Bajki terapeutyczne to niezwykle skuteczne narzędzie w pracy z dziećmi, które pomaga im zrozumieć i radzić sobie z różnymi emocjami. W artykule przedstawimy przykładowe konspekty zajęć, który ma na celu wykorzystanie bajek terapeutycznych do nauki radzenia sobie z emocjami.
Konspekt „Bajki terapeutyczne o radzeniu sobie z emocjami”
Cel ogólny i czas
- Cel ogólny: Rozwinięcie umiejętności radzenia sobie z emocjami poprzez wykorzystanie bajek terapeutycznych.
- Czas: Zajęcia powinny trwać około 45 minut.
Cele szczegółowe
- Uświadomienie uczestnikom, jakie emocje mogą odczuwać.
- Nauczenie dzieci, jak rozpoznawać różne emocje u siebie i u innych.
- Przygotowanie dzieci do radzenia sobie z trudnymi emocjami.
- Stworzenie przestrzeni do wyrażania i rozmowy o emocjach.
Metody i forma pracy
- Metody: Praca z bajką terapeutyczną, rozmowa kierowana, praca w grupie, praca indywidualna.
- Forma pracy: Zajęcia prowadzone są w formie warsztatów, podczas których dzieci mają możliwość aktywnego uczestnictwa.
Pomoce dydaktyczne
- Bajki terapeutyczne.
- Karty pracy z emocjami.
- Kredki, flamastry, papier.
Przebieg
- Wprowadzenie: Nauczyciel wprowadza temat zajęć, tłumaczy cel i znaczenie bajek terapeutycznych. Następnie dzieci słuchają wybranej bajki terapeutycznej.
- Praca z bajką: Po przeczytaniu bajki, nauczyciel prowadzi rozmowę na temat odczuwanych emocji, pomaga dzieciom zidentyfikować i nazwać emocje, które pojawiają się w bajce.
- Praca indywidualna: Dzieci otrzymują karty pracy z emocjami, na których mają za zadanie narysować swoje emocje lub emocje bohaterów bajki.
- Podsumowanie: Na koniec zajęć, dzieci mają możliwość podzielić się swoimi pracami i emocjami z grupą. Nauczyciel podsumowuje zajęcia i odpowiada na ewentualne pytania.
Pamiętaj, że bajki terapeutyczne to potężne narzędzie, które może pomóc dzieciom zrozumieć i radzić sobie z emocjami. Wykorzystaj ten konspekt, aby stworzyć własne, unikalne zajęcia, które będą dostosowane do potrzeb Twojej grupy.
Konspekt „Podróże do krainy wyobraźni: Bajki wspierające rozwój osobisty”
W poniższym konspekcie zajęć przedstawiamy propozycję warsztatów opartych na bajkach terapeutycznych, które mają na celu wspieranie rozwoju osobistego uczestników. Zajęcia te mogą być przeprowadzone zarówno w grupach dziecięcych, jak i dorosłych, dostosowując treści i metody pracy do wieku uczestników.
Cel ogólny i czas
- Cel ogólny: Wspieranie rozwoju osobistego uczestników poprzez wykorzystanie bajek terapeutycznych jako narzędzia pracy z emocjami, wartościami i przekonaniami.
- Czas: 90 minut (można dostosować do potrzeb grupy).
Cele szczegółowe
- Stymulowanie wyobraźni uczestników poprzez opowiadanie i słuchanie bajek.
- Uświadomienie uczestnikom wartości i przekonań, które wpływają na ich życie.
- Praca nad emocjami i uczuciami związanymi z przekonaniami i wartościami.
- Wspieranie umiejętności komunikacji i wyrażania własnych myśli i uczuć.
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości i akceptacji siebie.
Metody i forma pracy
- Opowiadanie i słuchanie bajek terapeutycznych.
- Dyskusja i wymiana myśli na temat przesłania bajek.
- Ćwiczenia indywidualne i grupowe związane z przekonaniami, wartościami i emocjami.
- Praca w parach lub małych grupach nad wyrażaniem własnych uczuć i myśli.
- Relaksacja i wizualizacja.
Pomoce dydaktyczne
- Zbiór bajek terapeutycznych dostosowanych do wieku uczestników.
- Materiały do ćwiczeń indywidualnych i grupowych (kartki, długopisy, kredki, itp.).
- Materiały do relaksacji i wizualizacji (np. muzyka, poduszki, kocyki).
Przebieg
- Wprowadzenie uczestników w tematykę warsztatów i omówienie celów zajęć.
- Opowiadanie wybranej bajki terapeutycznej przez prowadzącego.
- Dyskusja na temat przesłania bajki, wartości i przekonań, które się w niej pojawiają.
- Ćwiczenia indywidualne lub grupowe związane z przekonaniami i wartościami wynikającymi z bajki.
- Praca w parach lub małych grupach nad wyrażaniem własnych uczuć i myśli związanych z przekonaniami i wartościami.
- Relaksacja i wizualizacja związana z tematyką bajki.
- Podsumowanie zajęć i refleksja uczestników nad tym, co wynieśli z warsztatów.
Konspekt „Bajkoterapia – narzędzie do pracy nad relacjami rówieśniczymi”
Cel ogólny i czas
- Cel ogólny: Rozwój umiejętności budowania pozytywnych relacji rówieśniczych poprzez wykorzystanie bajek terapeutycznych.
- Czas: 45 minut.
Cele szczegółowe
- Uświadomienie uczestnikom znaczenia relacji rówieśniczych w ich życiu.
- Przedstawienie uczestnikom różnych rodzajów relacji rówieśniczych, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych.
- Wspólna analiza wybranej bajki terapeutycznej, ukazującej problematykę relacji rówieśniczych.
- Wypracowanie przez uczestników strategii radzenia sobie z trudnościami w relacjach rówieśniczych, opartych na wyciągniętych wnioskach z analizy bajki.
Metody i forma pracy
- Metoda narracyjna – opowiadanie bajki terapeutycznej.
- Metoda dyskusyjna – rozmowa kierowana, analiza i interpretacja bajki.
- Metoda pracy w grupie – wspólne wypracowanie strategii radzenia sobie z trudnościami w relacjach rówieśniczych.
- Metoda pracy indywidualnej – refleksja nad własnymi doświadczeniami związanymi z relacjami rówieśniczymi.
Pomoce dydaktyczne
- Wybrana bajka terapeutyczna, np. „Królewna i żaba” lub „Czerwony Kapturek i wilk”.
- Flipchart lub tablica do zapisywania wniosków z analizy bajki.
- Kartki i długopisy dla uczestników do zapisywania własnych refleksji.
Przebieg
- Wprowadzenie do tematyki zajęć – omówienie celów i planu zajęć (5 minut).
- Opowiadanie wybranej bajki terapeutycznej (10 minut).
- Wspólna analiza i interpretacja bajki, zwracając uwagę na problematykę relacji rówieśniczych (15 minut).
- Praca w grupie – wypracowanie strategii radzenia sobie z trudnościami w relacjach rówieśniczych, opartych na wyciągniętych wnioskach z analizy bajki (10 minut).
- Praca indywidualna – uczestnicy zapisują na kartkach swoje refleksje dotyczące własnych doświadczeń związanych z relacjami rówieśniczymi oraz strategii radzenia sobie z trudnościami (5 minut).
- Podsumowanie zajęć – omówienie wniosków i refleksji uczestników, podkreślenie znaczenia bajkoterapii w pracy nad relacjami rówieśniczymi (5 minut).