Zajęcia świetlicowe w szkole to doskonała okazja do rozwijania kreatywności i umiejętności manualnych u dzieci. Właściwie zaplanowane i przeprowadzone mogą stać się niezapomnianą przygodą, a jednocześnie przekazać ważne wartości i umiejętności. W artykule przedstawimy przykładowe konspekty zajęć świetlicowych, który pozwoli uczniom na twórcze wykorzystanie materiałów z recyklingu w celu stworzenia własnych dzieł sztuki.
Konspekt „Twórcze warsztaty rękodzielnicze: Od recyklingu do dzieła sztuki”
Cel ogólny i czas
- Cel ogólny: Rozwinięcie umiejętności manualnych i kreatywności uczniów poprzez tworzenie dzieł sztuki z materiałów z recyklingu.
- Czas: Zajęcia powinny trwać około 90 minut.
Cele szczegółowe
- Zrozumienie znaczenia recyklingu i jego wpływu na środowisko.
- Stworzenie własnego dzieła sztuki z wykorzystaniem materiałów z recyklingu.
- Rozwinięcie umiejętności pracy w grupie.
- Stymulowanie kreatywności i wyobraźni.
Metody i forma pracy
- Metody: praca zespołowa, praca indywidualna, dyskusja, praca manualna.
- Forma pracy: warsztaty rękodzielnicze.
Pomoce dydaktyczne
- Materiały z recyklingu: pudełka, butelki, gazety, korki, tektura, itp.
- Przybory do rękodzieła: nożyczki, klej, farby, pędzle, itp.
Przebieg
- Wprowadzenie do tematu recyklingu i jego znaczenia dla środowiska (10 minut).
- Omówienie zasad bezpieczeństwa podczas pracy z narzędziami rękodzieła (5 minut).
- Podział na grupy i rozdanie materiałów (5 minut).
- Tworzenie dzieł sztuki z materiałów z recyklingu (60 minut).
- Prezentacja i omówienie stworzonych prac (10 minut).
Konspekt „Gry planszowe i logiczne – rozwijanie umiejętności strategicznego myślenia”
Cel ogólny i czas
- Cel ogólny: Rozwijanie umiejętności strategicznego myślenia oraz współpracy w grupie poprzez uczestnictwo w grach planszowych i logicznych.
- Czas: 90 minut.
Cele szczegółowe
- Uczniowie będą potrafili analizować sytuacje na planszy i planować swoje ruchy.
- Uczniowie będą potrafili współpracować z innymi uczestnikami gry w celu osiągnięcia wspólnego celu.
- Uczniowie będą potrafili adaptować swoje strategie w zależności od zmieniających się warunków gry.
- Uczniowie będą potrafili rozumieć i przestrzegać zasad gry.
Metody i forma pracy
- Metody: praca w grupach, dyskusja, analiza sytuacji, praktyczne zastosowanie strategii.
- Forma pracy: praca w małych grupach (3-4 osoby), praca indywidualna.
Pomoce dydaktyczne
- Gry planszowe i logiczne o różnym poziomie trudności (np. szachy, warcaby, Chińczyk, Monopoly, Scrabble).
- Zegar do odmierzania czasu na poszczególne ruchy.
- Arkusz z zasadami gry dla każdej z gier.
Przebieg
- Wprowadzenie (10 minut) – omówienie celów zajęć, przedstawienie gier planszowych i logicznych, które będą wykorzystane podczas zajęć.
- Podział na grupy (5 minut) – uczniowie dzielą się na grupy, w zależności od wybranej gry.
- Omówienie zasad gry (10 minut) – każda grupa otrzymuje arkusz z zasadami gry, omawia je i zadaje ewentualne pytania.
- Gra (50 minut) – uczniowie grają w wybrane gry planszowe i logiczne, stosując strategie i współpracując z innymi uczestnikami.
- Analiza gry (10 minut) – uczniowie omawiają swoje strategie, ruchy i decyzje podjęte podczas gry, a także oceniają swoją współpracę z innymi uczestnikami.
- Podsumowanie (5 minut) – omówienie tego, czego uczniowie się nauczyli podczas zajęć, jakie umiejętności rozwijali i jakie korzyści płyną z gry w gry planszowe i logiczne.
Konspekt „Mały teatr – organizacja przedstawień i zabaw teatralnych”
Cel ogólny i czas
- Cel ogólny: Rozwinięcie umiejętności aktorskich, kreatywności oraz współpracy w grupie poprzez organizację przedstawień i zabaw teatralnych.
- Czas: 90 minut.
Cele szczegółowe
- Uczniowie będą potrafili przygotować scenografię do przedstawienia.
- Uczniowie będą potrafili dobierać odpowiednie kostiumy do swoich ról.
- Uczniowie będą potrafili pracować w zespole podczas przygotowań do przedstawienia.
- Uczniowie będą potrafili wyrażać emocje poprzez grę aktorską.
- Uczniowie będą potrafili przygotować krótkie scenki oparte na wybranych tekstach literackich.
Metody i forma pracy
- Metody: praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja, prezentacja, improwizacja.
- Forma pracy: zajęcia warsztatowe, ćwiczenia praktyczne, prezentacje uczniów.
Pomoce dydaktyczne
- Materiały tekstowe: scenariusze, fragmenty tekstów literackich, opisy postaci.
- Materiały wizualne: zdjęcia, ilustracje, plansze, plakaty.
- Rekwizyty: kostiumy, elementy scenografii, przedmioty związane z rolami postaci.
- Urządzenia multimedialne: nagłośnienie, odtwarzacz muzyki, projektor.
Przebieg
- Wprowadzenie: omówienie celów zajęć, przedstawienie planu pracy, podział uczniów na grupy.
- Przygotowanie scenografii: uczniowie w grupach przygotowują elementy scenografii do swoich scenek, korzystając z dostępnych materiałów.
- Przygotowanie kostiumów: uczniowie dobierają kostiumy do swoich ról, zwracając uwagę na charakterystykę postaci.
- Próby scenek: uczniowie czytają teksty i ćwiczą swoje role, wprowadzając improwizacje i wyrażając emocje zgodnie z opisem postaci.
- Prezentacja scenek: każda grupa prezentuje swoją scenkę przed pozostałymi uczniami, którzy oceniają występ i wyrażają swoje uwagi.
- Podsumowanie: omówienie efektów pracy, wskazanie mocnych i słabych stron prezentacji, dyskusja na temat dalszego rozwoju umiejętności aktorskich.