Publikacja nr
5461 |
rok szkolny
2008/2009 |
---|
| |
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Obniżenie wieku obowiązku szkolnego - sześciolatki do szkoły, obowiązek przedszkolny dzieci 5-letnich
1. Priorytety obniżenia wieku obowiązku szkolnego:
wyrównanie szans edukacyjnych wszystkich dzieci, głównie dzieci zagrożonych wykluczeniem społecznym
upowszechnienie edukacji przedszkolnej
- aktualnie wychowaniem przedszkolnym objętych jest tylko 44% dzieci - najniższy wskaźnik w Unii Europejskiej
- zapewnienie dzieciom 5-letnim w latach 2009/2011 prawa do bezpłatnej edukacji przedszkolnej, podniesienie wskaźnika do 70%
znaczna część wrodzonych umiejętności dzieci rozwija się w wieku przedszkolnym
przedszkole skutecznie kształtuje gotowość dziecka do nauki szkolnej
przedszkole obejmuje dzieci powszechną diagnozą dojrzałości do nauki w szkole oraz działaniami wspomagającymi rozwój tych dzieci
zadania przedszkola realizowane są we współpracy z rodzicami
2. Inne formy wychowania przedszkolnego:
punkty przedszkolne
zespoły wychowania przedszkolnego
3. Organizacja pracy w zespołach i punktach przedszkolnych:
mogą być zakładane przez: gminę, osobę prawną, osobę fizyczną
finansowanie: dochody własne gminy, dotacje z budżetu gminy, współfinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego
organ prowadzący odpowiada za działalność placówki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa
nadzór pedagogiczny sprawuje kurator oświaty, nad nauczycielem dyrektor
zajęcia w zespole mogą być prowadzone w niektóre dni tygodnia minimum 3 godz. w ciągu dnia, 12 godz. w ciągu tygodnia
zajęcia w punkcie przedszkolnym odbywają się codziennie w dni robocze
wymiar czasu pracy może być większy w zależności od potrzeb i możliwości lokalowych i społecznych: liczebność grupy 3-5 dzieci - 3 godz., 4-5 godz. przy większej liczebności
warunki lokalowe 2-2,5 m2 na każde dziecko
realizacja wymagań wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego
4. Uwagi o realizacji projektu podstawy programowej opracowanej pod kierownictwem prof. E.Gruszczyk-Kolczyńskiej z dnia 03.06.2008
co najmniej jedną piątą czasu pobytu dziecka w przedszkolu trzeba przeznaczyć na zabawę dowolną
co najmniej jedną piątą czasu dzieci spędzają na świeżym powietrzu
najwyżej jedną piątą czasu zajmują zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego
dwie piąte czasu to czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne
odnośnie młodszych dzieci zaleca się, aby co najmniej jedną czwartą czasu dzieci spędzały na wolnym powietrzu
podstawę programową realizuje się we ścisłej współpracy z rodzicami: zapoznanie z podstawą programową, informowanie o sukcesach kłopotach ich dzieci, włączanie do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci, zachęcanie do współdecydowania w sprawach przedszkola
5. Rola przedszkola w zaistniałej sytuacji:
przedszkole skutecznie kształtuje gotowość dziecka do nauki szkolnej
przedszkole obejmuje dzieci powszechną diagnozą dojrzałości do nauki w szkole oraz działaniami wspomagającymi rozwój tych dzieci
zadania przedszkola realizowane są we współpracy z rodzicami dzieci 5-letnich:
- przedstawienie rodzicom projekt harmonogramu obniżenia wieku przedszkolnego
- organizowanie spotkań z rodzicami grupowych jak i indywidualnych
- zachęcanie do współpracy z psychologiem i PPP.
Izabela Janiak
Krystyna Nawara
|