawyk regularnego zasypiania.

Jak wielkie znaczenie ma sen świadczy fakt, że dziecko z narastającym niedoborem snu, pomimo najlepszego odżywiania i najlepiej zestawionej diety, nie rozwija się, i waga jego ciała nie zwiększa się. Obserwacje wykazały, że istnieją pewne wahania w zapotrzebowaniu na ilośc snu u dzieci w tym samym wieku.

W 3 i 4 roku życia dzieci potrzebują 12 godzin snu nocnego i 1-2 godzin snu po południu. Niektóre dzieci do 5-6 roku życia odczuwają potrzebę snu i chcą spać w ciągu dnia. Inne po 3 roku życia nie śpią w dzień, ale chętnie wypoczywają spokojnie w łóżeczku. W wieku 4 lat wiele dzieci przeciwstawia się dziennej drzemce, ponieważ często są zbyt rozbawione i zajęte, lub zaczynają znajdować przyjemność w przejawianiu własnej woli, czy też wyrażają w ten sposób skłonność do postawy na "nie". Czasem po prostu nie czują potrzeby snu.

Większość dzieci w 5 roku życia nie zasypia w dzień. Rzadko spotykamy zdrowe dziecko, o żywym usposobieniu, które po ukończeniu 5 lat śpi w ciągu dnia.

Nie należy zapominać jednak, że układ nerwowy dziecka przedszkolnego szybko się męczy i wyczerpuje, wynika z tego potrzeba odmiennego rytmu dnia i rozkładu zajęć niż u dzieci w innych okresach rozwoju. Dziecko chroni się wtedy przed nadmiernym zmęczeniem i hałasem przez częste zmiany rodzaju zajęć, szeroki kontakt z naturalnym środowiskiem przyrodniczym, odpoczynek i sen.

W związku z powyższym w ramowym rozkładzie dnia grupy młodszej jest czas poświęcony na odpoczynek dziecka i sen. Ma to miejsce w porze poobiedniej w godz. ok. 12.45-14.30. Dzieci słuchają w tym czasie bajek, opowiadań, muzyki relaksacyjnej z płyt i kaset. Wiedzą, że można rozmawiać tylko szeptem, aby nie przeszkadzać innym w odpoczynku. Mogą przytulić ulubioną pluszową zabawkę. W tym czasie odpoczywa umysł i ciało dziecka, które przebywa w przedszkolu aż 9 godzin.

Leżakowanie umożliwia dziecku relaks, wyciszenie i odpoczynek. Zdarza się, że dzieci z grupy starszej i średniej potrzebują wyciszenia i przychodzą na własne życzenie poleżakować.

Po odpoczynku w czasie leżakowania dzieci są wypoczęte, wyciszone, chętniej i aktywniej uczestniczą w zabawach. Zlikwidowanie tej formy wypoczynku i jednoczesne oczekiwanie od dziecka 3-4 letniego aktywności w godz. Od 6.30-16.00 jest praktycznie nie możliwe.

Nikt nie powinien jednak zmuszać dzieci do snu, i skłaniać do zaśnięcia, jesli ono nie chce spać. Można natomiast nalegać, żeby spokojnie odpoczęło po południowym posiłku. Jest to bardzo potrzebne i uzasadnione.

Izabela Kolasa


Zaświadczenie online



numer online: 185 gości

reklama