Przykładowe konspekty zajęć: bajki terapeutyczne

Strona głównaHumanistykaPrzykładowe konspekty zajęć: bajki terapeutyczne

Bajki terapeutyczne to niezwykle skuteczne narzędzie w pracy z dziećmi, które pomaga im zrozumieć i radzić sobie z różnymi emocjami. W artykule przedstawimy przykładowe konspekty zajęć, który ma na celu wykorzystanie bajek terapeutycznych do nauki radzenia sobie z emocjami.

Konspekt „Bajki terapeutyczne o radzeniu sobie z emocjami”

Cel ogólny i czas

  • Cel ogólny: Rozwinięcie umiejętności radzenia sobie z emocjami poprzez wykorzystanie bajek terapeutycznych.
  • Czas: Zajęcia powinny trwać około 45 minut.

Cele szczegółowe

  • Uświadomienie uczestnikom, jakie emocje mogą odczuwać.
  • Nauczenie dzieci, jak rozpoznawać różne emocje u siebie i u innych.
  • Przygotowanie dzieci do radzenia sobie z trudnymi emocjami.
  • Stworzenie przestrzeni do wyrażania i rozmowy o emocjach.

Metody i forma pracy

  • Metody: Praca z bajką terapeutyczną, rozmowa kierowana, praca w grupie, praca indywidualna.
  • Forma pracy: Zajęcia prowadzone są w formie warsztatów, podczas których dzieci mają możliwość aktywnego uczestnictwa.

Pomoce dydaktyczne

  • Bajki terapeutyczne.
  • Karty pracy z emocjami.
  • Kredki, flamastry, papier.

Przebieg

  1. Wprowadzenie: Nauczyciel wprowadza temat zajęć, tłumaczy cel i znaczenie bajek terapeutycznych. Następnie dzieci słuchają wybranej bajki terapeutycznej.
  2. Praca z bajką: Po przeczytaniu bajki, nauczyciel prowadzi rozmowę na temat odczuwanych emocji, pomaga dzieciom zidentyfikować i nazwać emocje, które pojawiają się w bajce.
  3. Praca indywidualna: Dzieci otrzymują karty pracy z emocjami, na których mają za zadanie narysować swoje emocje lub emocje bohaterów bajki.
  4. Podsumowanie: Na koniec zajęć, dzieci mają możliwość podzielić się swoimi pracami i emocjami z grupą. Nauczyciel podsumowuje zajęcia i odpowiada na ewentualne pytania.

Pamiętaj, że bajki terapeutyczne to potężne narzędzie, które może pomóc dzieciom zrozumieć i radzić sobie z emocjami. Wykorzystaj ten konspekt, aby stworzyć własne, unikalne zajęcia, które będą dostosowane do potrzeb Twojej grupy.

Konspekt „Podróże do krainy wyobraźni: Bajki wspierające rozwój osobisty”

W poniższym konspekcie zajęć przedstawiamy propozycję warsztatów opartych na bajkach terapeutycznych, które mają na celu wspieranie rozwoju osobistego uczestników. Zajęcia te mogą być przeprowadzone zarówno w grupach dziecięcych, jak i dorosłych, dostosowując treści i metody pracy do wieku uczestników.

Cel ogólny i czas

  • Cel ogólny: Wspieranie rozwoju osobistego uczestników poprzez wykorzystanie bajek terapeutycznych jako narzędzia pracy z emocjami, wartościami i przekonaniami.
  • Czas: 90 minut (można dostosować do potrzeb grupy).

Cele szczegółowe

  • Stymulowanie wyobraźni uczestników poprzez opowiadanie i słuchanie bajek.
  • Uświadomienie uczestnikom wartości i przekonań, które wpływają na ich życie.
  • Praca nad emocjami i uczuciami związanymi z przekonaniami i wartościami.
  • Wspieranie umiejętności komunikacji i wyrażania własnych myśli i uczuć.
  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości i akceptacji siebie.

Metody i forma pracy

  • Opowiadanie i słuchanie bajek terapeutycznych.
  • Dyskusja i wymiana myśli na temat przesłania bajek.
  • Ćwiczenia indywidualne i grupowe związane z przekonaniami, wartościami i emocjami.
  • Praca w parach lub małych grupach nad wyrażaniem własnych uczuć i myśli.
  • Relaksacja i wizualizacja.

Pomoce dydaktyczne

  • Zbiór bajek terapeutycznych dostosowanych do wieku uczestników.
  • Materiały do ćwiczeń indywidualnych i grupowych (kartki, długopisy, kredki, itp.).
  • Materiały do relaksacji i wizualizacji (np. muzyka, poduszki, kocyki).

Przebieg

  1. Wprowadzenie uczestników w tematykę warsztatów i omówienie celów zajęć.
  2. Opowiadanie wybranej bajki terapeutycznej przez prowadzącego.
  3. Dyskusja na temat przesłania bajki, wartości i przekonań, które się w niej pojawiają.
  4. Ćwiczenia indywidualne lub grupowe związane z przekonaniami i wartościami wynikającymi z bajki.
  5. Praca w parach lub małych grupach nad wyrażaniem własnych uczuć i myśli związanych z przekonaniami i wartościami.
  6. Relaksacja i wizualizacja związana z tematyką bajki.
  7. Podsumowanie zajęć i refleksja uczestników nad tym, co wynieśli z warsztatów.

Konspekt „Bajkoterapia – narzędzie do pracy nad relacjami rówieśniczymi”

Cel ogólny i czas

  • Cel ogólny: Rozwój umiejętności budowania pozytywnych relacji rówieśniczych poprzez wykorzystanie bajek terapeutycznych.
  • Czas: 45 minut.

Cele szczegółowe

  • Uświadomienie uczestnikom znaczenia relacji rówieśniczych w ich życiu.
  • Przedstawienie uczestnikom różnych rodzajów relacji rówieśniczych, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych.
  • Wspólna analiza wybranej bajki terapeutycznej, ukazującej problematykę relacji rówieśniczych.
  • Wypracowanie przez uczestników strategii radzenia sobie z trudnościami w relacjach rówieśniczych, opartych na wyciągniętych wnioskach z analizy bajki.

Metody i forma pracy

  • Metoda narracyjna – opowiadanie bajki terapeutycznej.
  • Metoda dyskusyjna – rozmowa kierowana, analiza i interpretacja bajki.
  • Metoda pracy w grupie – wspólne wypracowanie strategii radzenia sobie z trudnościami w relacjach rówieśniczych.
  • Metoda pracy indywidualnej – refleksja nad własnymi doświadczeniami związanymi z relacjami rówieśniczymi.

Pomoce dydaktyczne

  • Wybrana bajka terapeutyczna, np. „Królewna i żaba” lub „Czerwony Kapturek i wilk”.
  • Flipchart lub tablica do zapisywania wniosków z analizy bajki.
  • Kartki i długopisy dla uczestników do zapisywania własnych refleksji.

Przebieg

  1. Wprowadzenie do tematyki zajęć – omówienie celów i planu zajęć (5 minut).
  2. Opowiadanie wybranej bajki terapeutycznej (10 minut).
  3. Wspólna analiza i interpretacja bajki, zwracając uwagę na problematykę relacji rówieśniczych (15 minut).
  4. Praca w grupie – wypracowanie strategii radzenia sobie z trudnościami w relacjach rówieśniczych, opartych na wyciągniętych wnioskach z analizy bajki (10 minut).
  5. Praca indywidualna – uczestnicy zapisują na kartkach swoje refleksje dotyczące własnych doświadczeń związanych z relacjami rówieśniczymi oraz strategii radzenia sobie z trudnościami (5 minut).
  6. Podsumowanie zajęć – omówienie wniosków i refleksji uczestników, podkreślenie znaczenia bajkoterapii w pracy nad relacjami rówieśniczymi (5 minut).

Podobne artykuły

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj