Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
527
rok szkolny
2003/2004

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Rozwiązywanie zadań tekstowych z matematyki

"Czytając zadanie patrzysz na matematykę
rozwiązując - uczysz się matematyki"

Słowa te całkowicie ujmują problem radzenia sobie z rozwiązywaniem nawet bardzo trudnych zadań. Nic tak nie kształci umiejętności logicznego myślenia, jak borykanie się z coraz to nowymi problemami.

Uczeń poprzez rozwiązywanie zadań:
- uczy się matematyki,
- zdobywa kulturę myślenia,
- utrwala wiadomości teoretyczne,
- stosuje poznaną wiedzę praktycznie,
- kształtuje umiejętność skupienia uwagi,
- wyciągania wniosków,
- pokonywania trudności,
- uczy się cierpliwości, wytrwałości, systematyczności, szacunku dla pracy umysłowej,
- rozwija wyobraźnię i twórcze myślenie.


REKLAMA

Rozwiązywanie zadań matematycznych niejednokrotnie stwarza problemy zarówno uczniom jak i nauczycielom. Uczeń ma problem, jak rozwiązać zadanie, a nauczyciel, jak nauczyć ucznia rozwiązywania zadań. Nie ma bowiem uniwersalnej metody rozwiązywania zadań. Istnieją jedynie schematy stosowane do poszczególnych typów zadań.

Dokładne przeczytanie treści zadania, ustalenie wielkości danych i poszukiwanych , zależności miedzy nimi, często nie wystarcza. Dla ucznia stanowi to problem, nie "widzi" drogi rozwiązania, zadanie go przerasta.

Poprzez rysunek, diagram, tabelkę można wyrazić treść zadania i szybciej zauważyć oraz ustalić zależności między wielkościami danymi i szukanymi, a następnie zapisać je za pomocą wyrażeń algebraicznych.

Na lekcjach powtórzeniowych w trzeciej klasie gimnazjum zachęcam uczniów do stosowania różnych metod i wyboru tego rozwiązania, które jest najbardziej "eleganckie" matematycznie, czytelne i przejrzyste. Dobieram tak treści zadań, by każde z nich można było rozwiązywać poprzez:
- układ równań z dwoma niewiadomymi;
- równanie z jedną niewiadomą;
- metodę logiczno-dedukcyjną, stosując dodatkowo rysunki pomocnicze lub tabele.

W klasach, których uczniowie sprawnie rozwiązują zadania tekstowe - pracujemy w grupach. Każda z grup losuje zadanie i informację czy dane zadanie należy rozwiązać stosując układ równań, równanie lub metodę logiczno - dedukcyjną. Po prezentacji rozwiązań wybieramy najciekawsze rozwiązanie. W tych klasach gdzie zadanie tekstowe sprawia wiele kłopotu - pracujemy wspólnie, "burza mózgów" jest najwłaściwszą metodą aktywizacji.

Lekcje stają się ciekawsze, rozwiązania mniej monotoniczne, uczniowie aktywni.

(...)


REKLAMA

Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.

Aby pobrać daną publikację wpisz jej numer:
i naciśnij > > >

UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.

mgr Hanna Zbyszyńska-Przybysz
Gimnazjum nr 2 w Pabianicach


Zaświadczenie online



numer online: 86 gości

reklama