Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
6921
rok szkolny
2009/2010

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Ćwiczenia mające na celu stymulację sensoryczną

Zestaw ćwiczeń mających na celu stymulację sensoryczną. Ćwiczenia te mogą mieć zastosowanie w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zwłaszcza upośledzonym w stopniu znacznym, u którego zmysły pełnią ważną funkcję w poznawaniu otaczającego świata.

1. Do zabaw stymulujących zmysły należą:

  • Wszelkie zabawy wykorzystujące przedmioty i zabawki o rozmaitej fakturze, konsystencji, zapachu, a nawet temperaturze
  • zabawa w chwytanie spadających lekkich chustek, i wstążek (doskonali wodzenie wzrokiem i koordynację wzrokowo-ruchową),
  • zabawa bańkami mydlanymi,
  • zabawy wodą,
  • zabawy lusterkiem - wywoływanie refleksów na ścianach, szafkach - usprawnianie wodzenia wzrokiem,
  • uwrażliwianie na różne napływające z różnych kierunków bodźce słuchowe - nie mogą być one jednak zbyt głośne, ani zbyt natarczywe,
  • masaż ciała (można włączyć w to ciepło, zapach oliwki do nacierania ciała, muzykę), uspokajanie i wyciszanie dziecka poprzez muzykę relaksacyjną.

    2. Zabawy stymulujące słuch:

  • uderzanie palcami w bębenek delikatnie i coraz głośniej w różnej odległości od ucha prawego, potem lewego.
  • granie na grzechotkach, dzwonkach, uderzanie łyżką w przedmioty szklane, drewniane, metalowe
  • Uderzanie łupinami orzecha włoskiego.
  • Słuchanie pozytywki.
  • Słuchanie odgłosu gumki recepturki założonej na plastikowy kubek.
  • Tykanie i dzwonienie budzika.
  • Gniecenie gazety.
  • Mówienie do dziecka szeptem do ucha i coraz głośniej.
  • Zabawy głosem terapeuty: chichot, kląskanie, mlaskanie, parskanie itp.
  • Słuchanie muzyki głośnej i cichej.

    3. Zabawy stymulujące węch:

  • wąchanie zapachów do ciast, perfum, owoców, produktów spożywczych (zapachy mają być ostre i łagodne, pachnące i brzydko pachnące).

    4. Zabawy stymulujące wzrok:

  • Pracujemy na zasadzie kontrastu
  • Biała rękawiczka nałożona na dłoń terapeuty lub dziecka na czarnym tle.
  • Przygotowujemy plansze formatu A4 szachownica, żółte gwiazdki z folii błyszczącej przyklejone na granatową planszę, kropki czerwone na białym tle, mozaika z kolorowej błyszczącej folii itp. Następnie w zaciemnionym miejscu (może być pod kocem), świecimy latarką w plansze, przekładając je w odstępach 2-3 sekund. Do tego celu możemy wykorzystać latarki do rowerów, latarki harcerskie, z kolorowym światłem, latarki - świecące kolorowe żyłki. Możemy bezpiecznie bawić się laserem. Wodzenie wzrokiem za jaskrawym przedmiotem; Rysowanie np.; laserem po różnych konturach, liniach narysowanych wcześniej pisakiem.

    5. Koordynacja wzrokowo - ruchowo - czuciowa:

    a) Poznanie wielozmysłowe owoców:
    - dotykanie, przekładanie z ręki do ręki (ręka terapeuty jest przedłużeniem ręki dziecka), wspólne mycie owocu w misce z ciepłą wodą, wycierane, wąchanie, kładzenie obranej skórki na ręce dziecka, wąchanie, dzielenie jabłka na plastry - posuwanie plastrów po blacie w różne strony, spróbowanie jabłka startego - ewentualna zabawa ze startym jabłkiem, mycie rąk, wycieranie ich w ręcznik.

    b) Zabawy z kaszą, ryżem, grochem, fasolą
    - mieszanie prawą potem lewą dłonią w srebrnej misce (odbija światło), sypanie na dłonie dziecka, słuchanie kaszy w butelce plastikowej, rysowanie leniwych ósemek na tacy z kaszą, zgarnianie, próby chwytania.
    - praca plastyczna - wkładanie grochu do miękkiej masy solnej; ciastolina, sypanie kaszy mannej na kartkę wysmarowaną klejem.

    c) Zabawy z kisielami, galaretkami
    - wąchanie, karmienie dziecka łyżeczką, rozsmarowywanie, zagarnianie, smarowanie rąk, odklejanie dłoni, rysowanie w kisielu, rozdrabnianie galaretki, przekładanie do innego naczynia, podświetlanie latarką

    d) Gazety - targanie, gniecenie, szuranie, zwijanie w kule, rozprasowanie dłońmi dziecka

    e) Chusteczki - zawijanie rąk, wiązanie dłoni, przykrywanie dłoni, pranie chusteczki w wodzie ciepłej z szamponem niełzawiącym oczy, płukanie w zimnej wodzie, wykręcanie.

    f) Zabawy przed lustrem - dotykanie lustra rozsmarowanie śmietany w sprayu na lustrze - rysowanie oburącz choinki, leniwych ósemek, kresek, kółek.

    Anna Zielińska
    Zespół Szkół im. Marka Kotańskiego
    w Inowrocławiu


  • Zaświadczenie online



    numer online: 123 gości

    reklama