Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
9882
rok szkolny
2012/2013

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Ćwiczenia wspomagające wszechstronny rozwój dziecka z wykorzystaniem gimnastyki mózgu i integracji odruchów wzrokowych i słuchowych

Narastające trudności szkolne dziecka, pojawiająca się zaraz potem niechęć do nauki, brak motywacji do podejmowania pracy szkolnej i domowej oraz brak wiary i motywacji do pokonywania trudności. Kwestie te coraz częściej spędzają sen z powiek zatroskanym rodzicom. Konieczność spędzania w pracy wielu godzin, a co za tym idzie brak czasu, nieumiejętność pomocy dziecku, zagubienie w natłoku obowiązków, to realia towarzyszące niejednemu ze zgłaszających się do poradni psychologiczno-pedagogicznej rodzicom. Wielu z nich chciało by spędzić ze swoją pociechą więcej czasu i wspomóc dziecko, lepiej przygotowując je do funkcjonowania szkolnego.

Jedną ze skuteczniejszych form pracy z uczniem jest, wspomaganie poprzez zabawę, ćwiczenia mające formę ukierunkowanej aktywności ruchowej. Taką formą pomocy dziecku są miedzy innymi ćwiczenia z zakresu Kinezjologii Edukacyjnej, zwanej Gimnastyką Mózgu oraz ćwiczenia z zakresu Integracji Odruchów Wzrokowych i Słuchowych. W formie terapeutycznej powyższe zajęcia prowadzone są systematycznie w brzeskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.


REKLAMA

Gimnastyka Mózgu jest formą pracy z ciałem, zasadzającą się na nieskomplikowanych układach aktywności fizycznej, ćwiczeniach gimnastycznych możliwych do wykonania przez dzieci i dorosłych. Proste ruchy ciała wykonane zgodnie z instrukcją, powtarzane systematycznie-najlepiej codziennie, po kilka/kilkanaście minut mogą przynieść zauważalne rezultaty. Kinezjologia edukacyjna to program mający na celu poprawę funkcjonowania mózgu, współpracy obu półkul mózgowych, poprawę koncentracji uwagi, wyciszenie emocji, zrelaksowanie ciała, a co za tym idzie polepszenie efektów edukacyjnych ucznia. Wspomniany wcześniej program Integracji Odruchów Wzrokowych i Słuchowych ma na celu poprawę funkcjonowania percepcji wzrokowej i słuchowej, a uszy i oczy są naszymi oknami na świat, stąd pochodzi najwięcej doświadczeń i informacji docierających do świadomości i pozostawiający ślad. Wspomaganie dojrzewania obu układów może wpływać pozytywnie na jakość czytania i pisania. Ułatwia rozwój widzenia obuocznego, płynnej pracy oczu, stymuluje koncentrację uwagi, jest pomocny w poprawie techniki czytania. Stymulacja układu słuchowego wspomaga koncentracje na komunikatach werbalnych, stąd dziecko lepiej zapamiętuje treści usłyszane na lekcji, jest bardziej wnikliwe w pracy.

Kinezjologia Edukacyjna i Integracja Odruchów Wzrokowych i Słuchowych jest z powodzeniem stosowana u osób:

  • z dysleksją rozwojową i innymi trudnościami w uczeniu się,
  • z ADHD,
  • opóźnieniami i dysharmoniami rozwojowymi,
  • autyzmem i zespołem Aspergera,
  • z pobudzeniem emocjonalnym, napięciem ruchowym,
  • z nerwicą, lękami itp.

    Wybrane ćwiczenia do wykorzystania w domu, podróży....

    Konieczne jest picie czystej, niegazowanej wody niezbędnej do prawidłowego rozwoju dróg nerwowych w procesie uczenia się.


    Księgarnia HELION poleca:

    1. RUCHY NAPRZEMIENNE- 5 minut, dosyć wolne tempo, na stojąco i na leżąco. Podnosimy lewą dłoń i dotykamy prawego ucha, zmiana: prawa dłoń-lewe ucho, lewa dłoń-prawe kolano, zmiana: prawa dłoń-lewe kolano, lewy łokieć dotyka prawego kolana, zmiana: prawy łokieć dotyka lewego kolana, prawa dłoń dotyka lewej pięty, zmian: lewa dłoń dotyka prawej pięty. Potem sami wymyślamy inne układy ruchów naprzemiennych.

    2. RYSOWANIE OBURĄCZ w powietrzu, potem na kartonie, nie spieszymy się. Rysujemy w powietrzu na niewidzialnej planszy, wyobraźmy sobie naprzeciwko naszych oczu linię pionową dzielącą przestrzeń na prawą i lewą stroną, teraz jak odbicia lustrzane rysujemy obiema rękami w powietrzu dowolne kształty, najłatwiej zacząć od choinki, bałwanka, wazonu, gdyż mają proste osie symetrii pionowej. Takie samo ćwiczenie wykonujemy na kartonie, rysujemy linię pionową i obiema rękami jednocześnie rysujemy kształty symetryczne/odbicia lustrzane wzdłuż osi.

    3. KAPTUREK MYŚLICIELA: powoli, 5 minut, aż uszy się zaróżowią. Chwytamy małżowinę uszną chwytem szczypcowym, palcem wskazującym i kciukiem, staramy się masować krawędź małżowiny, w miejscu gdzie jest zawinięta. Masujemy tak jakbyśmy chcieli odwinąć krawędź ucha, od góry do dołu, w miękkim miejscu, na dole ucha kończymy. Zaczynami znowu od góry.

    4. WODZENIA OCZAMI: wolno. Rodzic bierze do ręki czarny długopis, kredką lub mazak. Dziecko stara się nieprzerwanie śledzić wzrokiem przedmiot, który rodzic porusza przez jego oczami: w pionie, poziomie, po okręgu, zbliża do nosa dziecka i oddala od niego (blisko-daleko). Przedmiot trzymamy około 40 cm. od buzi dziecka. Obiekt nieruchomy przed oczami dziecka, dziecko porusza głową w lewą i prawą stronę starając się nie spuścić z oczu przedmiotu.

    5. PRZYSSAWKI: powtarzamy, 3-4 razy. Rodzi stojąc za siedzącym dzieckiem przykłada, najlepiej wilgotne dłonie do uszu dziecka jak przyssawki, tworzy się podciśnienie. Oderwij energicznie ręce, dziecko powinno usłyszeć łagodny trzask

    Wszystkie proponowane ćwiczenia można traktować jako ciekawe urozmaicenie czasu wolnego spędzanego wspólnie z dzieckiem, najlepiej jednak aby stały się one codziennym rytuałem. Z pewnością nie zaszkodzą, a przy systematycznym powtarzaniu przyniosą efekty szkolne. Spędzonego razem czasu, ze śmiechem i ruchem nikt nam nie zabierze.

    Anna Paziuk-Figura
    Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
    w Brzegu


  • Zaświadczenie online Certyfikat publikacji



    numer online: 161 gości

    reklama

    Księgarnia HELION poleca: