Przykładowe konspekty zajęć w żłobku

Strona głównaHumanistykaPrzykładowe konspekty zajęć w żłobku

Planowanie zajęć w żłobku to niełatwe zadanie, które wymaga od nauczyciela nie tylko kreatywności, ale także umiejętności dostosowania treści do wieku i możliwości dzieci. Dlatego przygotowanie konspektu zajęć jest niezwykle ważne. Poniżej przedstawiamy przykładowe konspekty zajęć w żłobku, który ma na celu rozwijanie motoryki małej poprzez zabawy z ciastoliną i klockami.

Konspekt „Rozwijamy motorykę małą: Zabawy z ciastoliną i klockami”

Cel ogólny i czas

  • Cel ogólny: Rozwój motoryki małej poprzez zabawy z ciastoliną i klockami.
  • Czas: Zajęcia planowane są na około 30 minut.

Cele szczegółowe

  • Stymulowanie rozwoju motoryki małej poprzez modelowanie z ciastoliny.
  • Rozwijanie zdolności koncentracji podczas układania klocków.
  • Ćwiczenie koordynacji ruchowej i precyzji poprzez manipulację małymi elementami.

Metody i forma pracy

  • Metody: praca indywidualna, praca w grupie, metoda pokazu, metoda doświadczania.
  • Forma pracy: zabawa dydaktyczna, ćwiczenia praktyczne.

Pomoce dydaktyczne

  • Ciastolina w różnych kolorach.
  • Klocki o różnych kształtach i rozmiarach.
  • Maty do zabawy.

Przebieg

  1. Wprowadzenie: Nauczyciel prezentuje dzieciom ciastolinę i klocki, omawia zasady bezpiecznej zabawy.
  2. Ćwiczenia praktyczne: Dzieci pod kierunkiem nauczyciela modelują z ciastoliny różne kształty, a następnie układają wieżę z klocków.
  3. Zabawa dydaktyczna: Dzieci w grupach układają z klocków różne konstrukcje, a następnie prezentują je innym.
  4. Podsumowanie: Nauczyciel podsumowuje zajęcia, chwali dzieci za zaangażowanie, omawia co udało się zrobić i co można poprawić.

Pamiętaj, że konspekt to tylko ramowy plan zajęć, który zawsze można dostosować do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. Ważne jest, aby podczas zajęć panowała miła atmosfera, a dzieci czuły się bezpiecznie i swobodnie.

Konspekt „Pierwsze kroki w muzyce: Zajęcia rytmiczne dla najmłodszych”

Cel ogólny i czas

  • Cel ogólny: Rozwijanie umiejętności rytmicznych i muzycznych dzieci w wieku żłobkowym poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach rytmicznych.
  • Czas: 30 minut.

Cele szczegółowe

  • Wzmacnianie poczucia rytmu poprzez klaskanie, tupanie i wykonywanie prostych ruchów.
  • Stymulowanie wyobraźni muzycznej poprzez słuchanie różnych dźwięków i próby ich naśladowania.
  • Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie podczas wykonywania ćwiczeń rytmicznych.
  • Poszerzanie słownictwa muzycznego dzieci.

Metody i forma pracy

  • Metody: metoda aktywizująca, metoda słuchania, metoda naśladowania, metoda pracy w grupie.
  • Forma pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupie.

Pomoce dydaktyczne

  • Instrumenty perkusyjne, takie jak bębenki, tamburyny, marakasy.
  • Materiały dźwiękowe z różnymi rodzajami muzyki i dźwięków.
  • Przedmioty codziennego użytku do wykorzystania jako improwizowane instrumenty (np. plastikowe pojemniki, łyżki drewniane).

Przebieg

  1. Wprowadzenie: Nauczyciel przedstawia dzieciom temat zajęć i krótko omawia plan lekcji.
  2. Ćwiczenia rytmiczne: Dzieci uczestniczą w prostych ćwiczeniach rytmicznych, takich jak klaskanie, tupanie, machanie rękoma w rytm muzyki.
  3. Słuchanie dźwięków: Nauczyciel odtwarza różne dźwięki (np. dzwonki, trąbki, bębny), a dzieci próbują je naśladować za pomocą dostępnych instrumentów lub przedmiotów.
  4. Praca w parach: Dzieci dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia rytmiczne, wzajemnie się obserwując i naśladując.
  5. Praca w grupie: Cała grupa wykonuje wspólnie prostą piosenkę z ruchami, angażując różne instrumenty i dźwięki.
  6. Podsumowanie: Nauczyciel podsumowuje zajęcia, pytając dzieci o to, co im się podobało, czego się nauczyły i jakie dźwięki słyszały.

Konspekt „Bajkowy świat emocji: Czytanie i opowiadanie historii wspomagające rozwój emocjonalny”

W tym konspekcie zajęć w żłobku skupimy się na rozwijaniu umiejętności emocjonalnych dzieci poprzez czytanie i opowiadanie historii. Zajęcia będą miały na celu pomoc dzieciom w zrozumieniu i wyrażaniu swoich uczuć oraz rozwijaniu empatii wobec innych.

Cel ogólny i czas

  • Cel ogólny: Rozwój emocjonalny dzieci poprzez czytanie i opowiadanie historii.
  • Czas: 45 minut.

Cele szczegółowe

  • Poszerzenie słownictwa dzieci związane z emocjami.
  • Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych uczuć.
  • Ćwiczenie empatii poprzez identyfikację uczuć bohaterów opowiadań.
  • Stymulowanie wyobraźni i kreatywności dzieci.

Metody i forma pracy

  • Metody: opowiadanie, rozmowa, ćwiczenia praktyczne, zabawy ruchowe.
  • Forma pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupie.

Pomoce dydaktyczne

  • Książki z ilustracjami przedstawiającymi różne emocje.
  • Karty obrazkowe z wyrazami emocji.
  • Materiały do tworzenia własnych historyjek (kredki, papier, nożyczki, klej).
  • Zabawki i rekwizyty do odgrywania scenek.

Przebieg

  1. Wprowadzenie: Nauczyciel przedstawia dzieciom temat zajęć i omawia z nimi różne emocje, które mogą odczuwać. Następnie czyta krótką historyjkę, w której bohaterowie przeżywają różne emocje.
  2. Ćwiczenia praktyczne: Dzieci otrzymują karty obrazkowe z wyrazami emocji i próbują je odgadnąć. Następnie ćwiczą wyrażanie tych emocji na swojej twarzy i opowiadają o sytuacjach, w których odczuwają te uczucia.
  3. Zabawy ruchowe: Nauczyciel prowadzi zabawę, w której dzieci naśladują ruchy i emocje różnych zwierząt.
  4. Praca w parach: Dzieci w parach opowiadają sobie nawzajem krótkie historie, w których bohaterowie przeżywają różne emocje. Następnie wspólnie omawiają uczucia bohaterów i próbują je zrozumieć.
  5. Praca w grupie: Dzieci tworzą wspólnie historyjkę obrazkową, w której bohaterowie przeżywają różne emocje. Następnie opowiadają tę historię nauczycielowi i innym dzieciom.
  6. Podsumowanie: Nauczyciel podsumowuje zajęcia, omawiając z dziećmi, co się nauczyły i jakie emocje poznali. Zachęca dzieci do rozmawiania o swoich uczuciach z rodzicami i opiekunami.

Podobne artykuły

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj