Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
8122
rok szkolny
2010/2011

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Gry i zabawy w terapii pedagogicznej

Artykuł opowiada o wykorzystaniu gier i zabaw w pracy terapeutycznej. Wymienia zalety, walory i wartości stosowanych technik ekspresji poprzez zabawy i gry.

Zanim przejdę do omawiania roli i przydatności gier i zabaw w procesie nauczania, chciałabym przybliżyć pojęcie terapii pedagogicznej w systemie kształcenia i wychowania.

Terapia pedagogiczna to proces podjęty w celu skorygowania niepełnowartościowych zachowań wynikających z zaburzeń rozwoju. To takie organizowanie aktywności by poprzez zaspakajanie potrzeb, wyzwalanie zmian motywacyjnych a także usprawnianie zaburzonych procesów, korygowanie zachowań - kompensować zaburzone funkcje przy jednoczesnym oparciu się na najmocniejszych stronach rozwoju aby umożliwić dziecku wszechstronny rozwój osobowości. Podstawowym i najważniejszym założeniem w przezwyciężeniu trudności edukacyjnych jest dążenie do sukcesu, który zapobiega niepowodzeniom szkolnym i zaburzeniom zachowania.

W pierwszym okresie zajęcia będą kombinacją terapii zabawy, która pozwoli na rozładowanie i wyciszenie negatywnych emocji, wyzwalanie potencjalnych możliwości i zainteresowań tłumionych przez niepowodzenia szkolne, odzyskanie wiary we własne możliwości, zwiększenie motywacji do pracy. W pracy terapeutycznej stosuje się dwa rodzaje zajęć: psychokorekcyjne i psychoterapeutyczne, których zadaniem jest przekierowanie niewłaściwych postaw wobec siebie, swoich trudności i nauki, usuwanie niekorzystnych objawów psychologicznych - zaburzenia uwagi, obniżenia motywacji do nauki, osłabienia poczucia własnej wartości. Szczególną rolę w prowadzeniu zajęć psychoterapeutycznych mogą odegrać gry i zabawy.


REKLAMA

Zabawa jest podstawową formą aktywności dziecka, bardzo przydatną w terapii pedagogicznej. Gry i zabawy wzbogacają proces terapeutyczny, czynią zajęcia ciekawszymi, pozwalając uzyskać najlepsze efekty.

Terapia zabawą jest jedną z najmłodszych a jednocześnie ogromną i niewykorzystaną w pełni dziedziną terapii. Głównym celem terapii zabawowej jest wyrobienie u dziecka samoświadomości i samokontroli oraz panowania nad ciałem i uczuciami w procesie twórczej aktywności przez zabawę, ruch, sztukę i dramę. Realizuje również inne cechy:

  • poznanie stanów emocjonalnych, uczuć i ich intensyfikacji
  • poznanie sposobów radzenia sobie z uczuciami negatywnymi-złość, agresja
  • uwalnianie negatywnych emocji w sposób zgodny z normami społecznymi oraz alternatywne metody ekspresji
  • radzenia sobie z nieprzyjemnymi wydarzeniami
  • ułatwia ekspresję emocjonalną
  • uczy kontrolować impulsy, włącza do samokontroli
  • pozwala zachować pozytywną samoocenę
  • udoskonala zdolności werbalizowanie procesu myślowego i komunikacji
  • obniża poczucie lęku poprzez włączanie dzieci w działania przyjemne i bezpieczne
  • pozwala korygować zaburzenia i opóźnienia percepcyjno-motoryczne.

    Terapię zabawą można podzielić na następujące rodzaje wykorzystywanych technik:

  • techniki oparte na opowiadaniu bajek, historyjek
  • techniki ekspresji poprzez sztukę
  • techniki zabawowe w formie gier
  • techniki zabawy grupowej.


    REKLAMA

    Pierwszą wykorzystywaną techniką jest opowiadanie lub czytanie bajek, historyjek. Można oddziaływania terapeutyczne poszerzyć o elementy biblioterapii, poprzez którą osiągamy cele profilaktyczne i ogólnorozwojowe. Na przykładzie bohaterów bajek, baśni uczymy dziecko radzenia z przeciwnościami losu, wzmacniając jego wartość, moralność oraz kształcąc postawy empatii. Dużym powodzeniem w biblioterapii cieszy się drama jako metoda wyzwalająca w dziecku emocje. Daje ona możliwość pracy w grupie, rozwija fantazję i wyobraźnię korygując niewłaściwe zachowania uczniów-agresję.

    Techniki ekspresji poprzez sztukę doskonalą i ćwiczą przede wszystkim funkcje motoryczne, percepcję wzrokowo-ruchową, zręczność oraz inwencję twórczą. Istnieje tu wielka różnorodność zajęć, począwszy od ulepianek z plasteliny, masy solnej, masy papierowej, wydzieranek, elementów haftowania a skończywszy na realizowaniu własnych pomysłów np. przy samodzielnym wykonaniu komiksów.

    Wykorzystanie gier na zajęciach terapii pedagogicznej to bardzo dobry sposób na ćwiczenia koncentracji uwagi, procesów pamięciowych, poznanie swoich możliwości, naukę przestrzegania zasad. Techniki te są wspaniałą formą integracji grupy. Warcaby, bierki, różne rodzaje domina, scrable, chińczyk-każdą z nich można dostosować do korekcji zaburzeń, opóźnień i usprawnień procesów psychicznych.

    Ostatnią formą zabaw są zabawy grupowe. Również i tu istnieje wielka różnorakość technik zabawowych, które realizują wiele celów dydaktycznych. Pozwalają rozluźnić, odprężyć i zrelaksować się. Zabawy dźwiękonaśladowcze, ruchowe, pamięciowe są ogromną pomocą w pracy terapeutycznej. Budują relację w grupie, pomagają uzyskać więź z nauczycielem - bawiąc - uczą.

    Stosowanie w programach terapii pedagogicznej technik zabawowych powinno być zamierzonym działaniem edukacyjnym dającym duże korzyści w ćwiczeniu zaburzonych funkcji poznawczych oraz prawidłowego rozwoju osobowości dziecka. Pamiętać należy o tym aby dostosować poziom zabaw do możliwości percepcyjnych i fizycznych uczestników. Dzięki temu zajęcia terapii będą ciekawsze, weselsze i wielu podopiecznym pomogą odzyskać wiarę we własne siły.

    Małgorzata Ciupa


  • Zaświadczenie online



    numer online: 152 gości

    reklama