Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
9694
rok szkolny
2011/2012

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Pedagogizacja rodzicow "Cała Polska czyta dzieciom"

W przedszkolu trudno wyobrazić sobie codzienną pracę bez odwoływania się do literatury dziecięcej. Niestety jak wynika z rozmów z dziećmi nie wszyscy rodzice czytają bajki. Wobec tego chciałabym zachęcić rodziców do współpracy i włączyć się wspólnie do akcji "Cała Polska czyta dzieciom" .

Czytanie to umiejętność, która wspomaga rozwój takich form aktywności małego człowieka jak: myślenie, mówienie, wyobrażenia, przeżywanie i gotowość empatyczną. Jeśli on je zdobędzie, ma szansę pełniej funkcjonować wśród ludzi, a na pewno wzrosną jego szanse edukacyjne. "Czas zerówki" to czas trudny, zazwyczaj określany mozołem nauki czytania. Jednocześnie to czas wielkiej szansy dla dobrej książki. Sprzyja jej ogromna aktywność poznawcza kilkulatka Dziecko ciekawe świata chłonie go, a robi to najpełniej w atmosferze bezpieczeństwa i dobrych relacji emocjonalnych z ludźmi z najbliższego otoczenia, z rodziną, a także "z panią z zerówki". Liczne badania psychologów dowodzą, że dzieci, którym czytanie kojarzy się z czułością mamy lub taty i miłą atmosferą, prawie zawsze chętnie sięgają po książki w dorosłym życiu. Rozwija się u nich nawyk czytania. Ten okres wprowadzania dziecka w świat książek, zaprzyjaźniania z nią, wymaga obecności i pomocy ze strony dorosłych. Ich rola jest tu ogromna.


REKLAMA

Rady, co zrobić, aby lektura stała się dla dziecka prawdziwą przyjemnością:
- Należy wybrać właściwą porę; najlepsza to taka, kiedy maluch się wycisza; tj. po kąpieli, przed snem, przed popołudniowa drzemką,
- Nie wolno zmuszać dziecka do uważnego słuchania, bo przyjemność zamienimy w obowiązek,
- Należy czytać codziennie minimum 20 minut, nawet wtedy, kiedy wydaje się, że dziecko nie słucha, małe dziecko ma ogromna podzielność uwagi,
- Każde dziecko powinno mieć własne książeczki, najlepiej w przeznaczonym na nie, dobrze znanym sobie miejscu, nie musi być ich wiele, za to takie, po które dziecko może sięgnąć, kiedy tylko ma ochotę,
- 5 – 6 latkom należy czytać opowiadania wzbudzające współczucie dla bohaterów, umożliwiające identyfikowanie się z nimi, np. Hans Ch.Andrsen "Baśnie", Alan A.Milne "Kubuś Puchatek“, Julia Duszyńska "Cudaczek – Wyśmiewaczek“, Tove Jansson; seria przygód Muminkow, Carlo Collodi "Pinokio“. Po przeczytaniu dzieciom bajki można zaproponować wymyślenie innego zakończenia bajki – to rozwija twórcze myślenie.
- Jeśli dziecko prosi o wielokrotne czytanie tej samej książki to należy spełniać jego prośby, gdyż powtórki poszerzają słownictwo i pogłębiają rozumienie tekstu.
- Czytając bajkę należy ożywiać akcję poprzez naśladowanie różnych dźwięków, np. szczekanie psa, szum wiatru, pełen emocji głos czyni słuchanie ciekawszym i bardziej zrozumiałym,
- Dzieci rodziców, którzy chętnie czytają, częściej niż inne same sięgają po lekturę,
- Należy uczyć poszanowania książek, pokazać jak odwracać kartki, umieszczać zakładki, odkładać na półkę.


Księgarnia HELION poleca:

Zalety głośnego czytania:
- uczy je uważnego słuchania i rozwija koncentrację,
- poszerza wiedzę i zainteresowania,
- uczy myślenia, pomaga w rozumieniu świata, ludzi i siebie,
- wzbogaca słownictwo,
- wspomaga rozwój emocjonalny, rozwija wrażliwość,
- daje kontakt z doświadczeniami niemożliwymi do zdobycia samemu,
- uczy rozróżniania dobra i zła oraz nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów,
- chroni przed uzależnieniem od telewizji i komputera,
- ułatwia naukę samodzielnego czytania,
- kształtuje nawyk czytania.

Tomasz Ziemiński


Zaświadczenie online Certyfikat publikacji



numer online: 184 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: