Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
822
rok szkolny
2003/2004

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Przygotowanie dzieci 6-letnich do nauki pisania przed rozpoczęciem zajęć w przedszkolu w świetle badań własnych

Jestem nauczycielką Przedszkola Samorządowego nr 7 w Chojnicach. Chojnice są miastem liczącym około 40 tyś mieszkańców z dość dobrze rozbudowaną siecią placówek przedszkolnych. Przedszkole położone jest na osiedlu domków jednorodzinnych na obrzeżach miasta. Do przedszkola uczęszcza 137 dzieci zgrupowanych w 5 Oddziałach. Zaplecze dydaktyczno wychowawcze jest dobre. Do dyspozycji mamy 5 sal dydaktycznych, sale gimnastyczną, każdy oddział posiada własną łazienkę i szatnie. Przedszkole posiada także dobrze wyposażony plac zabaw.

Opanowanie przez dziecko nowych umiejętności porozumiewania z otoczeniem, jakimi są czytanie i pisanie, wymaga "nauczenia się nowego języka" - języka pisanego. Dziecko zatem musi opanować umiejętność:
- wzrokowego wyróżniania podstawowych znaków graficznych oraz kształtowania ich za pomocą własnych czynności manualnych;
- dostrzegania związku między znakami graficznymi, jakimi są litery, a wyodrębnionymi wcześniej za pomocą analizy słuchowo - artykulacyjnej dźwiękami mowy;
- ceIowego kształtowania za pomocą własnych czynności ruchowych odpowiednich liter.

Nabywanie umiejętności mowy pisanej jest zatem niezwykle skomplikowanym i długotrwałym procesem angażującym wiele rozmaitych czynności dziecka: sensorycznych (wzrokowe, słuchowe, kinestetyczne), ruchowych (artykulacyjne i skomplikowane manualnie) i umysłowych. Proces kształtowania i doskonalenia mowy pisanej u dziecka powinien być poprzedzony długim okresem przygotowawczym.

W celu określenia stanu przygotowania dzieci do nauki pisania, na początku roku szkolnego przeprowadzono sprawdzian testowy według Anny Brzezińskiej. Badaniami objęto grupę dzieci 6 - letnich uczęszczających do przedszkola. Test badający przygotowanie dzieci na poziomie psychomotorycznym zawierał 6 zadań do rozwiązania. Badania przeprowadzono indywidualnie z wyjątkiem trzech prób, a mianowicie:
1. Wyróżnienie braków w wyrazach
2. Odczarowywanie znaków
3. Odwzorowywanie szlaczków

Badania przeprowadzono przed południem w przedszkolu. Maksymalna ilość punktów jaką można było uzyskać za rozwiązanie testu wynosiła 72 punkty.

(...)

Pełna publikacja (z opisem i wynikami badań) dostępna na naszej płycie CD
Płyta kompaktowa
serwisu Publikacje edukacyjne

Lucyna Pestka
Przedszkole Samorządowe nr 7 w Chojnicach


Zaświadczenie online



numer online: 116 gości

reklama