Publikacja nr
9136 |
rok szkolny
2011/2012 |
---|
| |
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Zabawy i ćwiczenia rozwijające i usprawniające perepcję wzrokową i koordynację wzrokowo-ruchową
Percepcja wzrokowa, jest zdolnością do rozpoznawania i rozróżniania bodźców wzrokowych oraz umiejętność ich interpretowania. Rozwój procesu spostrzegania przebiega od globalnego i polisensorycznego do spostrzegania analitycznego. Zmysł wzroku spełnia szczególna rolę w rozwoju procesów poznawczych i w nabywaniu przez dziecko doświadczeń. Stymulowanie rozwoju percepcji wzrokowej zapewnia dziecku możliwość nabywania tych zdolności, których rozwój warunkuje prawidłową naukę czytania i pisania a także liczenia. Często się zdarza, iż pomimo prawidłowego ogólnego rozwoju dziecka, ma ono trudności z opanowaniem nauki w szkole. Przyczyny tych niepowodzeń mogą być różne, jednak mogą także wynikać z zaniedbań w rozwoju funkcji analizatora wzrokowego, co w konsekwencji prowadzi do zaburzeń diagnozowanych w późniejszych latach nauki szkolnej jako: dysleksja, dysgrafia i dysortografia.
REKLAMA
Dlatego też percepcję wzrokową powinniśmy stymulować u wszystkich dzieci aby zminimalizować ryzyko powstawania deficytów rozwojowych.
Rozpoczynając pracę z dzieckiem, należy wprowadzać ćwiczenia, zachowując kolejność następujących kroków:
- całościowe spostrzeganie eksponowanego materiału konkretnego (obrazki, przedmioty),
- wybiorcze postrzeganie materiału konkretnego (z uwzględnieniem czasu ekspozycji),
- całościowe spostrzeganie prezentowanego materiału abstrakcyjnego (symbole graficzne, figury geometryczne)
- analiza i synteza (zdaniowo - wyrazowa, sylabowo - literowa).
Dziecko, którego percepcja wzrokowa w którymś ze swoich aspektów przebiega nieprawidłowo, angażuje zbyt dużo uwagi w proces rozpoznawania kształtów, kontrolowania kolejności znaków itp., przez co obniża się jego koncentracja uwagi na rzeczach istotnych. Ważne jest, więc aby odpowiednio wcześnie zadbać o prawidłowe funkcjonowanie percepcji wzrokowej.
Wybrane zabawy i ćwiczenia rozwijające percepcje wzrokową:
Obserwacja (dostrzeganie, wskazywanie, rozpoznawanie i nazywanie)
- najbliższego otoczenia w różnych okolicznościach
- czynności wykonywanych przez różne osoby i naśladowanie ich
Wyszukiwanie i dobieranie
- Odszukiwanie w zbiorze obrazków, ilustracji, opisanych słownie.
- dobieranie jednakowych par przedmiotów, obrazków - gry typu "memory", gra w domino,
- dobieranie i wyszukiwanie przedmiotów, które do siebie pasują lub tworzą całość
- składanie figur z części,
- dzielenie większych elementów na mniejsze a następnie ich scalanie
- wyszukiwanie i dopasowywanie konturów, cieni do obrazków, łączenie w pary obraz i jego cień
- wyszukiwanie elementów składowych potrzebnych do ułożenia wzoru,
Układanie
- układanie z wybranych lub wskazanych przez nauczyciela figur geometrycznych - obrazków, układanek, mozaik - wg wzoru lub własnego pomysłu
- układanie, budowanie, zabawy konstrukcyjne wg wzoru lub polecenia słownego z różnego rodzaju elementów,
- układanie ciągów rytmicznych, szlaczków wg wzoru i bez,
- układanie historyjek obrazkowych i słowne przedstawienie ich treści,
- Układanie obrazków w kolejności w jakiej były one pokazywane
- długie i krótkie ekspozycje.
Porównywanie
- porównywanie takich samych przedmiotów pod względem różnic i podobieństw,
- wskazywanie brakujących elementów na obrazku,
- wyodrębnianie różnic miedzy obrazkami pozornie identycznymi
- różnicowanie przedmiotów, figur różniących się położeniem, wielkością, kolorem,
- wyodrębnianie przedmiotów i figury z tła,
- Zabawy pamięci wzrokowej "co się zmieniło?", "Czego brakuje?",
- porównywanie liczby elementów,
Porządkowanie i grupowanie:
- grupowanie obiektów przedstawionych na obrazku według przyjętego kryterium, próby samodzielnego określenia przyjętego przez dziecko kryterium,
- eliminatka - klasyfikowanie przedmiotów, obrazków o podobnej treści oraz eliminowanie z grupy przedmiotów nie pasujących do całości,
- klasyfikowanie przedmiotów, figur geometrycznych wg jednej lub więcej cech wspólnych,
- grupowanie materiału abstrakcyjnego wg podanego kryterium (np.: wybierz tylko linie proste)
Wyodrębnianie i liczenie
- wyodrębnianie przedmiotów do policzenia, próby określenia ile ich jest bez liczenia,
- zabawy tematyczne z liczeniem obiektów,
- dobieranie przeliczników zastępczych do liczby elementów (np.: weź tyle klocków ile jest lalek),
Odwzorowywanie
- odwzorowywanie i odtwarzanie ułożenia zabawek, przedmiotów i figur,
odwzorowywanie graficzne symboli, znaków, szlaczków z wykorzystaniem szablonów i bez,
odtwarzanie kształtów przedmiotów, figur, przez łączenie linią punktów, zamalowywanie specjalnie oznaczonych pól,
- Kolorowanie - wypełnianie konturów.
- Ciecie i wycinanie nożyczkami.
- pogrubienie, kalkowanie, rysowanie po śladzie,
- uzupełnianie niedokończonych rysunków- dorysowywanie brakujących elementów,
- rysunki tematyczne,
- dyktanda graficzne, rysowanie na siatce kwadratowej.
Ćwiczenia percepcji wzrokowej na materiale literowym
- wyszukiwanie takich samych liter, sylab, wyrazów w rozsypankach, loteryjkach, układankach, w tle obrazka, w tekście,
- segregowanie liter wg określonego kryterium,
- wyszukiwanie wyrazów ukrytych w tabelach literowych,
- wyszukiwanie ze zbioru różnych sylab wyrazów pozornie podobnych ale nie pąsujących do całości,
- wyszukiwanie różnic w wyrazach o pozornie podobnym kształcie,
- układanie liter wg wzoru, na wzorze z różnego rodzaju elementów,
- domino literowe, sylabowe, wyrazowe,
- układanie wyrazów z sylab (rozsypani sylabowe),
- układanie zdań z wyrazów wg wzoru,
- układanie pociętych na części liter wg wzoru,
- uzupełnianie brakujących sylab w wyrazie,
- dobieranie podpisów do obrazków,
- krzyżówki,
- rebusy,
- szukanie krótszych wyrazów w dłuższych.
Literatura:
Frostig M, Horne D: "Wzory i obrazki - Program rozwijający percepcje wzrokową" Warszawa 1986
Franczyk A, Krajewska K: "Zabawy i ćwiczenia na cały rok" Kraków 2005
Sylwia Kraska
Przedszkole Nr 6
im.Jasia i Małgosi
w Sieradzu
|