Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Badania własne dotyczące stosowania metody czynnościowej w klasach IV-VI
Arykuł przedstawia wyniki badań przeprowadzonych w Szkole Podstawowej w Wierzchowie Człuchowskim na podstawie testów dla klasy IV, V i VI wcześniej opracowanych i przedstawionych przez autorkę (zobacz). Badania te dotyczyły celowości stosowania na lekcjach matematyki nauczania czynnościowego.
Cel badań
Celem moich badań było sprawdzenie efektywności stosowania metody czynnościowej. Ten główny cel nasunął dalsze pytania:
1. Czy metoda czynnościowa sprzyja koncepcji spiralnego toku nauczania ?
2. Na ile uczniowie potrzebują stosowania czynności konkretnych, poprzez wyobrażeniowe do osiągania ujęcia abstrakcyjnego ?
Teren badań i organizacja badań
Badania przeprowadziłam w Szkole Podstawowej, w której pracuję. Badaniami objęłam 28 uczniów klasy IV, 39 uczniów klas V oraz 33 uczniów klas VI. Czas przeznaczony na badania wynosił pełną godzinę lekcyjną. Przeprowadziłam je w atmosferze spokoju, zapewniając każdemu uczniowi samodzielność pracy.
Metody i narzędzia badawcze
Metodą badawczą był pomiar dydaktyczny. Natomiast stosowanym narzędziem były testy, które przygotowałam wcześniej. Były one skonstruowane autorsko z uwzględnieniem wymogów określonych programem nauczania oraz aktualnych rozwiązań metodycznych.
(...)
Wyniki badań i ich analiza...
REKLAMA
Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.
UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.
|
Małgorzata Winiarska
Szkoła Podstawowa w Wierzchowie Człuchowskim