Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
911
rok szkolny
2003/2004

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Wizualizacja w pracowni elektronicznej

Program zajęć na przedmiocie pracownia elektryczna i elektroniczna - w laboratorium urządzeń elektronicznych przewiduje badanie i programowanie sterowników przemysłowych: poznanie podstawowych funkcji sterownika, programowanie funkcji logicznych, uruchomienie i przetestowanie prostego programu realizującego algorytm sterowania z uzależnieniami licznikowymi i czasowymi.

Posiadając sterownik PLC, przewód umożliwiający komunikację z komputerem i specjalistyczne oprogramowanie do wizualizacji procesów przemysłowych (InTouch, iFIX, itp.) oraz program do komunikacji, można uzupełnić badania sterownika o elementy wizualizacji.

Firmy zajmujące się dystrybucją programów wizualizacyjnych bardzo często oferują wersje demonstracyjne programów, które w warunkach szkolnych są zupełnie wystarczające. Jednocześnie materiały promocyjne bardzo często zawierają broszurki opisujące budowę prostej aplikacji krok po kroku.


REKLAMA

Należałoby jeszcze zbudować jeden, lub kilka rzeczywistych obiektów, którymi można będzie sterować np. zbiornik z czujnikami poziomu cieczy, elektrozawory sterujące dopływem i odpływem, grzałka. Już ten prosty model pozwoli na wykonanie bardzo ciekawych, a przede wszystkim widowiskowych ćwiczeń.

Programem, który może służyć do podobnych celów jest LabVIEW.
Jest to zintegrowane środowisko programowe umożliwiające zbieranie danych, ich obróbkę i wizualizację rezultatów oraz sterowanie rzeczywistymi urządzeniami zewnętrznymi. Z pomocą programu można budować urządzenia wirtualne, które umożliwiają oddziaływanie na rzeczywiste urządzenia pomiarowe za pomocą myszki i klawiatury komputera, natomiast dane pomiarowe udostępniają użytkownikowi za pośrednictwem monitora.

Uczniowie bardzo lubią wykonywać ćwiczenia związane z wizualizacją. Bardzo dużą satysfakcję daje im możliwość sterowania na oddalony obiekt poprzez klikanie myszką na ekranowe odpowiedniki rzeczywistych elementów sterujących. Ćwiczenia pobudzają wyobraźnię twórczą uczniów i pomagają w przyswojeniu wiedzy związanej z tematem . Umożliwiają kontakt z nowoczesnymi metodami sterowania przemysłowego.

Krzysztof Woźniak
Zespół Szkół Technicznych w Poniatowej


Zaświadczenie online



numer online: 47 gości

reklama