Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
9208
rok szkolny
2011/2012

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Bardzo wczesna nauka języków obcych

Języki otwierają drzwi - do przyjaźni, wiedzy, świata. Dzieci uczą się języka obcego szybko w łatwy sposób. Im są młodsze, tym szybciej i naturalniej przyswajają sobie obcą mowę. Wcześnie uczone języka obcego, nie doświadczają oporów i zahamowań związanych z jego używaniem. Dzieci, które uczą się języka obcego od dzieciństwa, mają szerszy światopogląd kulturalny, są bardziej tolerancyjne i otwarte w stosunku do innych ludzi.


REKLAMA

Jeszcze w latach 70-tych, podczas gdy w kilku krajach Europy przeprowadzono programy pilotażowe (Marten, 1995) oraz wiele badań eksperymentalnych nad ich uczestnikami, a znany popularyzator programów obcojęzycznych H.H.Stern opublikował w Language Teaching wraz z A.Weinrib pozytywne wnioski z tego planu (Stern, Weinrib, 1977), towarzyszył temu wydarzeniu mały odzew i brak zainteresowania władz oświatowych.

Obecnie jednak dzięki poparciu krajów członkowskich Unii Europejskiej oraz Rady Europy zagadnienia związane ze zorganizowanym nauczaniem języków obcych dzieci w młodszym wieku szkolnym są coraz częściej poruszane i coraz szerzej rozpatrywane.

Zapowiedź wprowadzenia od 1 września 2008 roku obowiązkowej nauki języka obcego budziło wiele dyskusji i kontrowersji. Zakładano, iż priorytetowym celem powszechnej wczesnej edukacji językowej jest stworzenie jak najlepszych warunków do nauczania języka oraz umożliwienie uczniom w czasie 12-letniego okresu kształcenia - zdobycia umiejętności sprawnego posługiwania się językiem obcym. Nauka języków obcych jest wzbogacającym doświadczeniem dla małych dzieci, w ten sposób wyciągają wiele korzyści płynących z tej niezwykłej przygody.

Jak najwcześniejsze rozpoczęcie nauczania języka zagwarantuje porównywalne efekty przygotowania polskich uczniów z ich europejskimi rówieśnikami. Przyswajanie języków obcych ma ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju małego dziecka. Nowe wzorce dźwiękowe rozwijają zdolność świadomego słuchania, a co za tym idzie wpływa pozytywnie na wzrost świadomości na ich własny język. W taki oto sposób zdobywają umiejętność słuchania, która jest później potrzebna na dalszych szczeblach edukacji.

Dzieci w wieku wczesnoszkolnym posiadają dużą plastyczność neurologiczną mózgu; aparatu artykulacyjnego; łatwość imitacji mowy; otwartość, ciekawość, spontaniczność; niski poziom zahamowań; łatwość posługiwania się mimiką oraz gestem. Wczesna edukacja językowa otwiera umysły dzieci i odsuwa od nich strach przed nauką języków obcych uważaną jako męczącą i trudną. Dzięki obyciu z językiem uczniowie nabywają zdolność przystosowania się do rzeczy obcych kulturowo. Należy zaznaczyć, że wysiłek podjęty z wczesnej nauki języków obcych nigdy nie będzie stracony, mimo że nie będą kontynuowały w szkole nauki tego samego języka. Umiejętności nabyte w tym okresie są bezcenne.

Język obcy - jego nauka jest niezwykle ciekawym i fascynującym wyzwaniem dla dziecka. W obecnych czasach już nawet trzylatki uczą się języka obcego. Co prawda zdajemy sobie sprawę z tego, że dziecko w tym wieku dopiero rozwija swoje kompetencje językowe. Metodą prowadzenia zajęć z języka obcego jest przede wszystkim zabawa, a co za tym idzie sprawianie dziecku przyjemności. Tą drogą zmierzamy do osiągnięcia celu zajęć na etapie wczesnoszkolnym, jakim jest wzbudzenie motywacji do nauki oraz zainteresowania językiem. Niezbędne jest, aby materiały do pracy były ciekawe. Jak dowodzą badania, wczesne nauczanie języków obcych może nawet poprawić niewerbalne zdolności kognitywne, takie jak matematyka.

(...)

Pełna publikacja dostępna bezpośrednio ze stron serwisu:

otwórz (PDF - 107 KB)
lub prawym przyciskiem myszy: Zapisz element docelowy jako...
Do odczytu dokumentu konieczny jest np. program Adobe Reader

Agata Cygan


Zaświadczenie online Certyfikat publikacji



numer online: 156 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: