Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Program autorski kółka plastycznego "Lubimy tworzyć"
Czy istnieje pojęcie "sztuka dziecka"? Zastanawiamy się czasami patrząc na rysunki małych dzieci czy rozumiemy ich treść, czy mają sens, czy są wartościowe? Dla dorosłego człowieka plątanina kresek, bałagan kolorystyczny czy - zdawałoby się - przypadkowe plamy barwne nie wzbudzają zachwytu. Są jednak tacy ludzie, którzy twórczość dziecięcą nazywają "sztuką". Dla dziecka kredki, ołówek i pędzle są narzędziami za pomocą których wyraża swoje emocje, rozwija wyobraźnię, a samo rysowanie czy malowanie pobudza do kreatywności. Dziecko stara się w prosty i szczery sposób odzwierciedlić rzeczywistość, a swobodna i radosna twórczość przybliża je do późniejszej precyzji w rysowaniu. To trudny i długotrwały proces, w którym my dorośli musimy uczestniczyć. Nie należy hamować potrzeby twórczej dziecka, ale właściwie ją ukierunkować.
Jako nauczyciele powinniśmy pomagać na poszczególnych etapach edukacyjnych w sprawach "technicznych" np. w rozplanowaniu kompozycji, w zachowaniu właściwych proporcji czy umiejętnym zastosowaniu perspektywy. Należy motywować dziecko do tworzenia unikając odwzorowań i szablonów ograniczających rozwój wyobraźni. Podziwiać i umieć krytykować, nigdy jednak nie zniechęcać do jakiejkolwiek działalności plastycznej.
REKLAMA
(...)
Pełna publikacja do pobrania bezpośrednio ze stron serwisu:
Edyta Kozłowska-Lange
Zespół Szkół im. Jana Pawła II
w Jamielniku