Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
7600
rok szkolny
2009/2010

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Agresja u dzieci z upośledzeniem umysłowym

Agresja jest jednym z zaburzeń w zachowaniu. Agresywne zachowanie kwalifikujemy jako najbardziej przeszkadzające, na które najtrudniej wywrzeć wpływ. Agresywne zachowanie wśród dzieci aktualnie jest coraz bardziej bezwzględne i niepohamowane. Dzieci przekraczają granice właściwego zachowania, bo nie mają wyczucia, co im wolno, a czego nie.
Agresja nie rodzi się z niczego. Na nasze zachowanie i działanie wpływają konkretne motywy. Złość, wściekłość, agresja rodzą się u dzieci wtedy, gdy ich potrzeby nie zostały spełnione, zaspokojone.
Dochodzi wtedy często do odreagowania na osobach lub przedmiotach niezwiązanych zupełnie z daną sytuacją.


REKLAMA

Potrzebami, którymi dzieci zaspokajania domagają się są np. potrzeba bycia wartościowym człowiekiem, potrafienia czegoś, bycia akceptowanym takim, jakim się jest.
A więc to, co powoduje agresję, to brak pewności siebie u dzieci, strach przed kontaktami z innymi ludźmi i odrzuceniem przez innych.
Dzieci agresywne sprawiają często wrażenie silnych. Jednak to pozory. Zwykle są niepewne siebie i ta niepewność prowadzi do agresywnego zachowania.
W takich sytuacjach ważne jest, aby przezwyciężać agresję i ataki złości poprzez np. łagodzenie konfliktów.
Dzieci upośledzone umysłowo nie są bardziej skłonne do agresji, niż ich normalni rówieśnicy. Przyczyną agresji tych dzieci jest w przeważającej większości przypadków alkohol w rodzinie, przestępczość w rodzinie i zły przykład ludzi z otoczenia, nieodpowiednie filmy, bajki pełne brutalnych scen.
Dzieci alkoholików i przestępców od najmłodszych lat muszą uczyć się sprytu i przebiegłości po to, by po prostu móc przeżyć. Są to dzieci bardzo trudne do prowadzenia, gdyż są uodpornione na ostre słowa i awantury.
Jeśli te dzieci dorosną i nikt nie skoryguje ich zachowania, staną się oni przestępcami.

Metody walki z agresją

1. Dążenie przy pomocy wszystkich dostępnych metod do jak największego rozwoju umysłowego dziecka upośledzonego. Tłumaczenie dziecku każdego zagadnienia tak długo, aż wreszcie przyswoi sobie chociaż konieczne podstawy.

2. Rozwijanie takich uczuć jak: miłość, współczucie, szacunek do innych.

3. Rozmowy z dziećmi na temat agresji. Tłumaczenie, do czego agresja prowadzi, do czego prowadzą bójki, napady, kradzieże.

Literatura:
1. "Gry i zabawy dzieci przeciwko agresji", R. Portmann
2. "Agresja w szkole" B. Kubik, Szkoła Specjalna 2/2001, s.104.
3. "Zaburzenia w zachowaniu dzieci i skuteczność różnych form terapii" B.Urban, Szkoła Specjalna 1/95.

Danuta Anisimo


Zaświadczenie online



numer online: 217 gości

reklama