Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
8698
rok szkolny
2010/2011

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Dekalog dobrego nauczyciela czyli traktuj mnie nauczycielu "po ludzku"

1. Zasada indywidualizacji:

  • Pamiętaj uczeń to też człowiek
  • Pamiętaj uczeń to jednostka w pełni autonomiczna
  • Pamiętaj uczeń sam może kształtować i decydować o swoim losie
  • Pamiętaj uczeń ma prawo do wewnętrznej i zewnętrznej wolności i niezależności
  • Pamiętaj uczeń ma prawo do odrębności świata myśli, wartości i przeżyć
  • Pamiętaj o indywidualnych zainteresowaniach
  • Pamiętaj o indywidualnych warunkach
  • Pamiętaj, że każdy uczeń jest tak samo ważny i zasługuje na Twoje zainteresowanie
  • Szanuj jego i swoją godność
  • Szanuj jego i swoją wartość osobistą
  • Szanuj jego niepowtarzalność i umiej ją docenić i wykorzystać
  • Pozwól mu być szczerym i sam taki bądź
  • Pozwól mu być autentycznym i sam taki bądź
  • Pozwól mu być otwartym i sam taki bądź
  • Pozwól budować się tożsamości i indywidualności
  • Nie lekceważ indywidualnych potrzeb
  • Nie lekceważ trudności i ograniczeń
  • Nie traktuj ucznia jak przedmiot procesu nauczania
  • Nie traktuj ucznia jako leniwego, złego, niezdolnego, kalekiego, nie zawsze musi mieć dobry nastrój
  • Przyznaj sobie i innym prawo do realizacji własnych potrzeb i interesów.


    REKLAMA

    2. Zasada poglądowości:

  • Pamiętaj wprowadzając temat, zaprezentuj go nie tylko w sposób werbalny
  • Pamiętaj uczeń sam może kształtować swoje wyobrażenie na dany temat, uszanuj to
  • Pamiętaj sukces Twojego ucznia jest Twoim sukcesem
  • Pamiętaj nie masz władzy absolutnej
  • Przyznaj sobie i innym prawo do realizacji własnych potrzeb i interesów
  • Daj możliwość mówienia
  • Daj możliwość słuchania
  • Daj możliwość bycia słuchanym
  • Daj szansę poprawy
  • Akceptuj go bezwarunkowo
  • Akceptuj jego uczucia
  • Akceptuj jego opinie i poglądy
  • Nagradzaj i ośmielaj gdy potrzeba
  • Nie wyśmiewaj w nadziei na zmobilizowanie go
  • Nie lekceważ trudności i ograniczeń
  • Ustalcie granice swoich możliwości i potrzeb.

    3. Zasada stopniowania trudności:

  • Pamiętaj ucznia wystarczy pobudzić do działania reszta pójdzie sama
  • Pamiętaj uczeń tak jak my lubi ciekawe i intrygujące wyzwania
  • Poddawaj się autorefleksji pedagogicznej
  • Wyjdź naprzeciw inicjatywom innych
  • Bądź kompetentny
  • Słuchaj aktywnie
  • Stwarzaj sytuacje do wymiany zdań
  • Znajdź dla niego czas
  • Ustalcie granice preferencji, możliwości i potrzeb
  • Bacznie obserwuj i dostrzegaj wszelkie zmiany
  • Rozważnie wprowadzaj zmiany
  • Bądź sprawiedliwy
  • Pomagaj z rozwagą
  • Nie spodziewa się, że kłopoty ucznia rozwiążą się same bez pomocy, jego problem to Twój problem
  • Nie idź nigdy i w żadnej sytuacji "na łatwiznę"
  • Nie lekceważ indywidualnych potrzeb, ale dostosuj program i pomoce do nich
  • Pamiętaj, że co nas nie zabije to nas wzmocni - ale bez przesady
  • Daj szansę poprawy.

    4. Zasada elastyczności:

  • Akceptuj ucznia takim jaki jest
  • Akceptuj jego uczucia
  • Akceptuj jego poglądy i opinie
  • Bądź życzliwy, ciepły, słowny
  • Bądź mobilny
  • Bądź lojalny wobec siebie i innych
  • Bądź empatyczny
  • Bądź rozsądny i opanowany, ale nie chowaj swoich emocji - Nauczyciel też człowiek
  • Pamiętaj uczeń ma prawo do odrębności świata myśli, wartości i przeżyć
  • Pamiętaj uczeń nie jest po to, aby się miał Ciebie bać
  • Pozwól mu być szczerym i sam taki bądź
  • Pozwól mu być autentycznym i sam taki bądź
  • Pozwól mu być otwartym i sam taki bądź
  • Pojmuj ucznia od "wewnątrz" - widząc go nie przez pryzmat "dorosłego"
  • Ucz obiektywnie
  • Patrz obiektywnie
  • Poddawaj się autorefleksji pedagogicznej i ludzkiej
  • Wyjdź naprzeciw inicjatywom innych
  • Bądź rozsądny i opanowany, ale nie chowaj swoich emocji - Nauczyciel też człowiek
  • Nie podcinaj skrzydeł fantazji
  • Nie uprzedzaj i nie nastawiaj się do niego negatywnie
  • Nie zamykaj się w ramach programowych
  • Staraj się rozumieć postępowanie innych i ich motywy działań
  • Zacznij ufać swoim zdolnością pedagogicznym
  • Zacznij ufać i wierzyć w ucznia
  • Licz się z jego potrzebami psychicznymi
  • Uspokajaj swoim spokojem.

    5. Zasada wiązania teorii z praktyką:

  • Pamiętaj uczeń tak jak Ty potrafi samodzielnie myśleć
  • Pamiętaj uczeń tak jak Ty uczy się dla siebie
  • Pamiętaj uczeń tak jak Ty potrafi korzystać z wiedzy
  • Ucz obiektywnie
  • Patrz obiektywnie
  • Poddawaj się autorefleksji pedagogicznej
  • Nie zamykaj się w ramach programowych, dawaj przykłady wykorzystania tej wiedzy w życiu przestanie być to wtedy taką abstrakcją
  • Wyjdź naprzeciw inicjatywom innych
  • Pamiętaj ucz i wychowuj z sercem i rozumem
  • Nie traktuj ucznia jak przedmiotu procesu nauczania
  • Pamiętaj nie masz władzy absolutnej
  • Stwarzaj okazje do wymiany zdań
  • Nagradzaj gdy potrzeba, szczególnie przy własnym wkładzie do pracy
  • Dziel się z uczniem odpowiedzialnością procesem nauczania
  • Pamiętaj Ty też uczysz się od innych
  • Pamiętaj stres nauczyciela uczniom się udziela
  • Pamiętaj trudni nauczyciele sprawiają uczniom kłopotów wiele
  • Pamiętaj sukces ucznia to Twój sukces
  • Działaj na rozum przez przekonanie
  • Pamiętaj uczeń to Twój motor napędowy
  • Ucz tego w co sam wierzysz i czujesz, że to "ma sens"
  • Wprowadzaj w świat wiedzy, ale nie narzucaj
  • Wierz w siebie i w innych
  • Sam bądź aktywny i pozwól pozytywnie wpływać na siebie.

    Beata Kręciewska


  • Zaświadczenie online



    numer online: 123 gości

    reklama