Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
936
rok szkolny
2003/2004

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Wystawa starej fotografii pt.: "I w odmianach czasu smak jest..."

Publikacja jest scenariuszem wystawy starej fotografii, zorganizowanej przez autorkę w ubiegłym roku szkolnym. Wystawa okazała się strzałem w dziesiątkę i cieszyła się dużym powodzeniem. Uczniowie i nauczyciele z wielką radością oglądali swoje rodzinne fotografie, które wypożyczyli na czas trwania wystawy, podziwiali swoich przodków, odgadywali podobieństwa, zachwycali się dawną modą i wyobrażali sobie jak to kiedyś było... Wystawą zainteresowała się nawet prasa lokalna (Gazeta Wyborcza, Życie Częstochowskie, Głos Hutniczy) oraz historycy Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie ze względu na kilka naprawdę rzadkich eksponatów, które udało się zaprezentować na wystawie.

Temat i tytuł wystawy: Wystawa Starej Fotografii pt.: "I w odmianach czasu smak jest..."

Cele wystawy:

  • poszerzenie wiedzy o historii fotografii,
  • rozwijanie zainteresowań i zdolności poznawczych,
  • budowanie wrażliwości estetycznej,
  • kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się podczas zwiedzania wystawy

    Adresat wystawy: uczniowie, nauczyciele

    Informacje o planowanej wystawie wraz z zaproszeniami powinny znaleźć się w szkolnej gazetce, w pokoju nauczycielskim, na szkolnym korytarzu, warto też osobiście zaprosić Dyrekcję, nauczycieli lub innych gości.

    Temat i założenia wystawy

    Tematem wystawy są stare przede wszystkim rodzinne zdjęcia pochodzące z kolekcji prywatnych. Pierwszym krokiem do zorganizowania wystawy jest zdobycie eksponatów. Możliwości jest wiele - można wypożyczyć fotografie od rodziny i przyjaciół, nauczycieli, a także od uczniów, którzy z pewnością będą chcieli zaprezentować na wystawie swoje rodzinne pamiątki. Tym chętniej będą później oglądać przyniesione przez siebie fotografie i opowiadać kolegom, kogo przedstawiają.

    Jednym z głównych założeń wystawy jest przybliżenie uczniom minionych czasów mód i obyczajów, wprowadzenie ich w klimat dawnych lat, a przede wszystkim rozbudzenie szacunku do przeszłości i jej pamiątek, jakimi niewątpliwie są stare fotografie.

    Eksponaty i ich układ

    Fotografie najlepiej jest oprawić w passe - partout z jasnego kartonu, by podkreślić wyrazistość postaci, wydobyć głębię koloru, a przede wszystkim by zamocować je bez jakichkolwiek uszkodzeń do podłoża. Zgromadzone zdjęcia należy pogrupować na portretowe; okolicznościowe (ślubne, komunijne); grupowe oraz różne, przedstawiające m.in. modele starych samochodów, krajobrazy. Niezależnie od tego podziału proponuję zastosować układ chronologiczny - od najstarszych do najnowszych zdjęć.

    Wszystkie fotografie powinny być wyposażone w opisy zawierające jak najpełniejsze informacje o tym, kogo przedstawia zdjęcie, kiedy i gdzie zostało wykonane, przez jaki zakład fotograficzny. Informacje do opisów najprościej uzyskać od właścicieli zdjęć oraz z rewersów fotografii, gdzie obok pieczęci i sygnatur charakteryzujących dany zakład, często znaleźć można odręcznie pisane daty, nazwiska sfotografowanych postaci, dedykacje, zapiski.

    Zamieszczenie opisów uważam za ważne dlatego, by uczniowie oglądając fotografie wiedzieli o nich jak najwięcej, by przybliżyć im minione czasy, mody, zwyczaje. Dzięki temu zaprezentowany materiał fotograficzny "nabierze życia" i stanie się doskonałym podłożem do lekcji historii.

    Dobrze jest urozmaicić wystawę innymi eksponatami, mnie udało się pożyczyć parę starych aparatów fotograficznych, kilka naczyń na odczynniki, powiększalnik, oryginalne pergaminowe koperty na fotografie z tłoczonymi sygnaturami firm fotograficznych. Wykonałam też kserokopie ozdobnych rewersów fotografii. Myślę, że zdobycie dodatkowych eksponatów zależy w dużym stopniu od naszej pomysłowości, mamy przecież wokół ludzi kochających i gromadzących stare przedmioty, które na czas wystawy chętnie wypożyczą.

    Scenografia

    Wystawienie samych fotografii byłoby monotonne, dlatego warto urządzić pomieszczenie, w którym odbędzie się wystawa w "starym stylu". Tutaj również możemy poratować się własnymi dodatkami lub po prostu poprosić o pomoc uczniów i znajomych w zdobyciu przedmiotów, które pozwolą nam poczuć się jak w minionej epoce. Koronkowe obrusy, cynowy dzbanek, świecznik, stare księgi, pióro, kałamarz czy inne przedmioty, jakie tylko uda nam się zdobyć - wszystko to nada właściwego smaku naszej wystawie, wprowadzi naszych uczniów w atmosferę i klimat dawnych lat.

    Dla bardziej zainteresowanych tematem uczniów warto przygotować łyk dodatkowej wiedzy - plansze przedstawiające historię fotografii od jej początków, a więc od czasów wynalezienia urządzenia camera obscura, przypisywanego Arabom i udoskonalanego przez Leonarda da Vinci, aż do czasów prawie współczesnych. Na planszach można też zaprezentować np. osiągnięcia i postacie najważniejszych wynalazców i uczonych, którzy przyczynili się do rozwoju fotografii lub krótką historię aparatu fotograficznego. Możliwości jest naprawdę wiele, wszystko zależy od naszej inwencji i wizji wystawy.

    Zachęcam wszystkich do korzystania z Internetu, dzięki któremu można znaleźć niezliczoną ilość ciekawostek dotyczących fotografii, wydrukować niezwykłe zdjęcia, a wszystko po to, by bardziej zainteresować uczniów i przyciągnąć ich uwagę. Plansze można powiesić na ścianach tak, by uczniowie mieli do nich swobodny dostęp.

    Dodatkowe eksponaty i plansze, wprowadzone do wystawy pomogą nam złączyć wszystkie elementy w jedną całość artystyczną. Oprawa plastyczna pełni bowiem funkcję propagowania samej wystawy, jej zadaniem jest przyciągnąć widza i zwrócić jego uwagę na właściwą treść wystawy.

    Przebieg wystawy

    Wystawę mogą oglądać uczniowie najlepiej całymi klasami bądź w grupach. Zwiedzanie powinno być połączone z wykładem i pogadanką na temat historii fotografii i zgromadzonych eksponatów, ich pochodzenia i przeznaczenia. Ja najwięcej uwagi postanowiłam poświęcić omówieniu tła historycznego i obyczajowego prezentowanych zdjęć, uznałam bowiem, że "historii" obecnej na fotografiach nie można pominąć. Warto opowiedzieć uczniom jak ważnym wydarzeniem była kiedyś sama wizyta u fotografa, jak uroczysty panował nastrój podczas pozowania do zdjęć w mroku atelier. Postacie na fotografiach są niezwykłe, zwraca uwagę ich staranny ubiór i uczesanie, widać wystudiowane pozy i całą niezwykłość chwili. Warto się nad tym zastanowić choć przez chwilę, teraz, gdy dzisiejsza technika wykonywania zdjęć automatycznymi aparatami uczyniła fotografowanie czynnością zupełnie zwykłą.

    Myślę, że młodzieży spodoba się tematyka wystawy, im więcej przygotujemy informacji, ciekawostek tym bardziej możemy liczyć na większe zainteresowanie ze strony zwiedzających.

    Ewa Idziak
    Zespół Szkół im. Jana Kochanowskiego w Częstochowie


  • Zaświadczenie online



    numer online: 174 gości

    reklama