Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Integracja muzyki z plastyką na podstawie polskich tańców narodowych
Wprowadzenie w życie reformy oświatowej w istotny sposób wpłynęło na kształt obowiązujących w szkole przedmiotów artystycznych. Treści muzyki i plastyki stały się podstawą do utworzenia nowego przedmiotu - SZTUKA.
Jednym z istotniejszych założeń tego przedmiotu jest przekazywanie uczniom tradycji narodowych - polskie obrzędy i obyczaje ludowe, stroje ludowe, polskie tańce narodowe. Uczniowie poznają również piosenki, stroje, tańce ludowe i inne przejawy sztuki ludowej naszych najbliższych sąsiadów oraz mniejszości narodowych. Poszczególne tematy stopniowo wprowadza się i poszerza ich zakres na lekcjach, począwszy od klas najniższych szkoły podstawowej aż do klas najwyższych gimnazjalnych. Dzieci poznają proste układy ruchowe do wybranych tańców, np. krakowiak, kujawiak, polonez, oberek i mazur. Wiadomości i umiejętności uczniów w każdej następnej klasie są rozwijane i poszerzane.
Celem niniejszej pracy było zebranie i przedstawienie w jednym opracowaniu większego zakresu wiadomości na temat polskich tańców narodowych i strojów regionalnych, przybliżenie sylwetek wybranych kompozytorów polskich, którzy wprowadzili wiele ludowego żywiołu do muzyki narodowej oraz opracowanie i podanie propozycji lekcji sztuki dla ogólnokształcącej szkoły podstawowej, której głównym tematem jest strój i taniec krakowski.
Całość pracy kończy propozycja repertuaru do słuchania i śpiewania na lekcjach w klasach IV- VI ogólnokształcącej szkoły podstawowej. Są to utwory wybitnych kompozytorów polskich, którzy tworzyli muzykę o charakterze polskich tańców narodowych oraz piosenki do nauki śpiewania posiadające cechy poloneza, mazurka, oberka, kujawiaka, krakowiaka.
(...)
REKLAMA
Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.
UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.
|
mgr Arleta Sierszulska
Szkoła Podstawowa w Pępowie
Szkoła Filialna w Siedlcu