Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
8939
rok szkolny
2011/2012

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Komputerowe wspomaganie edukacji u osób z lekkim upośledzeniem umysłowym

Popularność komputera bierze się w dzisiejszych czasach z wielu czynników. Najważniejszym z nich jest uniwersalność jego zastosowań. Można go używać do pisania, liczenia, porozumiewania się, a w domu do zabawy, odrabiania lekcji i innych bardziej skomplikowanych czynności. Komputery są źródłem wiedzy i rozrywki. Popularność komputera bierze się także z jego wszechobecności. Komputery stały się jeszcze bardziej popularne dzięki Internetowi. Internet to tanie, szybkie i wygodne źródło informacji, wiedzy i rozrywki. Komputer szybko zyskuje na popularności, a w przyszłości stanie się tak powszechny jak dzisiaj telewizor.

W dobie komputeryzacji, gdzie na każdym kroku (oczywiście również i w szkole) jest komputer, nie sposób nie umieć się nim posługiwać. Komputer staje się już nie tylko narzędziem, ale i bardzo cennym środkiem dydaktycznym. Prawie każda szkoła posiada swoją pracownię komputerową, w której odbywają się głównie lekcje informatyki. Jednak cóż komputer może bez właściwego oprogramowania? Na rynku można zaopatrzyć się w ogrom programów, które można wykorzystać do nauczania przedmiotów. Przy pomocy atrakcyjnej formy i pomysłowości dostępnych programów można przekazać trudne treści. Programy komputerowe pozwalają na to, aby uczeń mógł w atrakcyjny sposób zdobywać i utrwalać wiedzę. Internet to nieodzowna baza materiałów przydatnych zarówno nauczycielom, jak i uczniom.


REKLAMA

Mimo, że możliwości komputera są nieograniczone, to ograniczone są budżety szkół, które nie mogą sobie pozwolić na zakup każdego nowego programu przydatnego dla uczniów. Z tego wynika fakt, że w szkołach komputery się starzeją i wchodzące coraz to nowsze programy nie są kompatybilne ze szkolnym sprzętem. Rynek oferuje coraz to ciekawsze pomoce dydaktyczne w postaci zabaw i gier atrakcyjnych dla dzieci upośledzonych. Komputer rozwija zainteresowania uczniów, jest pożytecznym narzędziem w pracy, nauce i zabawie, dowartościowuje uczniów, umożliwia korelacje z innymi przedmiotami, pełni funkcje poznawcze oraz kształcące, ma duże znaczenie w edukacji uczniów z trudnościami, pomaga w nauce. Komputer pozwala rozwijać zainteresowania, dostarcza relaksu, rozrywki, rozwija samodzielność uczniów i kształtuje u nich postawę twórczą, pozwala utrwalać nabytą wiedzę, ćwiczyć nowe umiejętności i sprawności oraz wzbogacać formę spędzania wolnego czasu po lekcjach. Przygotowuje uczniów do wykonywania przyszłych zawodów, wyposaża ich w niezbędną umiejętność posługiwania się nim. Poza nauką komputer może być przydatny dla nauczyciela w przygotowaniu pomocy dydaktycznych, do lekcji wspomaganych komputerowo, w diagnozowaniu uczniów i kontrolowaniu ich postępów, do realizacji zajęć korekcyjno-wyrównawczych.

W rozdziale pierwszym opisujemy kształtowanie koncepcji upośledzenia umysłowego na przestrzeni wieków, istniejące terminy upośledzenia umysłowego w świetle literatury, rozwój osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, jak i również potrzeby edukacyjne uczniów w procesie ich rozwoju wraz z charakterystyką ich możliwości rozwojowych.

W rozdziale drugim ukazane zostały obszary wykorzystania komputerów w procesie nauczania, przedstawiony został podział programów edukacyjnych i stron internetowych. W rozdziale tym można również przeczytać o zaletach i wadach komputerowego wspomagania edukacji.

W trzecim rozdziale przedstawione są pytania badawcze oraz narzędzia badawcze wykorzystane w pracy, jak i również charakterystyka badanej grupy.

Ostatni, czwarty rozdział zawiera odpowiedzi na postawione pytania badawcze oraz analizę przeprowadzonego wywiadu i ankiety.

(...)

Pełna publikacja do pobrania bezpośrednio ze stron serwisu:

pobierz (ZIP - 40 KB)
Program WinZip 8.0 dostępny w Pomocy

Dorota Adam


Zaświadczenie online



numer online: 35 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: