Cel: Szacunek do osób starszych, stosowanie zasady ograniczonego zaufania w stosunku do obcych nieznajomych osób.
1. Terapeuta opowiada dzieciom baśń pt. "Czerwony Kapturek"
2. Zachęca dzieci do omówienia jej treści stosując pytania naprowadzające
o czym powinien pamiętać Czerwony Kapturek wędrując samotnie przez las?
REKLAMA
Wykonanie wspólnie z dziećmi scenografii do bajki przy wykorzystaniu pomocy, tj. (parawan - dom babci, sztuczne choinki - las, wyklejanie, malowanie zwierzątek, wykonywanie masek będących w wyposażeniu przedszkola (sarna, borsuk, dzięcioł, jeż, ptaszki).
1. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
a) Zabawy ruchowe w formie opowieści ruchowej "Spacer po lesie". Dzieci wsłuchują się w opowieść nauczyciela i ilustrują ruchem sposób poruszania się zwierzątek oraz odgłosy przez nie wydawane,
b) "Tor przeszkód", dziewczynka wędrując po lesie napotkała wiele przeszkód (złamane drzewo, strumyk, rozrzucone gałęzie, pochylona sosna, niedźwiedź).
2. Ćwiczenia orientacji przestrzennej "Zagubiony Czerwony Kapturek"
Dzieci udzielają pomocy Czerwonemu Kapturkowi, który zgubił się w lesie (ma opaskę na oczach i nie może wydostać się z lasu), podając hasła: 2 kroki w lewo, teraz naprzód.
3. Ćwiczenia percepcji słuchowej. Zabawa słuchowa "Odgłosy lasu".
4. Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej
Uderz w instrument tyle razy ile sylab słyszysz w słowie.
Dzieci losują obrazki przedstawiające: Czerwonego Kapturka, wilka, babcię, mamę, las, sarnę.
Zadanie:
Uderz w stół tyle razy ile jest sylab.
a) wypowiedz nazwę obrazka oraz dokonaj jej analizy głoskowej,
b) dzieci losują obrazek, wypowiadają poszczególne głoski nazwy tego obrazka i zachęcają pozostałe dzieci do odgadnięcia całości (syntezy).
5. Próby samodzielnego przedstawienia treści. Improwizacja słowno-uchowa treści utworu z wykorzystaniem rekwizytów i wcześniej przygotowanej scenografii.
Renata Wojtkowiak