Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
7926
rok szkolny
2010/2011

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Jestem Pucczaninem, Kaszubą, Polakiem, Europejczykiem

Program autorski przeznaczony do realizacji w świetlicy szkolnej z uczniami klas I-III szkoły podstawowej.

Rzeczywistość każdego dnia ulega radykalnym zmianom. Niegdyś nasi rodacy wyznawali inne wartości etyczne, co więcej byli im wierni. Poczucie przynależności terytorialnej oraz patriotyzm były nadrzędnymi zasadami egzystencji nie tylko młodego pokolenia. Wpajana od najmłodszych lat idea patriotyzmu pobudzała ludzi do walki o wolną i niepodległą ojczyznę. Dziś wszystkie te wyznaczniki powoli tracą wartość. Świat się zmienia, ludzie się zmieniają, a także sposób życie ulega zmianom. Wszytko to jednak nie przeszkadza, by w dalszym ciągu przekazywać dzieciom to, co w gruncie rzeczy jest bardzo ważne o ich kraju, mieście, regionie. Być może wiadomości o przeszłości, teraźniejszości rozbudzą w nich poczucie wewnętrznej przynależności. Prezentowany przeze mnie program autorski mam zamiar zrealizować w moim miejscu pracy. Jest nim świetlica Szkoły Podstawowej im. Mariusza Zaruskiego w Pucku. To jedyna szkoła tego profilu w naszym mieście, do której uczęszcza aż 890 uczniów. Wzorowo zaprojektowany tematyczny roczny plan pracy szkoły, a także ogromne zaangażowanie grona pedagogicznego sprawia, iż rok szkolny obfituje mnóstwem zorganizowanych dla uczniów atrakcyjnych imprez oraz konkursów.

Świetlica zapewnia czas wolny 149 uczniom. Bawimy, uczymy i rozwijamy zainteresowania i zdolności uczniów w oparciu o roczny plan pracy świetlicy. Większość tematyki opiera się o faktyczne święta oraz imprezy naszego regionu dopasowane do pór roku, miesięcy i dni. Jako nauczyciel staram się rozbudzić w dzieciach poczucie przynależności terytorialnej i patriotycznej.

Ze względu na to, że świetlica to miejsce skupiające uczniów w różnym przedziale wiekowym, plan pracy musi zawierać szeroki wachlarz propozycji dostępny dla każdego dziecka. Uważam, że zaproponowana tematyka "Jestem Pucczaninem, Kaszubą, Polakiem, Europejczykiem" zawiera mnóstwo interesujących aspektów, które warto przybliżyć młodemu pokoleniu. Każdy element proponowanego tematu staje się skarbnicą wiedzy o danym obszarze. Uczniowie zapoznają się z najistotniejszymi i najbardziej charakterystycznymi świętami, fauną oraz florą, zasięgiem geograficznym, wizualnym, folklorystycznym, kolorystyką i wszystkim tym co kryje pod swoją nazwą dany obszar.


Księgarnia HELION poleca:

W obecnej sytuacji naszego państwa kiedy to patriotyzm i poczucie przynależności narodowej powoli zanika, rozwijanie patriotyzmu wśród najmłodszych staje się być sprawą nadrzędną. Oczywiście nauka ta musi iść w parze z dobrą zabawą, by zachęcić, rozbudzić i pobudzić do działania. Sprawić, by uczniowie stali się poszukiwaczami tajemnic jakie kryje przed nimi nasze miasto, region, kraj, kontynent, a także pokolenia dziadków oraz pradziadków. Zachęcić tak, by nie tylko świetlica była przekaźnikiem wiedzy, ale by oni sami na własną rękę poszukiwali, przygotowywali, odkrywali i z chęcią dzielili się swoimi odkryciami z rówieśnikami. Region naszego miasta, a tym samym Kaszub, kryje ogrom skarbów. Skarbnica przeszłości to niesamowita historia, położenie, folklor, zabytki z głęboko ukrytą kroniką zdarzeń, ulubione miejsca, a także piękna Zatoka Pucka, niesamowity "cypel" Helski i społeczeństwo, którego integracja budzi zachwyt. Młodzi Pucczanie powinni czuć związek ze swoim miastem, powinni posiadać wiedzę choćby tę najmniejszą dotyczącą swojego rodzinnego miasta, by zapytani o miejsce zamieszkania potrafili wyselekcjonować najpiękniejsze, najciekawsze walory swojego regionu.

Kaszuby to w końcu nie tylko obszar, ale i charakterystyczny język, stroje, tradycje, potrawy, święta które swoją innością fascynują i są godne uznania. Polska jako kraj pochodzenia również jest tematem który powinien być znany najmłodszym. Barwy flagi, hymn, położenie, obrys, a także podział na województwa, czy podział polityczny w barwny sposób można przedstawić uczniom. Piękne góry, zachwycające morze i mnóstwo przepięknych miejsc kryje nasz kraj, dlatego też warto choćby w niewielkim stopniu przybliżyć podaną tematykę dzieciom. Prace manualne, umuzykalniające, a także zabawy teatralne prezentujące ustrój naszego państwa w sposób lekki i przyjemny pozwolą przyswoić wiedzę i trwale zapisać się w pamięci dziecka. Umożliwienie swobodnej pracy, wypowiedzi pod okiem nauczyciela, pozwolą uczniom wykreować swoje poglądy, zmobilizować do działania, uczyć pracy w grupie i mieć własne zdanie, nauczą szacunku, tolerancji i przyjaźni. Europa jako nasz kontynent to ostania już tematyka zajęć wieńcząca program autorski. Uczniowie zaznajomią się z wieloma krainami Europy oraz będą potrafili umiejscowić je na globie. Najpiękniejsze kraje, najciekawsze miejsca, położenie, fauna i flora staną się pojęciami wypełniającymi czas w świetlicy.

Proponowana przeze mnie tematyka zajęć, którą przedstawia program autorski jest pomysłem, który z pewnością przyniesie wiele korzyści zarówno uczniom jak i nauczycielom. Atrakcyjnie zaproponowany program zajęć spowoduje, iż uczniowie z ogromnym zapałem podejdą do realizacji zadań. Dzięki temu czas wolny spędzony w świetlicy szkolnej upłynie nie tylko w miłej, przyjaznej atmosferze, ale i poszerzy zakres wiadomości dzieci o ciekawe informacje o ich mieście, regionie, kraju i kontynencie. Czas wolny wypełniony mnóstwem ciekawostek, które będą kontynuowane również poza szkołą, a także rozwijanie umiejętności pracy w grupie, kreowanie tolerancji, burzenie barier nierówności społecznej i wiele innych elementów sprawi, że przyjemne zostanie trafnie połączone z pożytecznym. Praca ta rozwija umiejętności, zdolności, budzi nowe przyjaźnie, sprawia że relacja uczeń nauczyciel staje się przyjemna, lekka i wręcz oczekiwana.

Każdy program autorski powinien mieć wartość, wartość dzięki której staje się skarbnicą wiedzy. Ma uczyć, bawić, rozwijać, pogłębiać zainteresowania, talenty. Proponowany przeze mnie temat programu autorskiego, te warunki spełnia. Uważam, że realizacja programu autorskiego w mojej szkole przyniesie wiele korzyści. Miejsca zawarte w temacie, są niezwykle ciekawe, a sposób działania z pewnością zachęci młodych Pucczan do wspólnej pracy. Taki rodzaj działania ułatwi dziecku poszukiwanie i rozumienie swojego miejsca i roli w społeczeństwie oraz budowania więzi emocjonalnej z regionem i dumy z jego walorów.

(...)

Przykładowe scenariusze zajęć do pobrania bezpośrednio ze stron serwisu:
pobierz (ZIP - 17 KB)
Program WinZip 8.0 dostępny w Pomocy

Pełna, obszerna publikacja dostępna na naszej płycie CD
Płyta kompaktowa
serwisu Publikacje edukacyjne

Joanna Cierpiałkowska
Szkoła Podstawowa im. Mariusza Zaruskiego
w Pucku


Zaświadczenie online Certyfikat publikacji



numer online: 53 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: