Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
72
rok szkolny
2002/2003

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Konspekt lekcji historii pt. "Historia Zamku w Chudowie"

KONSPEKT (TRZY JEDNOSTKI LEKCYJNE)

Temat: Wsiadamy w wehikuł czasu - z wizytą na zamku w Chudowie

Lekcja 1.

TREŚCI PROGRAMOWE :
Historia swojej miejscowości i okolice na tle czasów nowożytnych

CEL OGÓLNY :
Poznanie dziejów najciekawszego zabytku w najbliższej okolicy

CELE OPERACYJNE:

UCZEŃ POWINIEN :

  • posiadać wiedzę o kulturze własnego regionu i rozwijać ją
  • rozumieć działania na rzecz ochrony regionalnego dziedzictwa kulturowego
  • rozumieć wpływ ważnych wydarzeń historycznych na losy jednostek
  • znać położenie geograficzne zamku w Chudowie i umieć je wskazać na mapie
  • potrafić opowiedzieć jego historię i legendy z nim związane
  • wymienić nazwiska właścicieli
  • umieć opisać wygląd obecny zamku

    TOK LEKCJI :

    ETAP WSTĘPNY :
    Przygotowanie wycieczki (sprawy organizacyjne). Zapoznanie wychowanków z celami i planem wycieczki do Chudowa.

    ETAP ZASADNICZY :
    Wycieczka z wykorzystaniem metody symulacji.
    Uczniowie na rowerach udają się do Chudowa, gdzie wszyscy gromadzą się na dziedzińcu zamkowym. Tam następuje prezentacja efektów pracy czterech grup :

    I. DZIEJE ZAMKU W CHUDOWIE
    II. LOSY WŁAŚCICIELI RENESANSOWEJ BUDOWLI
    III. LEGENDY ZWIĄZANE Z CHUDOWEM
    IV. ŻYCIE CODZIENNE MIESZKAŃCÓW ZAMKU

    ETAP KOŃCOWY :
    Podsumowanie wycieczki. Omówienie oraz ocena pracy grup.
    Uporządkowanie informacji (przygotowanie portfolio).
    Utrwalenie wiadomości.
    Wyjaśnienie celu następnej lekcji.

    UWAGI DOTYCZĄCE REALIZACJI:
    Podczas wycieczki istotne jest notowanie informacji przez uczniów

    Lekcja 2.

    Temat: Opis wycieczki (portfolio)

    CEL OGÓLNY:
    Uporządkowanie wiadomości dotyczących wycieczki. Na lekcji uczniowie omawiają, podsumowują, oceniają wycieczkę do Chudowa oraz prezentują materiały w teczce, które dokumentują ich pracę.

    CELE OPERACYJNE:

    UCZEŃ:

  • planuje i organizuje własną naukę
  • ocenia efekty pracy swojej i kolegów
  • przyjmuje za nią odpowiedzialność
  • podejmuje indywidualne decyzje
  • twórczo rozwiązuje problemy
  • poszukuje, porządkuje i wykorzystuje informacje z różnych źródeł
  • rozwija sprawności umysłowe i osobiste zainteresowania

    METODY:
    Portfolio (teczka)
    Rozmowa nawiązująca
    Ćwiczenia z taśmą czasu
    Praca z mapą
    Praca z tekstem źródłowym

    ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
    - film video
    - teczki uczniów
    - teksty legend
    - foliogram
    - karta pracy

    TOK LEKCJI:

    ETAP WSTĘPNY

    Podzielenie się wrażeniami z wycieczki, omówienie pracy grup. Ocena pracy.

    ETAP ZASADNICZY:

    Wspólne wykonywanie zadań zamieszczonych w karcie pracy.

    ETAP KOŃCOWY:

    Powtórzenie wiadomości, wypełnienie krzyżówki.

    UWAGI DOTYCZĄCE REALIZACJI:
    Podczas trwania gry nauczyciel pełni rolę obserwatora

    KARTA PRACY UCZNIA

    (Ćwiczenia przewidziane na dwie jednostki lekcyjne)

    Ćw.1
    Zaznacz na taśmie chronologicznej, kiedy został zbudowany zamek w Chudowie.

    Ćw.2
    Zaznacz czerwonym kółkiem na mapie zamek w Chudowie.

    Ćw.3
    Ułóż krzyżówkę wraz z pytaniami, której rozwiązaniem będzie nazwa miejscowości, w której znajduje się zamek.

    Poziomo:
    1. ....................................................................
    2. ....................................................................
    3. ....................................................................
    4. ....................................................................
    5. ....................................................................
    6. ....................................................................

    Ćw.4
    Wyobraź sobie, że jesteś mieszkańcem zamku chudowskiego. Wspólnie z kolegą z ławki odegraj scenkę z życia codziennego jego mieszkańców.

    Ćw.5
    Przypomnij treść jednej z legend prezentowanych podczas wycieczki. Przedstaw dowolny fragment w formie pantomimy.

    Ćw.5
    Obejrzyj uważnie film. Wynotuj najważniejsze informacje.

    Ćw.6
    Wyobraź sobie że jesteś przewodnikiem biura podróży. Oprowadź wycieczkę i opisz interesująco zamek w Chudowie.

    Ćw.7
    Wymień kilku znanych ci właścicieli Chudowa. Którego uznałbyś za najciekawszą postać?
    Uzasadnij swój wybór.
    ....................................................................
    ....................................................................
    ....................................................................
    ....................................................................
    ....................................................................
    ....................................................................

    Ćw.8
    Przygotuj pytania, jakie zadałbyś budowniczemu zamku w Chudowie, gdybyś miał okazję przeprowadzić z nim wywiad.
    ....................................................................
    ....................................................................
    ....................................................................
    ....................................................................
    ....................................................................
    ....................................................................

    mgr Tatiana Kowalska
    mgr Gabriela Więcko
    Gimnazjum nr 1 w Gierałtowicach


  • Zaświadczenie online



    numer online: 172 gości

    reklama