Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
9950
rok szkolny
2012/2013

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Leśne przemiany

Program "Leśne przemiany" powstał w oparciu o autorskie warsztaty pracy z młodzieżą, dziećmi oraz seniorami. Przeniesienie pracy twórczej w leśną otulinę jest prowokacją do poznania rodzimej natury, kształtowania uzdolnień plastycznych, kreatywnego myślenia oraz stosowania postawy proekologicznej. Program ma otwartą strukturę ze względy na ciągły proces ewaluacji. Przeznaczony dla grup zbliżonych metrykalnie i zespołów rodzinnych. Stanowi ważną cześć edukacji i uzupełnienie wiedzy z zakresu sztuki i wiedzy przyrodniczej. Kształtuje postawy i poszerza świadomość na temat otaczającej nas natury, dlatego ważnym czynnikiem kształtującym efekty pracy jest środowisko czyli dostępność terenów leśnych. Obcowanie ze sztuką w takich warunkach sprzyja relacjom otwartości, budowaniu więzi społecznych i pozytywnie wpływa na rozwijanie zdolności manualnych.

Publikacja do pobrania bezpośrednio ze stron serwisu:

pobierz (ZIP)
Program WinZip 8.0 dostępny w Pomocy

Przykładowe relacje z realizacji programu:

Chusty dzielnicy Wilda

Po letniej przerwie do świetlicy socjoterapeutycznej PŁOMYCZEK w Poznaniu powróciły Fraktale w dojrzałej formie. Po etapie wdrożeniowym, nastąpiła ewaluacja. Prezentowany warsztat odnosi się bezpośrednio do zastanego wzornictwa uchwyconego w detalach architektonicznych dzielnicy.

Po letniej przerwie do świetlicy socjoterapeutycznej PŁOMYCZEK w Poznaniu powróciły Fraktale (Więcej tutaj) w dojrzałej formie. Po etapie wdrożeniowym, nastąpiła ewaluacja. Prezentowany warsztat odnosi się bezpośrednio do zastanego wzornictwa uchwyconego w detalach architektonicznych dzielnicy.
Wykończenia kamienic często o sztukateryjnym, finezyjnym kanonie stanowiły elementy kompozycyjne w wykonywanym przez uczestników ćwiczeniu. Opracowanie początkowo graficzne, posłużenie się konturem to przeniesienie zredukowanych układów na materiał. Wybrane do tego celu zostały dekoracje z budynków z ulicy Przemysłowej, Wierzbięcic, Placu Marii Curie-Skłodowskiej oraz okolic Rynku Wildeckiego. Zadaniem dzieci stało się zadanie twórcze odnoszące się wykonania efektownej chusty noszącej w swoim układzie właśnie takie detale.

Etapy pracy składały się wykrojenia z płótna określonej formy, szablonu: zaproponowano chustę i apaszkę. Naniesienia rysunkiem konturowym w czerni krawędzi, pokrycia wybranymi kolorami powierzchni. Zastosowania klocków barwiących z wykorzystaniem farby akrylowej w esowatych, wolutowych, gotowych niewielkich wzorników, służących jako stemple. Technika klockowa przypomina drukowanie materiału poprzez dociskanie powierzchni tkaniny do wierzchu wzornika. Dopełnienia kompozycji w wybranych motywach farbą dekoracyjną, konturową o zabarwieniu brązu, czerni, złota.
Pracy towarzyszył ogląd zdjęć i wcześniejszy spacer po dzielnicy w celu wyszukania interesujących partii architektury i zdobnictwa miejskiego.

Wilda to bardzo zróżnicowana poznańska dzielnica, której zabudowa pochodzi z różnych epok. Przewarza zabudowa przemysłowa ze względu na zlokalizowane tam Zakłady im. Hipolita Cegielskiego oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego. Pozostało też wiele śladów po bamberskich osadnikach. Charakterystyczne są projekty architekta Josepha Leimbacha oraz sztukaterie rzeźbiarza Jana Raczyborskiego często o symbolicznym zabarwieniu.

ilustracja

ilustracja

ilustracja

Kalkografie

Warsztat artysty zawiera wiele technik i materiałów. Jedną z nich jest technika "kalkowania" poprzez kalkę drukarską. Mamy do czynienia z odbitką, czasami gotową kompozycją szablonową w połączeniu z papierem lub innym medium. Jeszcze tylko troszeczkę inwencji twórczej a można prowokować i zestawiać obrazy graficzne, rysunkowe, plamy, linie. Całe bogactwo proponowanego asortymentu.

Po pierwsze ODCISK - czyli to co kryje się pod powierzchnią prowokujemy do uzewnętrznienia w odbiciu graficznym w postaci czarnego oddruku. Należy ułożyć na proponowanym wzorze kalkę z warstwą farby skierowaną na materiał i za pomocą np.: wałka, patyczka, lub poprzez zarysowanie lub odciśnięcie gorącą powierzchnią (żelazko) uwiecznić wizerunek. Ważne aby pracować na miękkim podłożu, pod kartkę szykujemy kocyk lub przy mniejszych formatach owiniętą materiałem deseczkę.

Po drugie WZÓR - czyli idea naszej kompozycji. Pochodzenia naturalnego, doskonale nadają się liście, małe kamienie, pióra oraz wytworzone przez człowieka: monety, sznurki lub materiały o fakturowej powierzchni, która w druku przybiera interesujące kształty. Dla wprawionego kakografia, metodą prób i błędów nie ma trudności w łączeniu technik i materiałów, wpływa to urozmaicenie imaginacji.

Po trzecie TECHNIKA - czyli odbicie za pomocą kalki na kartonie. Partie graficzne to formy plam - uzyskane z odprasowania dużej powierzchni dociętych nożycami bądź oderwanymi ręczne, kalkę można formować niczym orgiami, zwijać, supłać, ciąć. Ciekawym zestawieniem jest rysunek odręczny wykonywany narzędziem po stronie kalki przylegającej do papieru możemy uzyskać dwa obrazy równocześnie: odbity i wyrysowany na bibule kalki. Co ważne oba można dalej poddawać obróbce i łączyć z innymi technikami. Technika ta ma coś z tajemniczości, twórczej wędrówki gdyż nie jesteśmy do końca w stanie przewidzieć jej końcowego rezultatu. Praca termiczna i ręczna to ciekawe zestawienie, które rozwija niewątpliwie wyobraźnię.
Od inwencji twórcy zależy jej wygląd końcowy medium. Ćwiczenia w tej technice są niebanalne, zatem wykorzystywanie elementów poddawanych odbijaniu jest ogromne. Przy przeprasowywaniu poszczególnych partii zaleca się przekładanie, podkładanie gazety aby nie zabrudzić w niezamierzonych partiach tworzonego druku.

Na koniec otrzymujemy DRUK - jest on strukturalny w zależności od użytego materiału. Wybrana faktura "zastąpiona" zostaje strukturą. Metody pracy za pomocą tej techniki są nieograniczone, ma ona znaczenie nie tylko w kształtowaniu wyobraźni ale i w procesie arteterapeutycznym odgrywa znaczenie kolosalne, zwłaszcza przy stwarzaniu wypowiedzi dotyczących określania własnej osoby, miejsca i sytuacji.

To technika graficzna tak samo istotna jak stemplowanie czy drukowanie, monotypia i inne. Pozwala na stworzenie wypowiedzi artystycznej za pomocą indywidualnej kreacji co przy pracy z dziećmi ma kluczowe znaczenie. Odkrywanie swojego świata następuje w sposób niecodzienny, ciekawy. Połączenie tej techniki z ażurem, wycinanką, reliefem jest prowokacją do spotkania ze sztuką.

ilustracja

ilustracja

ilustracja

Warsztaty plastyczne w regionie Kozła

Łąka może stać się inspiracją do poznawania i stwarzania rzeczy pięknych. Dwudniowy warsztat plastyczny prowadzony przez Julię Kaczmarczyk-Piotrowską odbył się w takich warunkach. Region Kozła należy do malowniczych zakątków na pograniczu województwa wielkopolskiego i lubuskiego. Plener stwarza wiele pozytywnych relacji, zwłaszcza kiedy adresatami zajęć są najmłodsi. Atmosfera gospodarstwa agroturystycznego powoduje otwarcie się, relaks i przeżywanie rzeczywistości materialnej.

Łąka może stać się inspiracją do poznawania i stwarzania rzeczy pięknych. Dwudniowy warsztat plastyczny prowadzony przez Julię Kaczmarczyk-Piotrowską odbył się w takich warunkach. Region Kozła należy do malowniczych zakątków na pograniczu województwa wielkopolskiego i lubuskiego. Plener stwarza wiele pozytywnych relacji, zwłaszcza kiedy adresatami zajęć są najmłodsi. Atmosfera gospodarstwa agroturystycznego powoduje otwarcie się, relaks i przeżywanie rzeczywistości materialnej. Dominowała tematyka wiejska powiązana z przyrodą: okazuje się, że to co pospolite i w zasięgu ręki, staje się motywem przewodnim tworzonej pracy: stokrotka, łąkowe i leśne byliny: jaskry, jasieńce, bodziszki, rdesty, maki, rzeżuszniki posiadają swój czar. Taki skrawek natury można zabrać do domu, dzieci stworzyły barwne, gliniane kafle kuchenne w formie zawieszek. Część edukacyjna projektu odbyła się w plenerze, natomiast praktyczna w dziecińcu, wśród kwiatów i drzew. Pojęcie struktury, faktury, skali stało się bliskie poprzez aranżacje plenerowe i gospodarcze. W pracach dominują formy kwiatowe ale i różne formy kwiatostanów: kłosy, grona, wiechy, koszyczki i inne: np. typy owoców. Kolory to odbicie barw lata: żółcie, ugry, fiolety, czerwienie, zielenie.

ilustracja

ilustracja

ilustracja

O autorze:

Julia KP (Julia Kaczmarczyk-Piotrowska). Absolwentka Liceum Plastycznego im. Piotra Potworowskiego oraz Akademii Sztuk Pięknych Wydziału Edukacji Artystycznej w Poznaniu. Dyplom z wyróżnieniem w zakresie sztuk plastycznych w zakresie pedagogiki sztuki w Pracowni Rzeźby w 2003 roku u prof. Jacka Jagielskiego i praca magisterska pod kierunkiem prof. dr hab. Jolanty Dąbkowskiej-Zydroń. Praktyka pedagogiczna w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych. Ukończyła studia podyplomowe w zakresie projektowania graficznego.
Swoje prace zaprezentowała na 15 wystawach indywidualnych i 36 zbiorowych. Pedagog, wykładowca autorka wielu wystaw prac dziecięcych. Kurator wystaw o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadziła zajęcia terapeutyczne według opracowanej przez siebie metody (PKPS - Polski Komitet Pomocy Społecznej, MOPR - Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie). Realizowała projekty dla: Muzeum Narodowego w Poznaniu, Urzędu Marszłkowskiego Województwa Wielkopolskiego, Powiatu Poznańskiego i innych.
Jest autorką płaskorzeźb pt.:"Anioł" w siedzibie STiSK przy KWP w Poznaniu oraz realizacji plenerowej w Hoteliku Rozmaitości i Biblioteki Publicznej (Murowana Goślina), jako pokłosia 4,5 i 6 Międzynarodowego Pleneru Rzeźbiarskiego. Wystawiała swoje prace we Francji - Yvetot oraz Niemczech - Bocholt. Od 2006-09 pełniła jako Członek Zarządu funkcję sekretarza Związku Artystów Rzeźbiarzy Oddział Wielkopolski. Od 2010 jako Członek Zarządu WZAR (Wielkopolski Związek Artystów Rzeźbiarzy), współpracuje z mediami. W 2012 została wybrana Wice prezesem WZAR. Od 2011 Członek Zarządu Grupy Artystycznej Forum Gminy Komorniki. Jest Członkiem Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności. W chwili obecnej twórca i kurator niezależny.
Laureatka VIII Salonu Wielkopolskiego, stypendystka Marszałka Województwa Wielkopolskiego za projekt: "Formy Fraktalne" (ISBN 978-83-7597-156-9).
Autorka okolicznościowych, limitowanych rysunków dla Akademii Ekonomicznej w Poznaniu z okazji 20 lecia Katedry Znormalizowanych Systemów Zarządzania. Realizuje takie projekty artystyczne jak: Formy fraktalne, program uzyskał rekomendacje Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu profesor Danuty Mączak oraz Department of Psychology, Raffles College of Higher Education dr n hum. Dariusza Piotra Skowrońskiego w Singapurze.
Autorka felietonów o sztuce. Twórca projektów artystyczno-edukacyjnych i arteterapeutycznych; "Formy Fraktalne", "Widzę, Patrzę, Czuję", "Ogrody sztuki", "Obrazy Wielkopolski", "Leśne Przemiany", metody pracy zwanej ITERACJĄ. Zainteresowania o kierunku artystycznymi fascynacja botaniką. Projektantka i wykonawca statuetek okolicznościowych (XII Powiatowe Kolędowanie w Buku).
Julia KP realizowała autorski program z zakresu historii architektury wnętrz dla ROE Regionalnego Ośrodka Edukacji z uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań dotyczących wzornictwa. Prowadzi alternatywne warsztaty twórcze skierowane dla dzieci i dorosłych. Udziela się animując kulturę w podpoznańskich Komornikach gdzie prowadzi pracownię plastyczną i Galerię PIWNICA oraz współpracuje z Galerią Orbita w Poznaniu.

Strona internetowa: www.juliakp.pl

Pełna, bogato ilustrowana publikacja...

Publikacja dostępna na naszej płycie CD
Płyta kompaktowa
serwisu Publikacje edukacyjne

Julia Kaczmarczyk-Piotrowska


Zaświadczenie online Certyfikat publikacji



numer online: 52 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: