Ballada o trąbiącym poecie – tekst wiersza
Autor: Konstanty Ildefons Gałczyński
Mówią, że była panienka,
co miała na imię Ina.
Gdy chciała powiedzieć: „kocham”,
mówiła: „kokaina”.
Miała niebieską wstążkę
i niebieskiego kota.
Kot wąchał „kokainę”,
a Ina wąchała kota”.
A był jeszcze jeden poeta,
co chodził na koturnach;
jak się urżnął, to zwykle mówił:
– Moja muza jest górna i chmurna.
Panienka ma oczy zielone,
jak najzieleńsza trawa.
Poeta cierpi na nerki
i nosi czarny krawat.
Kochał poeta panienkę,
panienkę imieniem Ina;
mówił: – Powiedz mi: „kocham”,
a ona: – Kokaina.
Wieszcz mówił: – Jako łódź złota,
ciągniona przez gołębie,
jesteś. A potem w nocy
długo trąbił alembik.
I raz, a było wieczorem,
rzekł pisarz: – Nie bądź westalką,
a zresztą do twarzy ci będzie
na czarnym katafalku.
I zabił poeta panienkę
w zachodu amarantach,
i zabił ogromnym nożem
na tle obrazu Rembrandta.
Krajały niebo pioruny,
jak okrwawione noże.
Poeta uciął głowę
i wbił na długi rożen;
i smażył głowę panienki,
i zrobił twarz goryla.
Och, to było straszne!
coś, niby nekrofilia.
(Kondukty kotów niebieskich
szły w średniowieczny tan.
A potem był świt bolesny
koloru bleu mourant.)
Kluczowe informacje
- Wiersz jest balladą, czyli utworem narracyjno-lirycznym o charakterze ludowym i humorystycznym.
- Ballada ma groteskowy i absurdalny charakter, co było typowe dla twórczości Gałczyńskiego w dwudziestoleciu międzywojennym.
- Poeta wykorzystuje w wierszu bogatą metaforykę i symbolikę, np. niebieska wstążka jako symbol niewinności.
- Utwór jest przykładem niezwykłej wyobraźni i humoru Gałczyńskiego, który odświeżył i zreinterpretował konwencję ballady.
Interpretacja
Charakterystyczna groteska i absurd
Ballada „O trąbiącym poecie” autorstwa Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego jest utworem, który z miejsca zwraca uwagę swoją groteskowością i absurdem. Już na wstępie poznajemy postać panienki o imieniu Ina, która zamiast wyrażać uczucie miłości, mówi „kokaina”. Tutaj Gałczyński bawi się słowem, wykorzystując grę językową, która wprowadza czytelnika w świat nieoczywistych skojarzeń i znaczeń. Panienka Ina, z niebieską wstążką i niebieskim kotem, staje się symbolem niewinności i czystości, ale jednocześnie jest postacią zagubioną w świecie, gdzie uczucia mieszają się z nałogiem.
Wiersz kontynuuje absurdalną narrację, przedstawiając poetę chodzącego na koturnach, który w stanie upojenia alkoholowego wygłasza frazy o swojej „górnej i chmurnej” muzie. Obraz poety, który cierpi na nerki i nosi czarny krawat, jest wyrazem ironii wobec stereotypu artysty, który jest zarówno przesadnie dramatyczny, jak i śmiesznie pretensjonalny. Gałczyński wykorzystuje tu kontrast między wyidealizowanym obrazem twórcy a jego przyziemnymi problemami, co dodatkowo pogłębia groteskowy charakter utworu.
Metaforyka i symbolika
W „Balladzie o trąbiącym poecie” Gałczyński posługuje się bogatą metaforyką i symboliką. Niebieska wstążka i niebieski kot mogą być odczytywane jako symbole niewinności i marzycielskości, które w kontraście do motywu kokainy tworzą obraz świata pełnego kontrastów i sprzeczności. Niebieski kolor, kojarzony z marzeniami i spokojem, zostaje zdeformowany przez pryzmat uzależnienia, co może być interpretowane jako krytyka ucieczki w świat iluzji i fałszywych ideałów.
Wiersz wykorzystuje również symbolikę kolorów – zieleń oczu panienki Iny kontrastuje z czernią krawata poety, co może symbolizować konflikt między życiem a śmiercią, między niewinnością a zagładą. Gałczyński bawi się konwencją, tworząc obrazy pełne napięcia i niepokoju, które jednocześnie fascynują i przerażają.
Relacja między postaciami
Centralnym punktem ballady jest relacja między poetą a panienką Iną. Poeta, będący postacią tragiczną, pragnie usłyszeć od Iny wyznanie miłości, lecz ona nieustannie odpowiada słowem „kokaina”. Ta niemożność porozumienia i wyrażenia prawdziwych uczuć staje się przyczyną dramatu. Poeta, nie mogąc znieść dystansu emocjonalnego, decyduje się na ostateczny i makabryczny akt – mord na Inie. Zabójstwo, przedstawione w sposób teatralny i przerysowany, jest kulminacją groteski i absurdalności całego utworu.
Scena morderstwa, odbywająca się na tle obrazu Rembrandta, wprowadza elementy kultury wysokiej, które zostają zdegradowane przez brutalność i szaleństwo czynu poety. Użycie obrazu Rembrandta jako tła dla tej sceny może być interpretowane jako komentarz do relacji między sztuką a życiem, gdzie sztuka nie jest w stanie uchronić przed tragedią, a może nawet prowadzić do niej.
Symboliczne zakończenie
Zakończenie wiersza jest równie symboliczne, co cała jego treść. Kondukty kotów niebieskich, które mogą być odczytane jako procesja poetyckich marzeń i iluzji, prowadzą do „świtu bolesnego koloru bleu mourant” – bladoniebieskiego świtu, który jest świadectwem zniknięcia nadziei i końca niewinności. Świt ten, będący przeciwieństwem niebieskich elementów z początku wiersza, może symbolizować ostateczne przebudzenie z iluzji, które jest zarazem bolesne i nieuniknione.
W tym kontekście, śmierć panienki Iny i przemiana jej głowy w twarz goryla to nie tylko wyraz nekrofilii, ale także metafora dehumanizacji i utraty ludzkich wartości. Gałczyński, poprzez ten makabryczny obraz, może sugerować, że w świecie pozbawionym prawdziwych uczuć i autentyczności, człowiek staje się bestią, a sztuka – narzędziem degradacji.