W poniższej publikacji zostanie przedstawiona karta pracy oraz scenariusz lekcji, który może być wykorzystany przez nauczycieli podczas omawiania lektury „Dzieci z Bullerbyn” z uczniami. Zaprezentowane zadania i aktywności pozwolą na dogłębne zrozumienie treści książki oraz rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem i analizy tekstu.
Karta pracy
1. Stworzenie mapy myślowej „Bohaterowie lektury „Dzieci z Bullerbyn”
Uczniowie wspólnie z nauczycielem tworzą mapę myślową przedstawiającą bohaterów lektury „Dzieci z Bullerbyn”. Nauczyciel wspomaga uczniów w procesie twórczym i pomaga im zidentyfikować główne postacie oraz ich cechy charakterystyczne.
Główne postacie:
- Lisa – odważna, pomysłowa dziewczynka, która często bierze inicjatywę w zabawach.
- Bosse – starszy brat Lisy, dowcipny i charyzmatyczny chłopiec, którego wszyscy lubią.
- Lasse – młodszy brat Lisy, często śledzi starsze dzieci, jest ciekawski i zdolny.
- Britta – dziewczynka o jasnych włosach, odpowiedzialna i troskliwa siostra Anny.
- Anna – siostra Britty, śmiała i towarzyska dziewczynka, która lubi spędzać czas z innymi dziećmi.
- Olle – starszy brat Kerstin, chłopiec, który lubi przygody i sport.
- Kerstin – najmłodsza dziewczynka w Bullerbyn, słodka i niewinna, która uczy się od starszych dzieci.
Rodziny:
- Rodzina Lisy, Bosse i Lasse.
- Rodzina Britty, Anny i Olle.
- Rodzina Kerstin.
Miejsca:
- Bullerbyn – wieś, w której mieszkają dzieci.
- Dom Lisy, Bosse i Lasse – jeden z trzech domów w Bullerbyn.
- Dom Britty, Anny i Olle – drugi z trzech domów w Bullerbyn.
- Dom Kerstin – trzeci z trzech domów w Bullerbyn.
- Szkoła – miejsce, do którego uczęszczają dzieci z Bullerbyn.
Przygody i zabawy:
- Zabawy na podwórku.
- Wyprawy do lasu.
- Pomoc dorosłym w pracach domowych i na roli.
- Zabawy na łące.
- Święta i uroczystości rodzinne.
Nauczyciel może zachęcić uczniów do dodawania szczegółów do mapy myślowej, takich jak ulubione zabawy bohaterów, ich zwierzęta czy charakterystyczne przedmioty związane z postaciami. Wspólna praca nad mapą myślową pozwoli uczniom lepiej zrozumieć i zapamiętać bohaterów oraz fabułę lektury.
Przeczytaj również: Czytanie ze zrozumieniem – ćwiczenia i wskazówki
2. Zabawa „Prawda – fałsz”
Nauczyciel przygotowuje zestaw stwierdzeń dotyczących treści książki. Uczniowie mają za zadanie ustalić, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe. Zabawa może być przeprowadzona w formie gry, w której uczniowie zdobywają punkty za poprawne odpowiedzi.
Stwierdzenia z odpowiedzią „Prawda” | Stwierdzenia z odpowiedzią „Fałsz” |
---|---|
W Bullerbyn mieszka sześcioro dzieci. | Wszystkie dzieci z Bullerbyn są rodzeństwem. |
Lisa, Bosse i Lasse to rodzeństwo. | Bullerbyn to duże miasto. |
Książka opowiada o codziennym życiu dzieci z Bullerbyn. | Olle jest najstarszym chłopcem w Bullerbyn. |
Autorką „Dzieci z Bullerbyn” jest Astrid Lindgren. | Dzieci z Bullerbyn nigdy nie opuszczają swojej wioski. |
Olle jest bratem Britty i Anny. | Książka „Dzieci z Bullerbyn” została napisana przez Jana Brzechwę. |
Dzieci z Bullerbyn często spędzają czas na zabawach i przygodach. | Akcja książki rozgrywa się w Polsce. |
Kerstin to najmłodsza dziewczynka w Bullerbyn. | W Bullerbyn mieszka tylko jedna rodzina. |
Dzieci z Bullerbyn uczęszczają do szkoły w pobliskiej wsi. | Dzieci z Bullerbyn nie uczęszczają do szkoły. |
Akcja książki rozgrywa się w Szwecji. | Wszystkie dzieci z Bullerbyn mają takie same cechy charakteru. |
Dzieci z Bullerbyn pomagają dorosłym w pracach domowych i na roli. | Lasse jest najmłodszym chłopcem w Bullerbyn. |
3. Praca w grupach: tworzenie portretów dzieci z Bullerbyn
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa otrzymuje opis jednego z dzieci z Bullerbyn. Uczniowie mają za zadanie przygotować portret swojego bohatera, uwzględniając zarówno jego wygląd, jak i cechy charakteru.
4. Praca samodzielna
Na zakończenie zajęć uczniowie indywidualnie wybierają jedno z dzieci z Bullerbyn i opisują krótką scenkę, w której ich wybrany bohater odgrywa główną rolę. Scenka powinna odzwierciedlać cechy charakterystyczne postaci oraz nawiązywać do treści lektury.
Cele i środki dydaktyczne
Cel ogólny:
- Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
- Kształtowanie postaw wartościujących, na podstawie przykładów z życia bohaterów książki.
- Pogłębianie wiedzy na temat życia na wsi oraz dawnych tradycji i obyczajów.
Cele szczegółowe:
- Uczeń potrafi odtworzyć fabułę książki „Dzieci z Bullerbyn”.
- Uczeń zna głównych bohaterów książki i potrafi opisać ich cechy charakteru.
- Uczeń potrafi przeprowadzić analizę wybranych fragmentów tekstu.
- Książka „Dzieci z Bullerbyn” autorstwa Astrid Lindgren.
- Karty pracy dla uczniów.
- Tablica interaktywna lub projektor multimedialny.
- Kolorowe pisaki, flamastry lub kredki.
Scenariusz lekcji
- Wstęp
- Nauczyciel wprowadza temat lekcji i przedstawia cel zajęć.
- Nauczyciel pyta uczniów, czy znają książkę „Dzieci z Bullerbyn” i prosi o krótkie przedstawienie fabuły.
- Omówienie książki
- Nauczyciel czyta wybrane fragmenty książki, zachęcając uczniów do wspólnego odczytywania.
- Następnie nauczyciel zadaje pytania kontrolne dotyczące fabuły i bohaterów, aby sprawdzić stopień zrozumienia tekstu.
- Praca z kartami pracy
- Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, które zawierają zadania związane z analizą tekstu oraz twórczym podejściem do tematyki książki (np. opisanie swojego idealnego dnia na wsi, napisanie listu do jednego z bohaterów).
- Uczniowie indywidualnie pracują nad kartami pracy.
- Nauczyciel chodzi po klasie i udziela pomocy uczniom w razie potrzeby.
- Omówienie wyników pracy
- Nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie swoich odpowiedzi i wybranych zadań z kart pracy.
- Wspólnie z uczniami omawiają poprawność odpowiedzi oraz analizują wybrane fragmenty tekstu.
- Dyskusja na temat wartości przedstawionych w książce
- Nauczyciel prowadzi dyskusję z uczniami na temat wartości i postaw, które można zaobserwować u bohaterów „Dzieci z Bullerbyn”. Przykłady to przyjaźń, pomoc innym, szacunek dla przyrody i zwierząt, pracowitość.
- Uczniowie są zachęcani do wyrażania swoich opinii i dzielenia się swoimi przemyśleniami na temat tego, co uważają za ważne wartości w życiu.
- Praca plastyczna
- Nauczyciel proponuje uczniom stworzenie ilustracji do książki „Dzieci z Bullerbyn” – może to być portret jednego z bohaterów, scena z życia wsi lub dowolne inne wyobrażenie związane z lekturą.
- Uczniowie otrzymują kredki, flamastry lub farby, a następnie indywidualnie tworzą własne prace plastyczne.
- Prezentacja prac plastycznych
- Nauczyciel zachęca uczniów do pokazania swoich prac kolegom i koleżankom oraz opowiedzenia o tym, co przedstawiają.
- Wszystkie prace są wywieszane na tablicy lub ścianie, aby stworzyć wspólną galerię sztuki inspirowaną „Dziećmi z Bullerbyn”.
- Zadanie domowe
- Nauczyciel informuje uczniów o zadaniu domowym, które ma na celu dalsze rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem i analizy tekstu. Przykładowe zadania: napisanie krótkiego opowiadania na podstawie jednego z wątków z książki, stworzenie własnego planu dnia na wsi, analiza wybranego fragmentu lektury pod kątem wartości i uczuć bohaterów.
- Podsumowanie i zakończenie lekcji
- Nauczyciel raz jeszcze przypomina główne cele lekcji, podkreślając znaczenie czytania dla rozwoju umiejętności językowych oraz wartość poznawania literatury dziecięcej.
- Nauczyciel dziękuje uczniom za aktywny udział w lekcji i życzy im przyjemnego dalszego odkrywania świata „Dzieci z Bullerbyn” oraz innych książek.