Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to nieodłączny element edukacji dzieci z różnymi trudnościami w nauce. Dzięki nim możliwe jest dostosowanie procesu nauczania do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia. W artykule przedstawiamy przykładowe konspekty zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, którego celem jest wsparcie rozwoju umiejętności czytelniczych u dzieci z dysleksją.
Konspekt „Wsparcie rozwoju umiejętności czytelniczych u dzieci z dysleksją”
Cel ogólny i czas
- Cel ogólny: Rozwój umiejętności czytelniczych u dzieci z dysleksją.
- Czas: 45 minut.
Cele szczegółowe
- Poprawa płynności czytania.
- Rozwój umiejętności rozumienia przeczytanego tekstu.
- Ćwiczenie koncentracji i uwagi podczas czytania.
- Podniesienie pewności siebie ucznia podczas czytania na głos.
Metody i forma pracy
- Metody: praca z tekstem, ćwiczenia ortograficzne, ćwiczenia na koncentrację.
- Forma pracy: indywidualna, praca w parach, praca w grupie.
Pomoce dydaktyczne
- Książki dostosowane do wieku i poziomu czytelniczego ucznia.
- Materiały do ćwiczeń ortograficznych.
- Karty pracy z zadaniami na koncentrację.
Przebieg
- Wprowadzenie: krótkie omówienie celów zajęć, przypomnienie zasad pracy na lekcji.
- Ćwiczenia wprowadzające: krótkie ćwiczenia na koncentrację i uwagę.
- Praca z tekstem: czytanie na głos, omówienie trudnych słów i zwrotów, dyskusja na temat przeczytanego tekstu.
- Ćwiczenia ortograficzne: praca z materiałami do ćwiczeń ortograficznych.
- Podsumowanie: omówienie efektów pracy, ustalenie planu na kolejne zajęcia.
Pamiętajmy, że każdy konspekt zajęć powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia. Dlatego też, przedstawiony powyżej konspekt jest tylko przykładem, który może być modyfikowany i dostosowywany do konkretnych warunków i sytuacji.
Konspekt „Matematyka na wyciągnięcie ręki: Metody korekcyjne dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się”
Cel ogólny i czas
- Cel ogólny: Wzmocnienie umiejętności matematycznych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się poprzez zastosowanie metod korekcyjnych.
- Czas: 45 minut
Cele szczegółowe
- Uczeń będzie potrafił rozpoznawać i nazywać podstawowe figury geometryczne.
- Uczeń będzie potrafił porównywać wielkości liczb naturalnych.
- Uczeń będzie potrafił rozumieć i stosować podstawowe działania matematyczne (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie).
- Uczeń będzie potrafił rozwiązywać proste zadania tekstowe związane z sytuacjami życiowymi.
Metody i forma pracy
- Metody: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca z tablicą multimedialną, praca z materiałami manipulacyjnymi.
- Forma pracy: zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, ćwiczenia praktyczne, gry dydaktyczne, dyskusje, analiza i synteza.
Pomoce dydaktyczne
- Tablica multimedialna
- Materiały manipulacyjne (klocki, liczydło, karty z liczbami)
- Zeszyt ćwiczeń
- Karty pracy
- Gry dydaktyczne
Przebieg
- Wprowadzenie: Omówienie celów zajęć, przedstawienie materiałów i narzędzi pracy.
- Ćwiczenia praktyczne: Praca z materiałami manipulacyjnymi, ćwiczenia z rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych, porównywanie wielkości liczb, wykonywanie podstawowych działań matematycznych.
- Gry dydaktyczne: Gry związane z rozwiązywaniem zadań tekstowych, ćwiczenia związane z sytuacjami życiowymi.
- Dyskusja: Omówienie trudności napotkanych podczas zajęć, wymiana doświadczeń, analiza i synteza wyników pracy.
- Podsumowanie: Omówienie efektów zajęć, ustalenie planu pracy na kolejne spotkanie, ewaluacja postępów uczniów.
Konspekt „Gry i zabawy edukacyjne wspierające rozwój dzieci z trudnościami w koncentracji uwagi”
Cel ogólny i czas
- Cel ogólny: Wspieranie rozwoju dzieci z trudnościami w koncentracji uwagi poprzez angażowanie ich w różnorodne gry i zabawy edukacyjne.
- Czas: 45 minut
Cele szczegółowe
- Stymulowanie koncentracji uwagi poprzez uczestnictwo w różnych formach aktywności.
- Rozwijanie umiejętności współpracy i komunikacji w grupie.
- Wzmacnianie motywacji do nauki i osiągania sukcesów edukacyjnych.
- Poszerzanie wiedzy na temat strategii radzenia sobie z trudnościami w koncentracji uwagi.
Metody i forma pracy
- Metody: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, dyskusja, prezentacja, analiza, synteza, obserwacja, eksperyment, gry i zabawy edukacyjne.
- Forma pracy: zajęcia warsztatowe, ćwiczenia praktyczne, zajęcia integracyjne.
Pomoce dydaktyczne
- Karty pracy z zadaniami i ćwiczeniami związanymi z koncentracją uwagi.
- Materiały do gier i zabaw edukacyjnych (np. puzzle, klocki, gry planszowe).
- Tablica, flipchart lub ekran do prezentacji multimedialnych.
- Materiały do pracy plastycznej (np. kredki, farby, papier).
- Podręczniki, artykuły i inne źródła wiedzy na temat trudności w koncentracji uwagi.
Przebieg
- Wprowadzenie (5 minut): Przedstawienie celów zajęć, omówienie planu pracy, przedstawienie zasad współpracy w grupie.
- Ćwiczenia praktyczne (15 minut): Praca z kartami pracy, wykonywanie zadań i ćwiczeń związanych z koncentracją uwagi.
- Gry i zabawy edukacyjne (15 minut): Uczestnictwo w różnych formach aktywności wspierających koncentrację uwagi (np. puzzle, gry planszowe, zabawy ruchowe).
- Dyskusja i analiza (5 minut): Omówienie doświadczeń uczestników, analiza strategii radzenia sobie z trudnościami w koncentracji uwagi.
- Podsumowanie i zakończenie (5 minut): Omówienie efektów pracy, podziękowanie uczestnikom, ustalenie planu dalszych działań.