Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
9136
rok szkolny
2011/2012

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Zabawy i ćwiczenia rozwijające i usprawniające perepcję wzrokową i koordynację wzrokowo-ruchową

Percepcja wzrokowa, jest zdolnością do rozpoznawania i rozróżniania bodźców wzrokowych oraz umiejętność ich interpretowania. Rozwój procesu spostrzegania przebiega od globalnego i polisensorycznego do spostrzegania analitycznego. Zmysł wzroku spełnia szczególna rolę w rozwoju procesów poznawczych i w nabywaniu przez dziecko doświadczeń. Stymulowanie rozwoju percepcji wzrokowej zapewnia dziecku możliwość nabywania tych zdolności, których rozwój warunkuje prawidłową naukę czytania i pisania a także liczenia. Często się zdarza, iż pomimo prawidłowego ogólnego rozwoju dziecka, ma ono trudności z opanowaniem nauki w szkole. Przyczyny tych niepowodzeń mogą być różne, jednak mogą także wynikać z zaniedbań w rozwoju funkcji analizatora wzrokowego, co w konsekwencji prowadzi do zaburzeń diagnozowanych w późniejszych latach nauki szkolnej jako: dysleksja, dysgrafia i dysortografia.


REKLAMA

Dlatego też percepcję wzrokową powinniśmy stymulować u wszystkich dzieci aby zminimalizować ryzyko powstawania deficytów rozwojowych.

Rozpoczynając pracę z dzieckiem, należy wprowadzać ćwiczenia, zachowując kolejność następujących kroków:
- całościowe spostrzeganie eksponowanego materiału konkretnego (obrazki, przedmioty),
- wybiorcze postrzeganie materiału konkretnego (z uwzględnieniem czasu ekspozycji),
- całościowe spostrzeganie prezentowanego materiału abstrakcyjnego (symbole graficzne, figury geometryczne)
- analiza i synteza (zdaniowo - wyrazowa, sylabowo - literowa).

Dziecko, którego percepcja wzrokowa w którymś ze swoich aspektów przebiega nieprawidłowo, angażuje zbyt dużo uwagi w proces rozpoznawania kształtów, kontrolowania kolejności znaków itp., przez co obniża się jego koncentracja uwagi na rzeczach istotnych. Ważne jest, więc aby odpowiednio wcześnie zadbać o prawidłowe funkcjonowanie percepcji wzrokowej.

Wybrane zabawy i ćwiczenia rozwijające percepcje wzrokową:

  • Obserwacja (dostrzeganie, wskazywanie, rozpoznawanie i nazywanie)
    - najbliższego otoczenia w różnych okolicznościach
    - czynności wykonywanych przez różne osoby i naśladowanie ich

  • Wyszukiwanie i dobieranie
    - Odszukiwanie w zbiorze obrazków, ilustracji, opisanych słownie.
    - dobieranie jednakowych par przedmiotów, obrazków - gry typu "memory", gra w domino,
    - dobieranie i wyszukiwanie przedmiotów, które do siebie pasują lub tworzą całość
    - składanie figur z części,
    - dzielenie większych elementów na mniejsze a następnie ich scalanie
    - wyszukiwanie i dopasowywanie konturów, cieni do obrazków, łączenie w pary obraz i jego cień
    - wyszukiwanie elementów składowych potrzebnych do ułożenia wzoru,

  • Układanie
    - układanie z wybranych lub wskazanych przez nauczyciela figur geometrycznych - obrazków, układanek, mozaik - wg wzoru lub własnego pomysłu
    - układanie, budowanie, zabawy konstrukcyjne wg wzoru lub polecenia słownego z różnego rodzaju elementów,
    - układanie ciągów rytmicznych, szlaczków wg wzoru i bez,
    - układanie historyjek obrazkowych i słowne przedstawienie ich treści,
    - Układanie obrazków w kolejności w jakiej były one pokazywane
    - długie i krótkie ekspozycje.

  • Porównywanie
    - porównywanie takich samych przedmiotów pod względem różnic i podobieństw,
    - wskazywanie brakujących elementów na obrazku,
    - wyodrębnianie różnic miedzy obrazkami pozornie identycznymi
    - różnicowanie przedmiotów, figur różniących się położeniem, wielkością, kolorem,
    - wyodrębnianie przedmiotów i figury z tła,
    - Zabawy pamięci wzrokowej "co się zmieniło?", "Czego brakuje?",
    - porównywanie liczby elementów,

  • Porządkowanie i grupowanie:
    - grupowanie obiektów przedstawionych na obrazku według przyjętego kryterium, próby samodzielnego określenia przyjętego przez dziecko kryterium,
    - eliminatka - klasyfikowanie przedmiotów, obrazków o podobnej treści oraz eliminowanie z grupy przedmiotów nie pasujących do całości,
    - klasyfikowanie przedmiotów, figur geometrycznych wg jednej lub więcej cech wspólnych,
    - grupowanie materiału abstrakcyjnego wg podanego kryterium (np.: wybierz tylko linie proste)

  • Wyodrębnianie i liczenie
    - wyodrębnianie przedmiotów do policzenia, próby określenia ile ich jest bez liczenia,
    - zabawy tematyczne z liczeniem obiektów,
    - dobieranie przeliczników zastępczych do liczby elementów (np.: weź tyle klocków ile jest lalek),

  • Odwzorowywanie
    - odwzorowywanie i odtwarzanie ułożenia zabawek, przedmiotów i figur, odwzorowywanie graficzne symboli, znaków, szlaczków z wykorzystaniem szablonów i bez, odtwarzanie kształtów przedmiotów, figur, przez łączenie linią punktów, zamalowywanie specjalnie oznaczonych pól,
    - Kolorowanie - wypełnianie konturów.
    - Ciecie i wycinanie nożyczkami.
    - pogrubienie, kalkowanie, rysowanie po śladzie,
    - uzupełnianie niedokończonych rysunków- dorysowywanie brakujących elementów,
    - rysunki tematyczne,
    - dyktanda graficzne, rysowanie na siatce kwadratowej.

  • Ćwiczenia percepcji wzrokowej na materiale literowym
    - wyszukiwanie takich samych liter, sylab, wyrazów w rozsypankach, loteryjkach, układankach, w tle obrazka, w tekście,
    - segregowanie liter wg określonego kryterium,
    - wyszukiwanie wyrazów ukrytych w tabelach literowych,
    - wyszukiwanie ze zbioru różnych sylab wyrazów pozornie podobnych ale nie pąsujących do całości,
    - wyszukiwanie różnic w wyrazach o pozornie podobnym kształcie,
    - układanie liter wg wzoru, na wzorze z różnego rodzaju elementów,
    - domino literowe, sylabowe, wyrazowe,
    - układanie wyrazów z sylab (rozsypani sylabowe),
    - układanie zdań z wyrazów wg wzoru,
    - układanie pociętych na części liter wg wzoru,
    - uzupełnianie brakujących sylab w wyrazie,
    - dobieranie podpisów do obrazków,
    - krzyżówki,
    - rebusy,
    - szukanie krótszych wyrazów w dłuższych.

    Literatura:

  • Frostig M, Horne D: "Wzory i obrazki - Program rozwijający percepcje wzrokową" Warszawa 1986
  • Franczyk A, Krajewska K: "Zabawy i ćwiczenia na cały rok" Kraków 2005

    Sylwia Kraska
    Przedszkole Nr 6
    im.Jasia i Małgosi
    w Sieradzu


  • Zaświadczenie online



    numer online: 129 gości

    reklama