Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
7787
rok szkolny
2010/2011

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Formy pracy ze słownictwem w nauczaniu j. niemieckiego

Opanowanie słownictwa stanowi dla prawie każdego uczącego się języków obcych duży problem. "Wkuwanie słówek" jest mało efektywne, dlatego ważne jest, aby pokazać uczniowi inne metody ich zapamiętywania.

Najciekawsze z form pracy ze słownictwem to:

1. Mnemotechniken - ogół technik, służących lepszemu zapamiętywaniu oraz przypominaniu sobie informacji na drodze skojarzeń
a. Nowe słówka np. "Nebel, Schwester, Bank, Rechnung, Straße" przyporzadkowujemy do tzw. "Wortfamilien", np. "Verkehr, Wetter, Familie, Geld"
b. W celu łatwiejszego zapamiętania reguł gramatycznych, stosujemy tzw. Merkverse, np.:

  • "aus, bei, mit, nach, seit, von, zu finden Dativ immerzu"
  • "chen" und "lein" machen Sachen klein
  • der Inlingorismus (słowa, zakończone na ... mają rodzajnik "der")
  • die Heitungkeitsschaftion (słowa, zakończone na ... mają rodzajnik "die")
  • das Tumchenmamentumlein (słowa, zakończone na ... mają rodzajnik "das")
    c. Zmiana jednej litery w wyrazie, np. Hund - Mund - Bund - rund
    d. Technika loci (metoda miejsc) - służy do zapamiętywania dużych zbiorów informacji, które występują w określonej kolejności. Polega na kojarzeniu zapamiętywanych informacji ze znanymi miejscami, które mijamy np. w domu czy w drodze do szkoły. Dzięki tej metodzie możemy np. łatwo zapamiętać kolejne dopływy Wisły chodząc po pokoju i wyobrażając sobie, że przy drzwiach jest Soła, przy łóżku Przemsza, w okolicach biurka Skawa itd.


    REKLAMA

    2. Schlüsselwortmethode - szukamy słów o podobnej i wymowie i znaczeniu jak w języku polskim, np. Kino, Sport, Radio, Zucker, Auto

    3. Geschichtentechnik - z podanych wyrazów układamy historyjki

    4. Kennwörter - Akronimy (wyrazy powstałe od pierwszych liter wyrazu podstawowego)
    a. S - Sonne
    A - angeln
    N - Natur
    D - Dorf
    Przy grupach zaawansowanych uczniowie mogą mieć za zadanie znalezienie wyrazów z danego tematu lub np. samych rzeczowników albo samych przymiotników
    b. zapisanie wyrazu (np. Hund) obok siebie raz normalnie a raz w dołu do góry i uzupełnienie miejsca między nimi literami w ten sposób, by powstały nowe słówka:
    H an D
    U N d
    N e U n
    D re H en
    c. uczniowie mogą tworzyć własne akronimy, np. KEMSK (niemieckie nazwy niektórych zwierząt: Kaninchen - Elefant - Meerschweinchen - Schildkröte - Katze)

    5. Vokabelnkartei - zapisywanie na kartce wyrazów w kontekście (maksymalnie wprowadzać należy 8-10 słów na lekcji)

    6. Mind - Maping (Asocjogramy): zapisywanie wyrazów z jednej "rodziny" lub przeciwstawnych, np. schmal/breit: die Straße, die Brücke, der Rock

    7. Interesujące przedstawianie słówek np.
    KLA4 2FEL RUN3SE

    8. Praca ze słownikiem:
    a. uczniowie maja znaleźć w słowniku jak najwięcej wyrazów, zawierających dany wyraz np. "rot", ale nie zaczynających się od tego wyrazu: Brot, Karotte, Bankrot, Schrot(t)
    b. tworzenie rzeczowników od czasownika, np. od "rauchen"
    c. zmiana początkowej litery w wyrazie, np. Hand - Band - Sand

    9. Łączenie słówek z pantomimą lub pokazywaniem przedmiotów

    10. Odgrywanie scenek.

    Izabela Truchan


  • Zaświadczenie online



    numer online: 161 gości

    reklama

    Księgarnia HELION poleca: