Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
6824
rok szkolny
2009/2010

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Przykłady lektur biblioterapeutycznych

1.
INFORMACJE BIBLIOGRAFICZNE:
Elżbieta Zubrzycka "Słup soli - jak powstrzymać szkolnych dręczycieli" Wyd. GWP, Gdańsk 2007

WIEK:
Książka może być zastosowana dla przekroju wiekowego od 8-12 lat

RODZAJ PROBLEMU CZYTELNIKÓW:
Jest to książka, którą zaproponowałabym w biblioterapii behawioralnej, korygującej negatywne postawy i pokazującej odpowiednie wzorce zachowań, zwłaszcza wśród najmłodszych czytelników. Coraz bardziej poważnym problemem pojawiającym się wśród dzieci są przejawy bierności społecznej. Prowadzi ona do odrzucenia, ostracyzmu, nietolerancji rówieśników czy kolegów szkolnych. W niektórych przypadkach także do lęków i problemów emocjonalnych. Problem ignorancji, braku reakcji na krzywdę innych nie tylko jest bolesne w skutkach dla ofiary ale także dla biernego obserwatora. Książka uczy, że każdy lęk można zwalczyć, że trzeba dzielić się problemami oraz że bierna postawa, milczenie, brak protestu nie prowadzi do pozytywnych rozwiązań a tylko wspiera i pomaga rozwijać się agresji i przemocy. Osoba bierna jest współodpowiedzialna za atak. Tekst świetnie ilustruje kolejne stany emocjonalne, które opanowują dziecko, które obawia się dręczenia, nękania w szkole oraz wyśmiania przez kolegów. Drugim aspektem terapeutycznym tej książki jest ukazanie szkodliwego wpływu agresji oraz przemocy słownej i fizycznej na dzieci i młodzież w szkole. W jaki sposób nie kontrolowana agresja osób silniejszych w grupie społecznej (w grupie rówieśników) wpływa na akceptację przemocy względem słabszych. Książka wyjaśnia i daje przykład młodym czytelnikom w jaki sposób można przeciwstawić się dręczeniu i przemocy szkolnej oraz w jaki sposób można się zjednoczyć i wspólnie w grupie przeciwdziałać atakom.

TREŚĆ:
Bohaterem książki jest młody, nowy uczeń szkoły podstawowej, który jest świadkiem dręczenia innego nowego ucznia przez grupę starszych chłopców, której liderem jest chłopak o imieniu Gustaw (Guz) . Młody bohater bardzo przeżywa, że będzie następna ofiarą. Chłopiec zamartwia się, że będzie wyśmiany, pozostawiony sam sobie i że nikt mu nie pomoże pomimo tego, że akty dręczenia odbywają się na forum boiska i przy świadkach, którymi są inni uczniowie tej szkoły. Chłopiec głęboko wierzy, że nikt go nie obroni i że każdy stchórzy z obawy przed grupą Guza. Na szczęście starszy brat naszego bohatera jest świadkiem całego zdarzenia i wyjaśnia bratu, że bierna postawa tylko wspiera działanie grupy starszych chłopców. Uświadamia mu, że koledzy Guza wcale nie popierają dręczenia młodszych uczniów ale robią to z obawy i ze strachu przed liderem grupy. Brat uświadomił chłopcu, że brak reakcji i milczenie wcale nie oznacza sprzeciwu. Razem postanawiają zebrać grupę dzieci, którym nie podoba się zachowanie Guza. Odbywa się tajne spotkanie, na którym uczniowie opowiadają sobie o swoich odczuciach i emocjach podczas tego jak są dręczeni i stają się ofiarami Guza. Analizują także dlaczego starszy chłopak tak postępuje i co musiało się przykrego wydarzyć, że stał się takim złym chłopcem. Uczniowie zrozumieli, że muszą działać jeśli chcą się powstrzymać Guza. Pewnego dnia razem w grupie przeciwstawiają się dręczeniu i uświadamiają Gustawowi, że nikt nie zgadza się na takie traktowanie innych, nikt tego nie popiera. Zgłaszają cała sytuację do nauczyciela i dyrektora szkoły, po czym odbywa się zebranie i dzieci wykonują wspólnie plakat określający co to jest dręczenie oraz w jaki sposób można okazać innym szacunek.

2.
INFORMACJE BIBLIOGRAFICZNE:
Anna Onichimowska "Będę dzielna" Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, 1989

WIEK: 6-9 lat

RODZAJ PROBLEMU CZYTELNIKÓW:
Rozwód rodziców to trudny temat ale zarówno bardzo powszechny dzisiaj problem wśród najmłodszych dzieci. Zaburza to nie tylko wizje świata, domu ale również wpływa na relacje pomiędzy tymi płaszczyznami. Rozejście rodziców to prawdziwy dramat zwłaszcza dla małego dziecka, który przede wszystkim stara się zrozumieć zaistniałą sytuację, próbuje się w niej odnaleźć i zaakceptować ją. Co jest bardzo skomplikowane. Pomimo całych negatywnych oddziaływań rozwodu rodziców, niezwykle silna może być osobowość dzieci, które starają się wesprzeć swoich rodziców. Książka proponuje dzieciom pewne rozwiązania, podsuwa pomysł na to jaką postawę przyjąć, jak poradzić sobie z emocjonalnymi problemami, wątpliwościami. Uświadamia, że bardzo ważna jest świadoma i szczera rozmowa raczej niż bunt, negatywne nastawienie i niechęć. Książkę tę zaproponowałabym w biblioterapii psychoedukacyjnej, gdzie dziecko utożsamia się z bohaterem, przeżywa te same emocje, stara się je nazwać, dzięki treściom zawartym w książce dziecko stara się rozwijać swoją świadomość emocjonalną.

TREŚĆ:
Treść prezentuje wielką siłę charakteru bohaterki. Jest nią dziewczynka, o imieniu Ewa, chodząca do przedszkola, którą opuszcza mama. Córka zostaje pod opieką ojca. Dziewczynka jest świadkiem opuszczenia mieszkania przez swoja mamę. Pomimo swojego młodego wieku stara się zrozumieć dlaczego właśnie tak się stało i z całych sił postanawia być dzielną: nie grymasić, nie płakać, nie utrudniać tacie swoim zachowaniem. Obiecuje sobie, że będzie wspierała tatę, stara się wniknąć emocjonalnie w całą sytuację. Książka ukazuje perypetie dziewczynki w przedszkolu, w sytuacjach, w których pytana jest o oboje rodziców. Przedstawiany jest cały proces myślowy dziewczynki oraz stany emocjonalne: obawy, smutek, płacz, chęć pomocy i zrozumienia. Zaprezentowany jest również jej stan psychiczny, wrażliwość i determinacja w postanowieniu być dzielną dla siebie i dla rodzica. Bohaterka wykazuje się ogromna dojrzałością w sytuacjach dla siebie trudnych takich jak: nieumiejętności taty podczas przygotowania posiłków, stroju na następny dzień do przedszkola, pobycie u fryzjera, w sytuacjach w których zawsze i tylko towarzyszyła jej mama. Dość trudne i przykre jest dla Ewy zdarzenie na urodzinach u Moniki (koleżanki z przedszkola), na które zostały zaproszone dziewczynki wraz ze swoimi mamami. Ewa przyglądała się im i dowiedział się, że na temat odejścia jej mamy mówią inni dorośli i postanowiła uciec z przyjęcia. Na ulicy spotyka tatę, który poinformowany przez mamę Moniki już szukał swojej córki. Wieczorem Ewa odbywa z tatą poważna rozmowę o rozwodzie, co to jest, dlaczego jest i jak przebiega. Następnego dnia przybywa z zapowiedzianą wizytą mama Ewy, która zabiera córkę na spacer i tłumaczy jej trudną sytuacje. Książka kończy się wspólnym rodzinnym obiadem w miłej atmosferze który przerywa burza, jednakże siła rodziny i miłość rodziców pozwala przezwyciężyć ciemne chmury, które także utrzymują się w umyśle dziewczynki.

3.
INFORMACJE BIBLIOGRAFICZNE:
Hans Christian Andersen "Brzydkie Kaczątko - i inne bajki" Wyd. PDL, Warszawa 2001

WIEK: 5-10 lat

RODZAJ PROBLEMU CZYTELNIKÓW:
Umiejętność tolerancji i akceptacji osób, które odróżniają od nas samych. Odmienność spowodowana przez wygląd fizyczny, inne zachowanie, majętność , brak akceptacji w grupie. Problem ten zaczyna pojawiać się już wśród małych dzieci, które wybierają swoich najbliższych kolegów pod kątem tego co mają i w jakich ilościach. Książka uzmysławia, że każdy powinien szanować swoich towarzyszy, okazywać im szacunek i zainteresowanie. Każdy z ludzi jest wartościowy i może zaoferować nam swoje bogate wnętrze bez względu na to co może prezentować powierzchowność.

TREŚĆ:
Jest to historia młodego łabędzie, które wykluło się w gnieździe kaczek. Niestety żadne zwierzę nie zauważa tego że nie jest on młodym kaczątkiem. Odróżnia się on od swoich towarzyszy wyglądem zewnętrznym ale także zachowaniem. Pisklę jest wyśmiewane, wytykane palcami i wyszydzane tylko dlatego, że w jakimś stopniu nie pasuje do reszty grupy. Kury go dziobały, inne ptaki kopały i potrącały. Kaczątko postanawia więc uciec, przeżywa wiele trudnych sytuacji i nigdzie nie mogło zaznać szczęścia i postanowił przezimować pływając po wodzie. Bohater był bardzo nieszczęśliwy, nie miał ochoty dalej żyć, chciał zniknąć ze świata. Gdy nastał jednak wiosenny czas i roztopił się zimowy lód, młody, wyrośnięty już łabędź zobaczył pływające królewskie ptaki. Przeżył ogromne zaskoczenie kiedy zobaczył swoje odbicie i porównał je z wyglądał przepięknych łabędzi. Od tego momentu, inne zwierzęta traktowały łabędzie z szacunkiem.

Agnieszka Gierszewska


Zaświadczenie online



numer online: 273 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: