Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
704
rok szkolny
2003/2004

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Hartowanie organizmu jako jedno z działań mających wpływ na zapobieganie stresom i prawidłowy rozwój fizyczny dzieci w wieku przedszkolnym

Jest to zespół zabiegów i ćwiczeń fizycznych służących usprawnieniu mechanizmów termoregulacji oraz zwiększeniu odporności na zimno i zmiany temperatury otoczenia. Hartowanie jest znaną od dawna metodą profilaktyczną. W wielu krajach, szczególnie skandynawskich, ludzie od najmłodszych lat korzystają z sauny (suche, gorące powietrze, z okresowym, krótkotrwałym zwiększeniem wilgotności i ochłodzenie zimną wodą i powietrzem). W Polsce, gdzie około 2/3 dni w roku jest zimnych, termin "hartowanie" praktycznie zniknął. Potrzebę hartowania uzasadniają następujące warunki współczesnego życia:

  • zbyt krótkie i rzadkie działanie na organizm zmiennych bodźców termicznych - większość dzieci mieszka w miastach, w budynkach centralnie ogrzewanych, wiele jest odwożonych do przedszkola lub szkoły samochodem (autobusem);
  • mała aktywność fizyczna dzieci, zwłaszcza na powietrzu;
  • powszechne przegrzewanie dzieci.


    REKLAMA

    Warunki te sprzyjają osłabieniu mechanizmów utrzymujących stałą temperaturę ciała i dezadaptacji do zmiennych wpływów atmosferycznych. W konsekwencji powoduje to zwiększoną zapadalność na choroby dróg oddechowych, głównie w podłożu przeziębieniowym.

    A) Mechanizm działania zabiegów hartujących: hartowanie polega na działaniu na organizm naturalnych, zmiennych bodźców termicznych (wody o zmiennej temperaturze, powietrza, zwłaszcza jego ruchu, i słońca), wspomaganych ćwiczeniami fizycznymi. Bodźce te, zwykle o małym i średnim natężeniu, wywołują różnorodne reakcje fizjologiczne: zmiany miejscowe i reakcje ogólne;

    B) Powietrze i ćwiczenia fizyczne: hartujące działanie powietrza, które styka się ze skórą i z błonami śluzowymi dróg oddechowych, warunkowane jest istnieniem różnicy temperatur między powietrzem a tymi tkankami. Dodatkowym czynnikiem jest ruch i wilgotność powietrza. Podstawową metodą hartowania na świeżym powietrzu jest połączenie działania chłodnego powietrza i ćwiczeń fizycznych. Zaleca się także brodzenie po wodzie, chodzenie po rosie, kamieniach, zimnej posadzce, puszystym śniegu (u osób już zahartowanych). Dla małych dzieci wskazany jest sen na powietrzu we wszystkich porach roku.

    C) Kąpiele słoneczne: poddawanie dzieci działaniu promieni słonecznych ma na celu m.in. adaptację do wysokich temperatur bez przegrzewania i zmniejszania zdolności do wysiłku.

    Literatura:
    1. Bogdanowicz.J "Właściwości rozwoju wieku dziecięcego" PZWL Warszawa 1966r.
    2. Brzeziński.Z.L, Korczak C. W "Higiena i ochrona zdrowia" PZWL Warszawa 1978r.
    3. Szot. W, Serejski. J "Czynne poradnictwo w opiece zdrowotnej nad populacją w wieku rozwojowym" PZWL Warszawa 1982r.
    4. Kiss. B "Ergonomia w praktykach lekarzy rodzinnych" Lekarz rodzinny cz.I

    mgr Anna Iwaniuk
    Przedszkole Samorządowe Nr 42 w Białymstoku


  • Zaświadczenie online



    numer online: 66 gości

    reklama