Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
8168
rok szkolny
2010/2011

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Kształtowanie pojęcia liczby u dzieci w młodszym wieku szkolnym

Pojęcie liczby i pojęcie cyfry łączą się ze sobą niemal nierozerwalnie. Jednak nie można traktować ich zamiennie. Cyfra jest znakiem graficznym służącym do zapisywania liczb. Cyfr w systemie dziesiątkowym jest dziesięć: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9. Z kolei liczb jest nieskończenie wiele. Dla zrozumienia różnicy między liczbami a cyframi w matematyce można wyobrazić sobie analogicznie do języka polskiego, iż liczby odpowiadają słowom, a cyfry literom. Do zapisania wyrazu używa się liter podobnie, jak do zapisywania liczb używa się cyfr. Z tych samych liter można utworzyć różne wyrazy przez zmianę ich kolejności na przykład: słowa "sok" i "kos". Analogicznie z tych samych cyfr można utworzyć różne liczby, np.: liczba 209 , zmieniając kolejność cyfr, utworzy liczbę 902. Im więcej cyfr mamy do dyspozycji, tym więcej utworzymy kombinacji liczbowych. Trudno jest precyzyjnie oddzielić pojęcie "liczby" i "cyfry" w przypadku liczb jednocyfrowych. W takiej sytuacji wszystko zależy od kontekstu rozumowania.

(...)


REKLAMA

Pełna publikacja dostępna bezpośrednio ze stron serwisu:

otwórz (PDF - 57 KB)
lub prawym przyciskiem myszy: Zapisz element docelowy jako...
Do odczytu dokumentu konieczny jest np. program Adobe Reader

Elżbieta Jankowska


Zaświadczenie online



numer online: 145 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: