Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
870
rok szkolny
2003/2004

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Modele nauczania integracyjnego w niektórych krajach europejskich

W krajach Unii Europejskiej prawie 50 mln obywateli to osoby niepełnosprawne. Choć kraje członkowskie od wielu lat starają się poprawić sytuację osób niepełnosprawnych, to dopiero w ostatniej dekadzie prowadzi się w krajach europejskich działania, które mają za zadanie doprowadzić do wyrównania szans i pełnoprawności niepełnosprawnych. Powstało szereg dokumentów, ustaw, dyrektyw przeciwdziałających społecznemu wykluczaniu osób niepełnosprawnych i budowaniu Europy bez barier. I choć nie ma jednoznacznej definicji i kategoryzacji niepełnosprawności to niemal we wszystkich krajach specjalne potrzeby edukacyjne traktowane są z coraz większą uwagą i zrozumieniem. W poszczególnych krajach europejskich stosuje się różnorodne rozwiązania dotyczące nauczania osób niepełnosprawnych. Wszędzie wdrażana jest jednak polityka integracyjna.
Podstawowym założeniem systemu kształcenia integracyjnego jest włączenie dzieci niepełnosprawnych w system kształcenia osób pełnosprawnych.
Edukacja integracyjna ma lepiej przygotować dziecko do normalnego życia w społeczeństwie. Dużym plusem integracji jest to, iż dzieci z różnymi dysfunkcjami mogą nauczyć się samodzielności, współpracy i współdziałania. Dzieci pełnosprawne natomiast mają możliwość przekonania się, że wśród nich może znajdować się ktoś, kto różni się sprawnością fizyczną czy intelektualną, a mimo to nie jest kimś gorszym.
W zależności od zgromadzonych doświadczeń w zakresie integracji w nauczaniu specjalnym wszystkie kraje poszukują i stwarzają dzieciom niepełnosprawnym coraz lepsze warunki i możliwości włączania w powszechny nurt edukacji. W wielu krajach dzieci niepełnosprawne mają prawo do nauki razem ze swoimi pełnosprawnymi rówieśnikami.


REKLAMA

Politykę edukacyjną ukierunkowaną przede wszystkim na szkolnictwo integracyjne przyjęły Włochy, Szwecja, Grecja, Hiszpania i Portugalia.
W pozostałych krajach występuje kilka rozwiązań edukacyjnych - od szkolnictwa ogólnodostępnego i specjalnego, poprzez integracyjne lub z integracyjnymi klasami w szkołach ogólnodostępnych, po wybrane wspólne zajęcia dla wszystkich uczniów.
W krajach unijnych rozwój szkolnictwa integracyjnego widoczny jest głównie na poziomie szkół podstawowych i gimnazjów. W szkołach średnich idea nauczania integracyjnego rozwija się o wiele wolniej.

(...)

Pełny tekst publikacji omawiającej:

  • występowanie niepełnosprawności w Europie
  • wartości integracyjnego systemu kształcenia specjalnego
  • modele kształcenia integracyjnego w niektórych państwach europejskich
    dostępny na naszej płycie CD
    Płyta kompaktowa
    serwisu Publikacje edukacyjne

    Maria Babicka
    Publiczna Szkoła Podstawowa w Św. Katarzynie


  • Zaświadczenie online



    numer online: 115 gości

    reklama